Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop

Geen fan van de Prius? Maak dan opnieuw kennis...

Prius betekent 'voorloper'. In 1997 kreeg Toyota voor ogen dat hybridetechniek in de toekomst een sleutelrol zou spelen bij het ontwikkelen van zuinige auto's. Na bijna twee decennia blijkt de vierde generatie Prius niet alleen de zuinigste auto 'zonder stekker', maar over veel meer kwaliteiten te beschikken. Lees dus vooral verder om te zien wat de Prius nog meer in huis heeft, ook als je geen fan was...

Of je nou wel of geen autoliefhebber bent, aan naamsbekendheid heeft de Prius geen gebrek. Dat is naast een voordeel ook een nadeel, want hoe haal je diegene over die de Prius niet op handen draagt? Op de vierde generatie rust een zware dobber, aangezien er al veel zuinige auto’s op de markt zijn – al dan niet met stekker – en bovendien is de Prius verder geïnnoveerd dan je wellicht zou denken. De nieuwe Prius ontgroeit zichzelf in alle opzichten.

Middenklasser

Zo positioneert Toyota de Prius nu meer als een middenklasser, een segment waar ook auto's als de Ford Mondeo en Volkswagen Passat bivakkeren. Niet zo vreemd dat de carrosserie nu zes centimeter is gegroeid naar 4.54 meter - al scheelt dat nog wel flink met voorgenoemden - en de laadruimte 'marktconform' capaciteit biedt aan 501 liter bagage. Ook op de achterbank is het voor volwassenen nu altijd goed toeven. Kortom: de Prius biedt heel behoorlijk de ruimte van een middenklasser. Op deze manier is de meerwaarde ten opzichte van de Auris als compacte middenklasser ook helder.

In design blijven de Japanners vasthouden aan zijn oervorm, al heeft de vierde generatie wel wat gestrekter silhouet. Logisch, want in deze verpakking is de Prius lekker aerodynamisch. Zichtbare en onzichtbare foefjes en een lagere carrosserie helpen de Cw-waarde verder omlaag te brengen, maar met een waarde van 0.24 is de Prius op dat vlak niet beter dan een Hyundai Ioniq, een nieuwe Mercedes S-Klasse of een Tesla Model S. Maar gelukkig voor Toyota zijn er meer wegen die naar een zuinige auto leiden.

Nieuw DNA 

Onderhuids legt de Prius een hele nieuwe basis. Die nieuwe architectuur (TNGA) gaat slimmer met ruimte om, en in combinatie met verbeterde techniek doet de Prius alles beter dan zijn voorganger. Zo heeft de Prius een nieuw NiMH-accupakket dat 10% kleiner is waardoor het precies onder de achterbank past en geen bagageruimte weg snoept. Tegelijkertijd heeft het pakket meer capaciteit waardoor meer en vaker elektrisch gereden kan worden. Helemaal praktisch: de energie die vrij komt bij het (af)remmen wordt in de vierde generatie ook veel sneller opgeslagen. Volgens Toyota absorbeert de batterij 28% meer energie in dezelfde tijd, een flinke verbetering!

In Amerika heeft de Prius weliswaar een moderner, nog lichter lithium-ion accupakket maar vanwege de hogere prijs en gebrek aan recyclingmogelijkheden ziet het merk daar in Europa nog vanaf. Toch jammer dat de Prius in dat opzicht niet voor de nieuwste stand der techniek gaat, maar wat niet is kan nog komen en voor de efficiëntie van de hybridetechniek maakt het niet wereldschokkend veel uit, zo'n 10% blijkt desgevraagd. Wat heet, met 70g/km CO2 en een fabrieksopgave van 3.0 liter per 100 km is de Prius nu al de zuinigste auto zonder stekker ter wereld. En 42% zuiniger dan de allereerste Prius! Op papier, inderdaad.

Verbruik 

Tijdens eerste testritten met snelweg- en stadskilometers nam de Prius genoegen met 4.4-4.6 k/100km. De boordcomputer houdt keurig bij hoeveel procent van de tijd elektrisch is gereden en dat liep op naar 34%. Ook al tank je dus altijd benzine - de nieuwe Prius Plug-In komt later en de huidige blijft leverbaar - de techniek doet er zoveel mogelijk aan elektrisch te rijden. De Prius bemoeit zich behoudens een eco-display verder niet met de rijstijl van de bestuurder, dus zaken als een haptisch gaspedaal of anticiperende functies van de cruise control en navigatie, zoals een aantal plug-in hybrides (en de Kia Niro) dat hebben, moet je ontberen. Dat vinden we Japanners blijkbaar maar onzin. Toegegeven, we hebben ook liever een auto die zelf zo efficiënt mogelijk aan de slag gaat, maar nog altijd is de gasvoet van de bestuurder die uiteindelijk het verbruik bepaalt.

