Renault Mégane Estate weer naar de top?

Het wachten op de Mégane Estate wordt beloond!

De belangrijkste variant van de nieuwe Renault Mégane is onderweg: maak kennis met de Mégane Estate. Bij de ontwikkeling hebben de Fransen zich er niet makkelijk van af gemaakt, zo blijkt na een eerste kennismaking met de dCi 110, dCi 130 en GT 205.

Design

Renault heeft niet zomaar een stationwagonkoets van de Mégane hatchback getekend. We zien fraaie raamlijsten die elegant uitlopen naar de achterruit. De koplampen en achterlichten zijn wel heel herkenbaar en volgen dezelfde designrichting als de Talisman en Koleos. Om de designkunsten van Laurens van den Acker goed tot zijn recht te laten komen, verdient de Mégane Estate wel minimaal 17 inch wielen. Een sportieve shark-antenne staat in de accessoirelijst, maar zou eigenlijk elk exemplaar mogen sieren. De tijd van de antennespriet is toch voorbij?

Opvallend

Naast dat de Estate-versie, zoals je hier kunt lezen, over meer ruimte en flexibiliteit beschikt, is er met deze carrosserievariant nog iets aan de hand. Uitgerekend de belangrijkste koets wordt als tweede aan het gamma toegevoegd. Navraag leert dat de Estate in sommige landen (zoals de onze) inderdaad het populairst is, maar de hatchback doet het weer goed op eigen terrein, Frankrijk.

Renault is ook heel open over de sound engineering van de Mégane. Zowel de reguliere versies als die van de Mégane GT krijgen een aangescherpt motorgeluid wanneer je in de sportstand van het Multi-Sense systeem rijdt. Met name in de reguliere versies klinkt dat niet geforceerd. Zeker bij de dCi 110 dieselmotor komt zo’n trucje wel van pas want deze motor doet erg stil zijn werk. Leuk voor als je in een sportieve bui bent.

Motoren

De Mégane Estate kan logischerwijs op dezelfde motoren rekenen als de Mégane hatchback. Hij komt er ook als GT met de 205 pk sterke 1.6 liter turbomotor. Hoewel de verwachte interesse in de sportieve uitvoering groter is dan voorheen, zet Renault vooral in op de TCe 130 en dCi 110 motoren, naast de TCe 100 en dCi 130. Alle dieselvarianten profiteren dit jaar van 21% bijtelling. Of de dCi 110 Hybrid Assist naar Nederland komt is nog niet bekend. De CO2-uitstoot van deze mild hybride dieselmotor ligt wel lager dan de reguliere diesel, maar de techniek heeft ook zijn prijs.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Onze eerste kilometers rijden we in de Mégane Estate met de bekende dCi 110 dieselmotor. We hebben deze 1.5 liter variant al eerder leren kennen als een kranige motorisering die lekker soepel is en ook in grotere modellen zoals de Kadjar en Talisman tot zijn recht komt. Geen wonder dat de 110 pk/260 Nm’s probleemloos aan het werk gaan in de Mégane Estate. Daarbij valt op dat hij nog stiller is dan de dCi 130 die we erna rijden. Deze 1.6 liter diesel heeft wel duidelijk meer trekkracht rond 2000 toeren (320 Nm), maar voor soepel rijplezier in Nederland kom je met de dCi 110 niets tekort.

Met het kiezen voor de instapdiesel houd je 2800 euro op zak, al is de dCi 130 pas beschikbaar vanaf de BOSE-uitvoering terwijl de dCi 110 al ‘instapt’ met de Life-uitvoering. De dCi 110 diesel is net als de TCe130 ook te koppelen aan een EDC-automaat met dubbele koppeling. Die hebben we dit keer niet gemist, ondanks dat de zesbak in de dCi 110 wel erg licht en gevoelloos schakelt.

De Mégane GT die we als laatste reden heeft deze automaat standaard. Ondanks zijn sportieve inborst – aan de looks ligt het niet – ervaren we deze versie vooral als een vlotte Mégane met een stugger onderstel. Echt spannend wordt het pas met de Mégane RS, maar die laat nog even op zich wachten.

