Jeep is vorig jaar gaan downsizen met de Renegade, een compacte SUV met Europese viercilindermotoren. Daarmee kan het merk dat de SUV heeft uitgevonden de snel toenemende vraag naar SUV’s in de komende jaren bijbenen. De Jeep Grand Cherokee SRT die wij nu onder ogen hebben, voldoet ook aan bepaalde vraag. Maar vanwege onze BPM op CO2-uitstoot is die vraag wel heel beperkt, want je moet krap 170.000 euro neertellen….
Statement
De 6.4 HEMI V8 is een heerlijk brullend blok geweld met 468 pk. De achtcilinder vertegenwoordigt het credo there is no substitute for cubic inches waar de Amerikanen zo dol op zijn. Omdat de Europese concurrentie inmiddels hun motoren voorzien van turbo’s, is deze rode krachtpatser niet de snelste of de krachtigste in zijn klasse. Maar wel eentje die als de beste brult en indruk maakt. Typisch Jeep. Deze Yank kies je om een (duur) statement te maken of om nog meer aandacht te trekken dan een Range Rover Sport, Porsche Cayenne of BMW X5 die je in de duurdere wijken overal ziet staan. Die waarschijnlijk grotere wielen heeft dan de 20-inchers van onze demo. Is Jeep toch nog ergens bescheiden.
Launch!
Natuurlijk heeft de SRT vooral ballen. Met 468 pk en een achttrapsautomaat weet hij in 5 seconden naar 100 km/u te sprinten en dat is gewoon monsterlijk snel voor zo’n kolos. Door middel van de launch control, te bedienen via de boordcomputer uit het infotainmentsysteem, kun je de start van deze spierbundel nog spectaculairder maken. Saillant detail: het toerental dat moet worden vastgehouden worden tot het lossen van de rem is zelf instelbaar. Play time! De snelheidsmeter loopt in de SRT8 speciaal door tot 300 km/u. Zover komt het sprintje niet, want bij 257 km/u is de koek op. En dat is minimaal op niveau van zijn soortgenoten.
Comfort
Alhoewel; de dynamiek van voorgenoemde concurrenten kan hij niet bijbenen. Rechtuit (sprinten) vindt de Grand Cherokee SRT het leukst, want in basis het het een luxe SUV met instelbare luchtvering die in bochten wat gaat hellen. Ook de besturing mist gevoel om serieus bochtenwerk te belonen. Stiekem wel fijn; ondanks de SRT-behandeling van de auto is de SRT nog behoorlijk comfortabel. Buiten het speelkwartiertje blijven we ons verbazen over de overdose koppel van de SRT. Zijn atmosferische 6.4 liter motor biedt 624 Nm en dat merk je. Al bij laag toerental versnel je moeiteloos; geen turbo die we missen!
All in the game
Zolang je de V8 nauwelijks belast is hij niet als zodanig hoorbaar. Gelukkig is daar de 19 speakers tellende Harman Kardon installatie met subwoofer om het interieur tot leven te brengen. Zeg nou zelf, een SUV met lef is niet compleet zonder een flinke beat. Sowieso is het traditie bij Amerikanen (en in dit geval Jeep) om altijd full-options uit te pakken. Adaptieve cruise control, geventileerde stoelen, elektrische achterklep, een parkeercamera, navigatie, elektrisch bediende voorstoelen, it’s all in the game.
Ready?
Schrijf een review