Stille motor

De nieuwe Prius heeft wederom een 1.8 liter benzinemotor. In de vierde generatie is hij zodanig aangepast dat hij nog sneller op bedrijfstemperatuur komt. Hoe eerder des te beter - want dat is zuiniger. Het aan- en afkoppelen van de motor aan de aandrijving is onmerkbaar. Ook wanneer de viercilinder aan de slag moet om te accelereren, blijft hij keurig op de achtergrond. Hier heeft Toyota flinke stappen gezet om motorgeluid de kop in te drukken. En dat terwijl het totaalvermogen is afgenomen naar 122 pk. Toch voelt de Prius helemaal niet langzaam. De elektromotor (95 pk) wordt zoals gezegd vaker en langer ingezet waardoor zijn direct beschikbare trekkracht veel zoden aan de dijk zet.

Ondertussen is het ook fijner vertoeven in de Prius. Goed, de stoelzittingen zouden nog wat langer mogen zijn maar de stuurpositie is beter omdat het stuur minder vlak staat. Bovendien rust je rechterarm desgewenst op de middenarmsteun. Het head-up display (optie) biedt jammer genoeg geen navigatie-informatie maar brengt wel de snelheid en een eco-meter in beeld. De gewijzigde proporties, het lagere zwaartepunt en het nieuw gebouwde onderstel maakt de Prius ook comfortabeler op het asfalt. Je haalt het niet in je hoofd om sportief te gaan doen maat een weekdier is het evenmin.

Standaard veel 'tech' 

Toyota prijst de Prius vanaf 29.995 euro en dat is een nette prijs in de middenklasse. Dankzij de lage CO2-uitstoot blijft de BPM op de catalogusprijs laag en dat bood de importeur gelegenheid om standaard meer 'tech' te monteren, zoals Bi-LED koplampen, een achteruitrijcamera, smart entry met startknop, Toyota Touch 2 multimedia en digitale radio. Ook het Toyota Safety Sense pakket met Pre-Collision System (PCS) met voetgangersdetectie, Lane Departure Alert (LDA) met automatische stuurcorrectie, Automatic High Beam (AHB), Road Sign Assist (RSA) en Adaptive Cruise Control (ACC) is op elke Prius aanwezig. Toyota pakt hier behoorlijk vooruitstrevend uit en doet dat ook ten opzichte van andere Toyota-modellen. In vergelijking met de Auris en Avensis werken de veiligheidssystemen nog beter; bij zowel lagere als hogere snelheden.

De waslijst aan veilige features houdt nog niet op. Optioneel zijn ook nog dodehoekdetectie, head-up display, Rear Cross Traffic Alert en een automatisch in- en uitparkeersysteem leverbaar; wie voorloper in de markt wil zijn kan ook die systemen niet aan zich voorbij laten gaan. Leuk bedacht maar minder uitgewerkt is het Qi-laadbakje in de middenconsole waarmee je smartphone draadloos te laden is; je telefoon valt daar snel uit. Ook jammer, maar niet helemaal Toyota aan te rekenen; de welbekende iPhone wordt niet ondersteund. De stoelverwarming is wel een aanwinst maar dan moet je wel het knopje kunnen vinden; het zit onhandig diep verstopt in het dashboard.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (32)

Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik kocht in oktober2012 mijn Prius Plug-in zakelijk, motivatie: fiscaal voordeel, ik vond het echt de lelijkste auto ooit gemaakt (nou ja, op de fiat "multivlaai"na dan en daar wil ik niemand mee beledigen.)
Prive rijdt ik een audi A6 allroad 2,7T, maar ik ben de Prius nu na dik 30.000 km echt gaan waarderen. Vanwege het lage verbruik (vergeleken met mn audi 1:8 gem) met de Prius op vakantie naar Kroatië geweest.
En ja mensen of je het geloven wil of niet, daar kan indruk maken met je plug-in, helemaal als je hem met verlengsnoer uit je hotel aan de stroom hangt.
Eigenlijk onzinnig om 16km electrisch te rijden per lading, want mn verbruik tijdens de vakantie was gemiddeld slechts zo'n 1 op 16,5 over 2900km totaal. Wel eerlijk om te zeggen dat er veel bergritten tussen zitten en echt de grenzen van prestaties zijn opgezocht. Op de autobaan tussen de 180 en 199 op de teller, verder gaat de teller overigens niet, begrenst denk ik.

