Design
Juist nu Smart ook een ‘tailor made’ programma biedt voor de reguliere uitvoeringen van de fortwo en forfour, moet de BRABUS-versie extra opvallen. Het duo krijgt daarom een opzichtige sportuitlaat met twee breed uitgelijnde pijpen en een riante demper. Dit lijkt nog wel een prototype, maar dat is het niet. Uniek voor de BRABUS-versies zijn verder de 16/17 inch Monoblock IX-velgen, aangepaste wijzerplaten in het interieur en lederen pookknop en handremgreep. In de accessoirelijst staan ook nog aluminium schakelpaddles, carboonlook interieurdelen, een dakspoiler en skirts om het feestje compleet te maken. Hoewel de demonstratiemodellen volledig in één kleur zijn gespoten, kun je ook bij de sportieve topversies afwijkend kleur bekennen met de carrosseriepanelen en de tridion veiligheidskooi.
Opvallend
We gaan nog even door op die BRABUS-uitlaat. Smart biedt voor de reguliere uitvoeringen via in het tailor made programma een sportuitlaat met twee centraal geplaatste pijpjes. Deze looks waren juist kenmerkend voor de voorgaande BRABUS-modellen. Voor het geluid hoef je overigens niet een echte BRABUS te kiezen, zowel de fortwo als forfour blazen niet echt een harder deuntje mee. Jammer! Ook opvallend is de bagageruimte van de twee. Hoewel de forfour langer is, biedt de fortwo meer capaciteit dan de forfour met de achterbank rechtop. Die achterbank heeft trouwens wel nog een praktisch trucje, lees er hier meer over.
De Smart Fortwo en forfour BRABUS hebben beiden standaard een twinamic-automaat, ofwel een zestrapsautomaat met dubbele koppeling. Exclusief voor de topmodellen beschikt de transmissie over launch control, die je makkelijk inschakelt door de sportstand te selecteren, de voet op de rem te houden en deze te lossen nadat je volgas hebt gegeven. Het effect is zeker te voelen, maar omdat de motor slechts 109 pk levert, blijft die duw in je rug maar van korte duur. De concurrentie heeft niet zo'n Race Start functie, maar wel meer vermogen.
Motoren
We zeiden het al, BRABUS pakt voor zowel de fortwo als forfour uit met een 0.9 liter turbomotor. Deze levert standaard 90 pk maar is voor de topmodellen opgestookt naar 109 pk dankzij hogere turbo- en brandstofdruk, evenals een verbeterde luchtinlaat. De driecilinder trakteert daarnaast op 170 Nm trekkracht – de maximale waarde voor de transmissie- in plaats van 135 Nm. Daarmee heeft de fortwo meer kracht dan ooit en de forfour juist minder, al was de eerste generatie forfour een flinke slag groter (formaat Polo). Het extra vermogen is ook reden genoeg om de smarts uit te rusten met geperforeerde remschijven aan de voorzijde.
Prestaties/Rij-eigenschappen
Van kleine pittige auto’s weten we dat je niet altijd heel veel vermogen nodig hebt om lol te hebben. Waar de fortwo BRABUS voorheen in rijplezier vooral beperkt werd door zijn harde onderstel, langzame semi-automaat en overactieve stabiliteitscontrole, zijn de rollen juist nu omgedraaid; meer power is welkom en goed inzetbaar! Smart en BRABUS hebben de rij-eigenschappen dermate verbeterd dat het nu leuk stoeien is in de fortwo, zonder dat je vullingen uit je kiezen vallen of rechtdoor in een bocht gaat. Ten opzichte van de doorsneeversies van de nieuwe fortwo is vooral het toeschietelijker ESP dat extra plezier geeft. Op het circuit worden we niet uitgelachen. Dankzij de bemoeienis van BRABUS laat het ESP meer slip toe en worden de banden niet bij de eerste de beste bocht of rotonde de kiem gesmoord. De twinamic automaat schakelt nog sneller dan hij al deed en je kunt ook zelf ‘flipperen’ aan het stuur. Het spielerei-gehalte is er in de nieuwe fortwo BRABUS riant op vooruit gegaan. De forfour BRABUS was vroeger niet leuker, maar wel serieuzer.
In feite is zijn de gigantisch verbeterde rijeigenschappen van de nieuwe fortwo BRABUS de winst ten opzichte van zijn voorganger. Ook ten opzichte van de doorsneeversies van de nieuwe fortwo is het in de BRABUS zeker leuker sturen, slalommen, keren en sprinten, al ben je voor je gevoel en feitelijk niet veel sneller dan de reguliere versies. Smart heeft wel de begrenzer voor de topsnelheid losser gezet (fortwo: 165 km/u, forfour 180 km/u) en in de 0-100 sprint neemt het duo nu 9.5 seconden (forfour: 10.5 seconden) de tijd. Die winst is naast het extra vermogen mede te danken aan de nog sneller schakelende automaat. Evengoed is een van de weinige concurrenten, de Fiat 500S TwinAir 105 nog sneller, laat staan de Abarth 595…
Lease
Smart biedt de fortwo en forfour via Private Lease aan vanaf 199 euro maar de BRABUS-modellen zijn (nog) niet via Private Lease beschikbaar. Bij LeaseAutoVandaag kun je de fortwo en forfour naar eigen smaak samenstellen en leasen. Beiden hebben bij zakelijke lease 21% bijtelling omdat hun motor een gemiddelde CO2-uitstoot heeft van 102-104 g/km. De driecilinder vereist daarvoor wel Super Plus (Euro98) brandstof.
Prijs/uitrusting
Spekkoper ben je bij Smart en BRABUS niet. De fortwo BRABUS (21.595 euro), fortwo cabrio BRABUS (26.395 euro) en forfour BRABUS (21.995 euro) vragen de nodige investering, en zijn hun geld meer waard als je de Xcusive uitvoering besteld, die respectievelijk 25.395 euro (fortwo), 30.195 euro (fortwo cabrio) en 25.795 euro (forfour) moeten opbrengen. Het tweetal is dan speciaal afgewerkt met lederlook op het dashboard maar heeft – belangrijker – ook sportstoelen. En dat wil je toch op een sportieve uitvoering. Verder mag je dan ook rekenen op een toerenteller(!), standaard automatisch geregelde airco, uitgebreide navigatie met touchscreen, lederlook afwerking op het dashboard, stoelverwarming en JBL audiospeakers. Omdat de forfour niet leverbaar is als cabrio biedt Smart wel een groot elektrisch te openen dak van stof. Dit vouwdak is een optie van 651 euro.
Schrijf een review