Na het rijden in de Talisman en Talisman Estate is het toch heel even wennen. Renault past voor de Mégane standaard geen vierwielbesturing toe. In feite heeft een auto in deze klasse dat ook niet nodig, dus die keuze is te begrijpen. Ondanks het flitsende design van de auto rijdt de Mégane daardoor een stuk ‘gewoner’, met niet noemenswaardig directe besturing of sportieve aspiraties. Daar is overigens weinig mis mee en voor wie echt sportief wil rijden is de Mégane GT met standaard vierwielbesturing de redder in nood. Het 4Control-systeem bewijst dan zijn toegevoegde waarde en dat maakt rijden met de Renault Mégane GT een stuk leuker. De Mégane voelt niet zo aan als een Golf, eerder als een Focus. Lees hier meer over de concurrentie.

Lease

Alle dieselvarianten van de Mégane profiteren tot het einde van dit jaar van 21% bijtelling, maar in 2017 vallen alle motorisaties in de 22%-categorie. Daarom verwacht Renault ook veel van de TCe 130 benzinemotor, die stukken goedkoper is dan de dCi 130. De mix komt uit op 40% diesel en 60% benzine. Speciale Business-uitvoeringen van de Fransoos zijn er vooralsnog niet, omdat het gros van de verkopen (72%) toch al zakelijk is. Je kunt de Mégane naar jouw smaak en voorkeur samenstellen op LeaseAutoVandaag.nl en een leaseofferte aanvragen. Ook voor private lease.

Prijs/uitrusting

Een volumemerk als Renault moet de Mégane competitief in de markt zetten om klanten te winnen. De keuze is immers reuze! De importeur weet daarom de prijzen scherp te houden met vanafprijzen van 20.290 euro (benzine) en 23.890 euro (diesel). De instap-uitvoering Life is al redelijk uitgerust met airco, bluetooth en cruise control maar voor twee mille meer komen daar de kenmerkende C-vormige dagrijverlichting, automatische airco, een regen- en lichtsensor, R-Line 2 radio/navigatie, mistlampen en designwielen bij. De moeite waard dus.

Vanaf de uitvoering Bose verwent Renault met audio van dat merk en dan komen ook de Multi-Sense rijstanden, sleutelkaart, 17 inch velgen, parkeersensoren, stof/kunstlederen bekleding en diverse rijassistentiesystemen om de hoek kijken. Stuurverwarming behoort tot de mogelijkheden maar is een optie en dat geldt ook voor LED-koplampen. Die laatste zijn pas standaard op de GT-Line of GT. De genoemde neerklapbare passagiersstoel is beschikbaar op de Zen en standaard op de Bose. Speciaal voor de Bose-uitvoering – daar verwacht Renault het meest van - hanteert het merk tot eind september 2016 een introductiepakket met parkeersensoren rondom, inparkeerautomaat, parkeercamera, dodehoekdetectie en het R-Link 2 systeem met 8 inch scherm voor slechts 195 euro. Een head-up display blijft optioneel. Lees hier meer over het infotainment.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Renault Mégane Estate weer naar de top?
Hij staat in ieder geval beter op z'n 'poten' dan de Peugeot 508...

Voor de rest voor de verplichte velden: N.V.T.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

