Porsche 911 Turbo S is sensationeel fijngeslepen

Totale controle en donders wat snel!

Sensatie is bij Porsche in allerlei varianten te koop. Zelfs binnen de 911-range zijn ingredienten als snelheid, sportiviteit en beleving niet eerder zo gevarieerd te koop. Dat blijkt wel na een beestachtig snelle ronde met de nieuwe 911 Turbo S.

Met 580 pk en 750 Nm is de nieuwe 911 Turbo S nog krachtiger dan zijn voorganger. Toch weten we dat pk’s an sich lang niet alles zeggen over rijplezier, je kunt immers ook lol hebben met 100 pk in een kleine, lichtgewicht roadster. De manier waarop het potentieel van de 911 Turbo S tot uiting komt, is meer dan bijzonder.

Bruut

Waar de 911 Carrera S sensatie maakt met zijn reutelende zescilinder en ondertussen meer dan vlot is, staat de Turbo S volledig gepolijst op zijn strepen, zonder het op die manier van de daken te schreeuwen; het subtiele rauwe randje – die historische reutel – is afgevlakt. Een bruut apparaat is het wel want je hoort hem al vanaf de afstand aan komen rijden, zelfs als je rustig rijdt. En dan staan de uitlaatkleppen niet eens open, want die optie is niet leverbaar. Wil je het beste van twee werelden (show en go), neem dan de 911 GT3 RS met een abonnement op het circuit. Dat is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, want die heeft zo zijn prijs en is exclusief.

De kracht van de 911 Turbo S is zijn karakter; hij profileert zich als een topsporter in smoking met sportschoenen (en keramische remmen), in plaats van een bodybuilder in trainingspak, een losgeslagen branieschopper of een wolf in schaapskleren. Een courante verschijning, maar voor niemand zijn de sportieve pretenties te missen. Juist die inborst oogst waardering voor de 911 Turbo S; het is knap dat de grens tussen gewone en meer dan sportieve ritten zo mooi van elkaar kunnen gescheiden zijn.

Knoppen

De naadloze afwerking met alcantara, leder op het dashboard (en aan de stuurkolom), zijn voortreffelijke stoelen en de talloze opties die de 911 tot detail op smaak kunnen brengen maken er een volbloed luxe rijmachine van, zonder steeds als shownummer op te treden. Daarbij denkt Porsche ook aan praktische noviteiten zoals de inklapbare voorspoiler aan de bumper, inductieladen voor je smartphone, stuurverwarming en het nieuwe infotainmentsysteem met online verkeersinformatie. Jammer dat Porsche de vrij simpele interface als minimalistisch opvat, terwijl een aantal knoppen eronder (Source, Media Tuner en NAV, MAP) nog wel samengevoegd mochten worden.

Sprintjes!

Snel terug naar de show. Show is er genoeg zodra je besluit het potentieel van de techniek aan te spreken. Met een druk op de Sport Response knop of een draai aan de nieuwe rijmodiselector schiet de PDK-automaat een paar stappen terug en vliegt de 3.8 liter zescilinder direct in de toeren. Om daar ook te blijven. Een paar seconden gas is al voldoende om iedereen voorbij te vliegen, want de 0-100 tijd bedraagt minder dan 2.9 seconden en binnen tien tellen is de tweehonderdkilometerbarrière al een feit. Hoe snel dat is, voelen we aan ons lichaam na het ervaren van de krachtsexplosie die de Launch Control ontwikkelt. De laatste keer dat we zoiets meemaakten was in een Tesla Model S P90D, die ook in dat tijdsbestek naar 100 km/u katapulteert. Oef! Denk overigens niet dat de genoemde Tesla gehakt maakt van supercars. De snelste Model S neemt 14 tellen de tijd om naar 200 km/u te zoemen. Geen zorgen…

Totale controle

De 911 Turbo S is echter gemaakt voor snelheid (tot 330 km/u), stoïcijnse wendbaarheid en raakt op hoge snelheden voelbaar in zijn element. Het is ongekend met welke precisie je de auto kunt plaatsen en bochten tijdens je speelkwartier verslindt. De nieuwe vierwielbesturing als toevoeging biedt een geweldig helpende hand zonder dat het geforceerd aanvoelt.

Het gevoel van totale controle in de auto is terecht, maar helaas zijn er maar weinig plekken in Nederland waar je onbezorgd deze vorm van Spielerei kunt beoefenen. De 911 Turbo S vraagt nog meer zelfbeheersing dan zijn ‘bravere’ broers. Zet hem wel altijd minimaal in de S-stand, dan voorkom je dat het stop/start-systeem in werking treedt en de motor stationair gaat ‘zeilen’ bij gas los. Van met name dat laatste wordt niemand vrolijk. Nu alleen nog een leuke kleur kiezen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Porsche 911 Turbo S is sensationeel fijngeslepen
Rij nu 4 jaar dit model en over het vermogen geen klagen. Hij wordt bij ons gebruikt als 4e voertuig en verveeld daarom geen dag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Porsche 911 Turbo S is sensationeel fijngeslepen
een geweldige auto met een zeer soepele en snelle motor.absoluut geen turbogat en reageert dus zeer direct op gaspedaal. het acceleren gaat voortreffelijk en geeft bijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5