Met de Mini John Cooper Works Cabroi stonden een aantal dingen op de planning; de International Mini Meeting (waar je ooit in je leven eens geweest moet zijn), vele zonuren (gelukkig voorzag Mini ons van een stijlvolle cap) én serieuze kilometers. De International Mini Meeting vond dit jaar plaats in Lommel, België. Een kleine tweeënhalf uur rijden vanaf Rijswijk.
Raketje
Met de zon aan onze zijde is het heerlijk toeven in het gespierde broertje van de Mini Cabriolet. Alles aan deze John Cooper Works ademt snelheid en een historie in het racen, de website van Mini bevestigt dit. Met quotes als: “Regelrecht van het circuit naar de openbare weg” en “Prestatiegerichte tuning en onderdelen geven de John Cooper Works reeks zijn ongekende vuurkracht. De twin-scroll turbomotor levert een koppel van maximaal 320 Nm. Anders gezegd, elke keer dat je gas geeft verdwijn je ergens diep achterin je stoel.” Gewaagde uitspraken die we vanzelfsprekend moesten uittesten. Onze conclusie: Mini heeft er geen woord van gelogen. Wat een stijlvol raketje!
Absurde prestaties
Onze John Cooper Works cabrio is uitgevoerd in het traditionele British Racing Green. Een luxueuze uitstraling die niet direct de waanzinnige prestaties verhult. Wel zal je direct zien dat het een John Cooper Works betreft: de emblemen, de stoere bodykit, de lichtmetalen velgen en de opvallende buitenspiegelkappen. Mocht dit je nog niet genoeg hebben overtuigd dat het een Cooper Works betreft dan raden we je aan eens goed te luisteren naar zijn sound. Wanneer je de startknop (straaljagergevoel) omlaag drukt horen we een vervaarlijke brul, waarachter 231 pk schuil gaat. De 2.0-liter TwinPower benzinemotor is hiervoor verantwoordelijk. De sprint van 0 naar 100 km/h doet de cabrio in 6.6 seconden. De topsnelheid ligt op 242 km/h. Absurd snel, voor een Mini. Maar eerlijk is eerlijk, daar is de prijs ook naar. Onze demo kroop zelfs al richting de zestig mille en voor dat bedrag is sneller spul te koop, zoals een Golf R met 300 pk. Maar tegen de fun van de Mini Joehn Cooper Works Cabrio niet tegenop.
On the inside
De John Cooper Works ziet er niet alleen van de buitenzijde zeer fraai uit, ook het interieur geeft ons reden tot een lofzang. Sterker nog: de John Cooper Works cockpit laat de benzine sneller door je aderen stromen. Alle extra’s en opties zijn eenvoudig en snel te bedienen: het professionele navigatiesysteem, Mini Head-Up display en de Bluetooth handsfree kit. Verder beschikt onze cabrio over een Harmon-Kardon sound-system, John Cooper sportstoelen, Carbon Black bekleding, achteruitrij camera, DAB-tuner en het cockpit Chrono Pack.
International Mini Meeting
Met een handjevol andere media reizen we af naar Lommel, hier vindt zoals gezegd de International Mini Meeting plaats. Een heus walhalla voor Mini-liefhebbers van over de hele wereld. En dat hier animo voor is moge duidelijk zijn. Mini’s in alle soorten en maten zover het oog reikt, de een nog meer op smaak gebracht dan de ander. Wat dat doen Mini-rijders bijna allemaal; finetunen. Van vintage Mini’s tot stoere, opgevoerde Mini’s én van Mini’s met spoilers tot een handjevol échte classics waaraan niet gesleuteld is.
Wij luisteren hoe de Mini’s het tegen elkaar opnemen in een decibelwedstrijd (jawel), wij kijken op de Mini marketplace waar de Mini-fanaten onderdelen kopen-en verkopen én konden kennismaken met race-legende Rauno Aaltonen. Deze –overigens zeer vriendelijke en Finse- man fluistert ons toe dat een Mini toch echt wel een betere investering is dan laten we zeggen… een klassieke Aston Martin. Over passie gesproken.
Snel thuis
Wanneer de middag op z’n einde loopt besluiten we om de John Cooper Works te pakken en letterlijk terug te blazen naar Nederland. Mocht je de Cooper Works willen aanschaffen, ga dan vooral eens over de Belgische bergweggetjes rijden. Even terugschakelen naar z’n twee en het échte vermogen laten spreken. En dat gaat zeker niet met een zachte G.
Lease
De Mini is een populaire auto, ook in de lease. Het sportieve topmodel valt in de 25% bijtellingscategorie maar de dieselvarianten profiteren van 21% bijtelling in 2016. Toch is de Mini One Cabrio de voordeligste in de lease met 210 euro netto bijtelling per maand. Dat heeft vooral te maken met het feit dat de benzineversies ook als One (instapper) leverbaar zijn en de diesels beginnen als Cooper, met hogere prijzen. Bereken hier de bijtelling van de Mini Cabriolet in de lease op maat.
Schrijf een review