Cupra-modellen heeft Seat twee decennia lang in allerlei soorten en maten gehad; met vier- en zescilinders, van Ibiza tot Cordoba en Leon. De allerleukste en meest betaalbare hot hatch van het huidige gamma is de Ibiza Cupra 1.8 TSI. Hij kost 23.950 euro en als we de prijzen van concurrenten zoals de Ford Fiesta ST en Renault Clio RS bekijken rijst de vraag: hoe is dat toch mogelijk?! Het antwoord is toch simpel: Seat prijst hun image builder extra scherp als onderscheidende factor. Maar er is meer aan de hand.
Boca Negra?
Voorheen maakte de Ibiza Cupra gebruik van de 1.4 TSI met turbo en supercharger, gekoppeld aan een zeventraps DSG-automaat. Relatief prijzige techniek waarvoor je ook moest betalen. Met het vernieuwen van de Ibiza zijn weliswaar de looks een beetje bijgeschaafd, toch blijft de Ibiza heel herkenbaar als die vlotte hatchback uit 2009. Daar veranderen bi-xenon koplampen met LED-dagrijverlichting niets aan, hoewel die wel gewoon standaard zijn. Evenals 17 inch lichtmetalen wielen. Waar is de Boca Negra gebleven? De accessoirefolder biedt in ieder geval nog extra optische peper in de vorm van een Seat Sport pookknop, dito sleutelcover en andere lichtmetalen wielen. Doen!
Veel harder sleuren
De aandachtstrekker van de vernieuwde uitvoering ligt onder de kap. De eenpuntvier en de DSG-automaat zijn verruild voor een 1.8 TSI met een zesbak. Inderdaad, downsizing is so 2009. Met 192 pk ligt het vermogen iets hoger dan voorheen, maar met name het koppel stijgt riant; van 250 Nm naar 320 Nm. En dat merk je, zeker omdat het vanaf 1450 toeren beschikbaar is. Turbogat na het nemen van een drempel? Nope. Wat een heerlijk blok! Hij ‘blaast’ niet zo hard als een Clio RS maar heeft er wel nog meer zin in. In de derde versnelling staat 320 Nm volledig ter beschikking en sleurt de TSI er behoorlijk hard aan. Desnoods van 30 tot 165 km/u in één ruk. Daar zul je verbaasde blikken van krijgen. Ook de standaardcijfers liegen er niet om en zijn nog scherper gezet dan zijn voorganger: 0-100 in 6.7 seconden. En weet dat de Ibiza Cupra op de sprint naar 200 km/u slechts 25 seconden de tijd neemt. Voluit tikt de snelheidsmeter – die we kennen van de Audi A3 en Seat Leon – doodleuk 235 km/u aan. Caramba!
XDS
Maar goed, een hot hatch moet meer karakter hebben dan alleen een snel karakter. Wanneer je plotseling vol het gas beroert schrikken de voorwielen soms een beetje, maar dat is bijna geen wonder. Het elektronische sper XDS regelt zo nodig de kracht tussen de voorwielen af om de boel in het gareel houden. Omwille van betaalbaarheid kiest Seat niet voor een fysiek sperdifferentieel zoals de Clio RS en Corsa OPC die wel hebben. Voor wat hoort wat, maar het moet gezegd, zolang het asfalt niet kletsnat is, kan de Ibiza Cupra zijn vermogen behoorlijk goed kwijt. Ook in bochten. Hij wordt nooit zo hitsig als een Fiesta, die nog wel eens een losbandige achterzijde wil hebben, maar saai is hij zeker niet.
Speakergeluid
Natuurlijk staat de Ibiza als Cupra op een verlaagd sportonderstel. Voor het eerst monteert Seat standaard een setje adaptieve dempers, waarmee de Ibiza met een druk op de knop nog iets steviger wordt. De Spanjaarden slaan in deze Sport-modus niet door, maar we vinden de standaard afstemming de lekkerste. Helemaal omdat Seat het leuk vindt om het motorgeluid in de Sport-stand via de speakers te versterken. Dat klinkt kunstmatig en is maar voor tien tellen leuk. Een oproep aan alle fabrikanten: stop daarmee en monteert een betere uitlaat. Gelukkig klinkt de Ibiza zonder dit speakergeluid ook wel aanstekelijk.
Apple CarPlay
Seat maakt het plaatje van de auto compleet met twee opties: metallic lak en een elektrisch bediend kanteldak. Inderdaad, open schuiven kun je hem niet, maar dat levert toch alleen maar herrie op. Bi-xenon verlichting aan, het dakje op een kier, je favoriete muziek aan en gaan! That’s the spirit. Over muziek gesproken; de Ibiza Cupra is óók standaard voorzien van het touchscreen infotainmentsysteem met navigatie en Apple CarPlay/Android Auto. Via een kabeltje verbindt je je smartphone met het systeem zodat hij helemaal connected is. Hartstikke handig. Daarmee zijn we onhandigheden zoals de afwezigheid van ‘drie keer knipperen’ en de plaatsing van de achterruitverwarming bij de bekerhouder al snel vergeten.
Lease
De Seat Ibiza is populair geweest in de lease, vooral als 1.2 TDI. Anno 2016 heeft Seat de 1.4 TDI Ecomotive met 21% bijtelling of de 1.0 EcoTSI met 21% bijtelling die aantrekkelijk zijn voor de zakelijke rijder. De netto bijtelling bedraagt minimaal 104 euro per maand. De hier geteste Ibiza SC Cupra heeft 25% bijtelling met 202 euro netto bijtelling per maand. Bereken hier de bijtelling van de Seat Ibiza in de lease op maat.
Schrijf een review