Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart

Smart introduceert de nieuwe fortwo en forfour BRABUS en stuurt ons linea recta het circuit op. Zelfs de 'Race Start' launch control wordt expliciet voorgesteld. Watskebeurt? Word de soep van dit duo werkelijk zo heet gegeten? Wij zochten het uit.

Design

Juist nu Smart ook een ‘tailor made’ programma biedt voor de reguliere uitvoeringen van de fortwo en forfour, moet de BRABUS-versie extra opvallen. Het duo krijgt daarom een opzichtige sportuitlaat met twee breed uitgelijnde pijpen en een riante demper. Dit lijkt nog wel een prototype, maar dat is het niet. Uniek voor de BRABUS-versies zijn verder de 16/17 inch Monoblock IX-velgen, aangepaste wijzerplaten in het interieur en lederen pookknop en handremgreep. In de accessoirelijst staan ook nog aluminium schakelpaddles, carboonlook interieurdelen, een dakspoiler en skirts om het feestje compleet te maken. Hoewel de demonstratiemodellen volledig in één kleur zijn gespoten, kun je ook bij de sportieve topversies afwijkend kleur bekennen met de carrosseriepanelen en de tridion veiligheidskooi.

Opvallend

We gaan nog even door op die BRABUS-uitlaat. Smart biedt voor de reguliere uitvoeringen via in het tailor made programma een sportuitlaat met twee centraal geplaatste pijpjes. Deze looks waren juist kenmerkend voor de voorgaande BRABUS-modellen. Voor het geluid hoef je overigens niet een echte BRABUS te kiezen, zowel de fortwo als forfour blazen niet echt een harder deuntje mee. Jammer! Ook opvallend is de bagageruimte van de twee. Hoewel de forfour langer is, biedt de fortwo meer capaciteit dan de forfour met de achterbank rechtop. Die achterbank heeft trouwens wel nog een praktisch trucje, lees er hier meer over.

De Smart Fortwo en forfour BRABUS hebben beiden standaard een twinamic-automaat, ofwel een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Exclusief voor de topmodellen beschikt de transmissie over launch control, die je makkelijk inschakelt door de sportstand te selecteren, de voet op de rem te houden en deze te lossen nadat je volgas hebt gegeven. Het effect is zeker te voelen, maar omdat de motor slechts 109 pk levert, blijft die duw in je rug maar van korte duur. De concurrentie heeft niet zo'n Race Start functie, maar wel meer vermogen.

Motoren

We zeiden het al, BRABUS pakt voor zowel de fortwo als forfour uit met een 0.9 liter turbomotor. Deze levert standaard 90 pk maar is voor de topmodellen opgestookt naar 109 pk dankzij hogere turbo- en brandstofdruk, evenals een verbeterde luchtinlaat. De driecilinder trakteert daarnaast op 170 Nm trekkracht – de maximale waarde voor de transmissie- in plaats van 135 Nm. Daarmee heeft de fortwo meer kracht dan ooit en de forfour juist minder, al was de eerste generatie forfour een flinke slag groter (formaat Polo). Het extra vermogen is ook reden genoeg om de smarts uit te rusten met geperforeerde remschijven aan de voorzijde.

Prestaties/Rij-eigenschappen

Van kleine pittige auto’s weten we dat je niet altijd heel veel vermogen nodig hebt om lol te hebben. Waar de fortwo BRABUS voorheen in rijplezier vooral beperkt werd door zijn harde onderstel, langzame semi-automaat en overactieve stabiliteitscontrole, zijn de rollen juist nu omgedraaid; meer power is welkom en goed inzetbaar! Smart en BRABUS hebben de rij-eigenschappen dermate verbeterd dat het nu leuk stoeien is in de fortwo, zonder dat je vullingen uit je kiezen vallen of rechtdoor in een bocht gaat. Ten opzichte van de doorsneeversies van de nieuwe fortwo is vooral het toeschietelijker ESP dat extra plezier geeft. Op het circuit worden we niet uitgelachen. Dankzij de bemoeienis van BRABUS laat het ESP meer slip toe en worden de banden niet bij de eerste de beste bocht of rotonde de kiem gesmoord. De twinamic automaat schakelt nog sneller dan hij al deed en je kunt ook zelf ‘flipperen’ aan het stuur. Het spielerei-gehalte is er in de nieuwe fortwo BRABUS riant op vooruit gegaan. De forfour BRABUS was vroeger niet leuker, maar wel serieuzer.

In feite is zijn de gigantisch verbeterde rijeigenschappen van de nieuwe fortwo BRABUS de winst ten opzichte van zijn voorganger. Ook ten opzichte van de doorsneeversies van de nieuwe fortwo is het in de BRABUS zeker leuker sturen, slalommen, keren en sprinten, al ben je voor je gevoel en feitelijk niet veel sneller dan de reguliere versies. Smart heeft wel de begrenzer voor de topsnelheid losser gezet (fortwo: 165 km/u, forfour 180 km/u) en in de 0-100 sprint neemt het duo nu 9.5 seconden (forfour: 10.5 seconden) de tijd. Die winst is naast het extra vermogen mede te danken aan de nog sneller schakelende automaat. Evengoed is een van de weinige concurrenten, de Fiat 500S TwinAir 105 nog sneller, laat staan de Abarth 595…

Lease

Smart biedt de fortwo en forfour via Private Lease aan vanaf 199 euro maar de BRABUS-modellen zijn (nog) niet via Private Lease beschikbaar. Bij LeaseAutoVandaag kun je de fortwo en forfour naar eigen smaak samenstellen en leasen. Beiden hebben bij zakelijke lease 21% bijtelling omdat hun motor een gemiddelde CO2-uitstoot heeft van 102-104 g/km. De driecilinder vereist daarvoor wel Super Plus (Euro98) brandstof.

Prijs/uitrusting

Spekkoper ben je bij Smart en BRABUS niet. De fortwo BRABUS (21.595 euro), fortwo cabrio BRABUS (26.395 euro) en forfour BRABUS (21.995 euro) vragen de nodige investering, en zijn hun geld meer waard als je de Xcusive uitvoering besteld, die respectievelijk 25.395 euro (fortwo), 30.195 euro (fortwo cabrio) en 25.795 euro (forfour) moeten opbrengen. Het tweetal is dan speciaal afgewerkt met lederlook op het dashboard maar heeft – belangrijker – ook sportstoelen. En dat wil je toch op een sportieve uitvoering. Verder mag je dan ook rekenen op een toerenteller(!), standaard automatisch geregelde airco, uitgebreide navigatie met touchscreen, lederlook afwerking op het dashboard, stoelverwarming en JBL audiospeakers. Omdat de forfour niet leverbaar is als cabrio biedt Smart wel een groot elektrisch te openen dak van stof. Dit vouwdak is een optie van 651 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Smart fortwo en forfour BRABUS het kersje op de taart
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5