Design
De komst van de Beetle Dune is eigenlijk niet zo vreemd. Al in 2000 toonde het merk een studiemodel op basis van de New Beetle en in 2013 was daar een concept car op basis van de huidige Beetle. Ook de talloze Baja buggy’s op basis van de aloude Kever geven de 10 mm hoger geplaatste Beetle Dune met zijn 14 mm bredere wielkasten, 6 mm grotere spoorbreedte en vlakke achterspoiler zeker bestaansrecht. Volkswagen noemt hem nu een crossover, maar wij vinden ‘CrossBeetle’ dan een betere keuze. Dune klinkt cool en deze Beetle is dat ook. Daarmee heeft hij een status aparte binnen het VW-modellengamma, net als de Adam van Opel. Wij juichen deze smaakmakers toe.
Opvallend
Naast het optionele metersetje op het dashboard als onderdeel van het Dynamic-pakket en het uit Amerika afkomstige 400 Watt Fender-audiosysteem heeft de Beetle zijn eigen (stijl)kenmerken aan boord, waaronder lusvormige handgrepen aan de middelste raamstijlen. De zit is ook opvallend diep. De deurvakken zijn verruild voor brede elastieken waar je bijvoorbeeld een flesje water in kan klemmen. Wie de Cabriolet bestelt kan een zwarte afdekhoes over het geopende dak plaatsen; het is even een werkje maar staat wel geraffineerd. Lees hier meer over het ruimte-aanbod van de Beetle Dune.
Lease
De Volkswagen Beetle is voor de zakelijke rijder altijd te rijden met 25% bijteling en dat betekent dat de netto bijtelling minimaal 193 euro per maand bedraagt. In 2017 vallen alle auto's met verbrandingsmotor in de 22% bijtellingscategorie en daardoor wordt de Beetle aantrekkelijker. Bereken hier de bijtelling van de Beetle in de lease op maat.
Motoren
Met het motorenaanbod is iets bijzonders aan de hand. In principe levert Volkswagen allerhande TSI- en TDI-motoren maar voor ons staan alleen de 1.2 TSI 105 pk met zesbak en de 1.4 TSI 150 pk met DSG-6 automaat ten dienst. In feite heb je aan die laatste meer dan voldoende, maar de 2.0 TSI die in november komt is veel leuker. Goed, 220 pk in een Beetle slaat kant nog wal, maar hij klinkt onder belasting bijna als een vijfcilinder, heeft behoorlijk wat grip en die combinatie werkt verslavend!
Prestaties/Rijeigenschappen
De 2.0 TSI 220 pk komt rechtstreeks uit de Golf GTI en heeft in tegenstelling tot de Golf een natuurlijk motorgeluid zonder ‘ondersteuning’. Zoals gezegd klinkt hij echter bijna als een vijfcilinder en dat wil je blijven horen, ook al is de Beetle Dune niet bepaald sportief of bedoeld als scheurneus. Het onderstel heeft een comfortabel karakter en veert gezellig mee op drempels; prima om lekker mee te cruisen. Van een softie kunnen we niet spreken want in de bocht helt hij niet vervelend over. Je merkt dan wel dat de Beetle Dune met plusminus 1450 kg geen lichtgewicht is; hij voelt en stuurt vrij zwaar. Steady cruisen en af en toe een sprintje, dat is het leukste.
Prijs/uitrusting
De Beetle is nooit een prijspakker geweest en voor de toeters en bellen van de Beetle Dune moet je natuurlijk ook extra betalen; circa 3500 euro. Volkswagen geeft richtprijzen af die beginnen bij 29.000 euro voor de Coupe en 33.350 euro voor de Cabriolet. Naar verhouding is de sterkere 1.4 TSI met DSG relatief gunstig geprijsd met prijzen vanaf zo’n 33 mille. Wat de 2.0 TSI gaat kosten is nog niet bekend. Voor die prijs is de Beetle Dune qua looks in zijn element met onder meer 18 inch wielen, een lederen stuur, contrasterende stiksels, cruise control, parkeersensoren voor+achter en sportstoelen. Bi-xenon, automatische airco en navigatie staan op de optielijst. Fender audio kost ‘slechts’ 661 euro. Lees hier wat je verder met het online infotainmentsysteem kunt.
Schrijf een review