Kia Optima Sportswagon een broodnodige verrijking

Tijd om zaken te doen?

Kia is een sterk particulier merk maar als het aan de makers van de Optima-familie ligt, worden er ook stappen gezet op de zakelijke markt. De Koreanen introduceren daarom naast de dieselversie ook een plug-in hybride en een GT, al dan niet in de populaire stationwagon-koets. Een strak plan?

Design

De Kia Optima zag eind vorig jaar het licht als splinternieuw model. Hoewel de gelijkenis met de voorgaande generatie groot is, staat de nieuwe toch fris en modern op het netvlies. Met de voor het eerst in aantocht zijnde stationwagon – gebaseerd op de Sportspace Concept - lijkt de Optima SW van achter wat weg te hebben van de Audi A6, maar dat zullen we dan als een compliment beschouwen. Qua ruimte doet hij er niet voor onder, lees er hier meer over. Dit najaar komt ook de plug-in hybride Optima op de markt en die herken je aan enkele blauwe accenten en LED-koplampen. Wie meer houdt van sportiviteit heeft de Optima GT-Line of GT met sportiever ogende bumpers een afgeplat geperforeerd lederen sportstuur.

Opvallend

De Kia Optima is in Amerika ook leverbaar als gewone hybride, net als de Kia Niro. Voor Europa kiest Kia ervoor de plug-in hybride te lanceren. Medio volgend jaar staat ook de Optima Sportswagon plug-in hybrid in de showroom en dan is de familie pas echt compleet.

In een tijd dat motoren steeds stiller worden of minder inspirerend klinken, kiest Kia ervoor de Optima GT van ‘speakergeluid’ te voorzien. Zo laat de 2.0 liter turbomotor gretig van zich horen tijdens acceleratie en is hij op constante (hoge) snelheid mooi stil. Wij zijn er geen voorstander van. Wel grappig: de turbodrukmeter in de boordcomputer. De Optima GT is ook de enige uitvoering die wordt geleverd met adaptieve demping maar mist wel een stop/start-systeem. Het verklaart mede waarom het verbruik en CO2-uitstoot op papier vrij hoog is: 8.2 l/100 km en 191 gram/km CO2. Exact hetzelfde verbruik als een Porsche 911, al realiseren we ons dat in de praktijk de kaarten er heel anders voor staan…

Motoren

Het motorpalet van de Optima is eenvoudig; er is een doorontwikkelde 1.7 CRDi diesel met maar 141 pk en 340 Nm, gekoppeld aan een zesbak of zeventrapsautomaat met dubbele koppeling, allen geproduceerd in eigen huis. De Optima GT is alleen verkrijgbaar met de 245 pk sterke 2.0 liter turbomotor, gekoppeld aan een traditionele zestrapsautomaat. De Optima Plug-in Hybrid maakt gebruik van een elektromotor (67 pk) en een 2.0 GDI benzinemotor (156 pk) en levert in totaal 205 pk. Gewone benzinevarianten zijn er niet in Nederland, dus hier laat Kia nog wel enig potentieel liggen. De 1.6 T-GDI uit de Sportage zou het gamma compleet maken. De Optima GT en de Optima met dieselmotor komen in aanmerking voor 25% bijtelling (22% in 2017), maar wie voor eind dit jaar in een Optima Plug-in hybride stapt profiteert van 15% bijtelling

Prestaties/Rij-eigenschappen

Als zakelijke middenklasser is de Kia Optima als een allrounder afgestemd; niet te hard, niet te zacht. Zijn rijkarakter nodigt daardoor niet uit tot sportief rijden en uiteindelijk is de Optima ook veilig onderstuurd. Dat geldt ook voor de Optima GT. Wie dat wenst kan een ECO, normale of Sport-rijmodus instellen en daarvan zijn de verschillen goed te merken. In de Optima GT zijn de dempers (Sachs) in de sport-stand wel erg straf. Dat ga je zelden gebruiken. Zijn 2.0 liter motor is wel lekker vlot, maar verwacht geen groot spektakel. Toch haalt hij 240 km/u op zijn sloffen en lukt het sprintje naar 100 in iets meer dan zeven tellen.

De Optima 1.7 CRDi heeft een prettige aandrijflijn, zowel met de zesbak als de automaat is het lekker soepel rijden en maakt de diesel tot zo’n 3500 toeren weinig verbrandingsgeluiden. De optionele automaat maakt goed gebruik van het koppel en daardoor hebben we niet de neiging om zelf te schakelen met de paddles achter het stuur. Onze indruk van de Optima PHEV volgt later tijdens een Nederlandse test. Theoretisch kan het stekkermodel in ieder geval 54 kilometer volledig elektrisch rijden.

Lease

In 2016 is de Kia Optima aantrekkelijk als plug-in hybride met 15% bijtelling. Volgend jaar valt deze auto in de 22%-categorie, net als alle andere Optima-versies. Dit geldt dan ook voor de concurrentie, waardoor zakelijk rijders meer met hun hart of smaak kunnen kiezen. Stel de Kia Optima samen en vergelijk hem met zijn concurrenten op LeaseAutoVandaag.

Prijs/uitrusting

Juist bij de Optima kiest Kia voor value for money om kopers te verleiden. Voor een prijs van 30.995 euro (sedan) en (32.495 euro) staat er een 1.7 CRDi voor de deur met standaard een heleboel zaken waarvoor de concurrentie meerprijs rekent: parkeersensoren voor+ achter, stof/kunstlederen bekleding, 17 inch lichtmetalen velgen, een perfect werkend navigatiesysteem met TomTom Live services, Bluetooth, actieve rijbaanassistentie, privacy glass en een reservewiel. Voor de automaat rekent Kia 2500 euro. De DynamicLine kost minimaal 33.995 euro en doet er stuur- en stoelverwarming bij, evenals audio van Harman Kardon, digitale radio, een startknop, zonwering achter, een elektrische achterklep (Wagon), een panorama schuif-/kanteldak en elektrische stoelverstelling.

Aan de top staat de Optima ExecutiveLine waarin in ruil voor minimaal 37.495 euro ook achterbankverwarming, xenonverlichting, stoelventilatie voor, een 360 graden camera, 18 inch velgen, elektrisch bediende voorstoelen, dodehoekdetectie en kruisend verkeer detectie standaard zijn. De Koreanen verwennen je dan ook met lederen bekleding. Automaatkopers hebben daarnaast ook profijt van extra veiligheid zoals adaptieve cruise control en een autonoom remsysteem.

Luxe en sportieve accenten gaan tot slot hand in hand met de Optima GT-Line, die voor 38.995 euro te boek staat en op 18 inch velgen, LED-koplampen, sportstoelen, zwarte hemel en inparkeerhulp trakteert. De Optima GT prijst zich uit de markt want deze kost maar liefst 52.995 euro. Daarentegen is de Optima PHEV juist scherp geprijsd: voor 37.995 euro is de basisversie al completer dan het instapmodel van de reguliere Optima. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Kia Optima Sportswagon een broodnodige verrijking
Kom op zeg zijn jullie nou autojournalisten. CVT... SERIEUS???? De Kia Optima PHEV heeft een 6 traps-automaat, ga je even diep schamen zeg.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Sublieme vering/demping

Minpunten

Weinig krachtige remmen