geen

Minpunten

geen
Renault Mégane Estate weer naar de top?
De megane coupe gt is een uitermate mooie snelle wagen met een geweldige wegligging. Hij is zowel snel als rustig te rijden. Rondom een heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik heb een Megane 3 cc privilege, het is een prachtige wagen en voldoet aan al mijn verwachtingen maar de raamrubbers zijn een ramp!! Het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Dit is een vervolg op mijn vorige review van 25 december 2011. De auto is nu bijna 26 maanden oud, hij heeft inmiddels alweer meerdere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Hallo, Ik heb deze Megane aangekocht 8 april 2010 en momenteel een 35.000km gereden.Gekozen voor een diesel cdi 85 pk met een 5 versnellingsbak.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Zie mijn mening in eerdere review, ik ben absoluut niet positiever geworden. Maar naar aanleiding van een klacht over het motorgeluid heeft de garage de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik heb veel reviews gelezen over deze auto en ook heb ik bijna alle tests uit binnen en buitenland gezien en gelezen. Wij hebben gekozen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
De kwaliteit is zeer slecht. Ik hebdde auto gekocht voor hij in de showroom stond, zo uit de folder dus. Dit deed ik omdat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Bezit deze auto sinds mei 2011, de auto bevalt totaal niet. Is zeer gevoelig voor wind, heeft een veel te hoog geluidsnivo (laat staan met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
mooie degelijke auto rijd mooi soepel, goede rij eigenschappen!! Goede service vd dealer. Tweede hans gekocht al ruim.5000 km.in 4 mnd tot nu toe.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
in het begin was ik blij goede auto echter na een paar weken wat trilt die auto in de stoelen naar de garage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Renault Megane (5 deurs) d.d. Maart 2011 mij ervaring met Renault Megane (5 deurs) het is een auto wat in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Sinds Februari 2010 in het bezit van de Megane 2.0 CVT. Auto bevalt prima al was deze na het monteren van de trekhaak een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Wij hebben sinds 2 maanden een Renault Megane Estate 1.4 TCE Bose uitvoering. OP dit moment hebben wij er ongeveer 3000 km mee.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik ben zeer te vrede over de Megane, 1,6 / 100pk. benzine ( bj. 10-2009) echter kwam ik uit een diesel (clio) dus miste ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
het is een auto van een stuk stront eerste maand niks aan de hand maar toen eerst de brandstof pomp tot de elc ramen toen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik rij nu mijn 3e Renault en mijn 2e Megané en ik ben zeer tevreden met deze strakke Estate.Veel beter dan de vorige uitvoering1De.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Auto trilt nog steeds en het wordt er niet beter op. Beste Dick (213.10.201.?). Mail me even op janr1007@hotmail.com. Ben benieuwd naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Een fraaie en comfortabele auto om in te rijden. Wel wat veel motorgeluid bij 120 km/u en hoger. Degelijkheid is belabberd (mijn eerste en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Na een BMW 118I.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Rijd vanaf 1984 RENAULT en deze Estate is de slechtste ervaring in al die jaren. De trillingen in de auto zijn door dealer aanvankelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Vanaf februari 2010 in bezit. Vanaf dag 1 trillingen in stoel en chassis. Dealer nam klacht aanvankelijk serieus. Bandenwissel, uitlijnen, balanceren op de auto. Geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Eind september 2009 nieuwe Megane estate 1.5 dci 90pk gekregen. Na bijna 1 jaar 50.000 km op de klok. Als de auto rijdt, is ie.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Nu bijna 3 maanden in het bezet van een Megane Estate TCE130. Bevalt erg goed, enigste wat me tegenvalt is rumoer van de banden op bepaalde.. Lees volledige review.
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Wat een maandagmorgen monster is deze wagen. 2,5 jaar geleden nieuw aangeschaft en hij staat doorgaans meer bij de garage dan dat ik er in rij. Even.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik heb sinds een paar maanden de megane estate 130 TCE Hij bevalt prima . Alleen bij het opschakelen en dan wel in het toeren gebied 2000-2500 hoor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Heb bijna 20 jaar verschillende Citroen gereden nooit grote problemen gehad...rij nu een half jaar een renault megane , naar 4 maanden bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik heb sinds januari 2010 een megane estate met 1.6/110pk motor. Is meer dan voldoende in Nederland. Veel goede reacties over het uiterlijk van de.. Lees volledige review.
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik heb nu ruim 2 maanden deze auto en hij rijdt voortreffelijk. Hij is zuinig (5.5 l/100km), stil en mooi. Radio is prima en heeft.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
ik rijd al 2 jaar eem megane 1.9 dci privilege de luxe nu 210000 km op de teller gekocht met 140000 km zonder onkosten en problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Renault Mégane Estate weer naar de top?
Ik rij nu twee weken in de Dynamique 1.9 dci estate. De eerste keer dat ik Renault rij. Tot nu toe een fijne en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5