Bij lange ritten direct snelweg is mn accu vaak nog vol en dat zou ik toch niet verwachten. (ga natuurlijk geen 85 rijden), een keuze knop zou het verbruik gunstig kunnen beinvloeden denk ik.
Mijn conclusies: 1. door de prius laat ik mijn prive "benzine sluper" vaker staan, waardoor ik per saldo een stuk minder benzine verstook voor het totaal kilometers dat ik rij.
2. mijn gemiddeld verbruik over de 30.000 km is ong. 1:24 en dat vind ik echt heel netjes (ik laad hem echt iedere nacht op)
3. wordt daarmee de fabrieksopgave van verbruik benaderd? Nee
4. als de actieradius naar 200km of meer gaat van vol-electrische auto's, dan hou ik me aanbevolen (
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Geen benzine verbruik als je binnen je eigen stad blijft (in de zomer althans)

Minpunten

EV-modus (puur electrisch rijden) niet mogelijk tijdens opwarm periode, zelfs als het 31graden is, wel raar.
Weinig bagageruimte
banden plakset ??
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik heb een plug in.
1:27 is voor mij niet haalbaar of ik moet echt de slechtste stukken eruit halen.
Vakantie Oostenrijk. Dakkoffer op het dak en met vrouw en 3 kids in de auto. De cruise control op 150. In Oostenrijk berg op berg af. In de vakantie niet opgeladen (wat ik normaal wel dagelijks doe op mijn werk en thuis). Gemiddels verbruik in de vakantie 1 op 28.
Woon werk verkeer haal ik met gemak 1:30 en dan ros ik met regelmaat een A4 of iets dergelijks bij de stoplichten eruit. Doe ik mijn best haal ik 1:40 (maar dan rij je idd erg rustig en behouden)
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Comfortabel
Complete auto
Stil
Geen bijtelling
Veel positieve reacties na een tijdje

Minpunten

Geen trekhaak mogelijk
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik rij al lang Toyota's. De laatste was een Avensis wagon diesel uit 2005. Een fijne en ruime wagen. Ik ben overgestapt vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Altijd Opel gereden de laatste was een Zafira. Een proefrit gemaakt in de Prius en verkocht was ik. De stilte het comfort en natuurlijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Kan een Prius ook 2 electrische fietsen van 28 kg. per stuk op de trekhaak hebben?.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik rij al jaren prius en het wordt alleen maar beter. Comfortabel, goede geluidinstall, lekker snel ( Duitsland autobaan max 194 km ) bij de verkeerslichten,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Wat een bak. Jaren verschillende lease auto's gereden en meestal na 1 jaar al de geachte "wanneer loopt het lease contract af". Renault Megane.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Sinds januari 2009 rijd ik in de Prius II. Een grote verandering, want voorheen reed ik C5, Passat, A4, en Saab 93. Allemaal leasewagens... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Wat een heerlijke auto, Hij is erg zuinig. De eerste auto met een automaat voor mij. Ik vind het model mooi, ziet er dynamisch uit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
De Dynamic is een zeer goed uitgeruste auto. Kan heel snel accelereren. haalt gemakkelijk 180 Km/h (Autobahn, Duitsland) in powermode, nog niet het uiterste geprobeerd. Goede stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Lekkere rustig rijdende auto. Zelfs in koud winterweer en korte afstanden een werkelijk verbruik van 1:19. In de zomer is 1:23 echt haalbaar. Jammer van.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik vraag mij af of het normaal is dat de prius stationaair zo'n hoog teoerental nodig heeft?. Komt het daardoor dat de prius in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Vanmiddag mijn handtekening gezet onder een zeer complete parelwitte prius. Ik ga hem prive rijden, maar uit milieu-oogpunt voor deze auto gekozen. Nu 4 lange maanden.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
een nieuwe auto voor deze tijd meer groen op de weg zuinig geen wegen belasting ik ga voor de prius.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
In tegenstelling tot wat je zou verwachten is de nieuwe Prius een snelle auto die heerlijk "smooth"rijdt. Echt ongelooflijk hoe stil de auto is en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
De Toyota Prius is een prachtige auto. Prima weggedrag en een plaatje om te zien. Zuinig maar als het moet ook lekker pittig. De.. Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Bij 60.000 km de waterpomp al defect . kosten € 289,-... Lees volledige review.
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
De eerste betaalbare leasewagen waar ik na 1250 km ontspannen kon uitstappen. Nieuwe Prius is besteld nadat ik de auto na 150.000 km moest inleveren!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Was al enthousiast over mijn eerste prius, alhoewel ik de wegligging en zijwindgevoeligheid als minpunten beschouwde. Het nieuwe model dat ik vanaf begin augustus 2009.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Wat een heerlijke auto! Heb eerlijk gezegd voor deze auto gekozen vanwege de bijtelling, maar zou hem nu boven de meeste middenklassers verkiezen. Ik ben Europees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
afgelopen winter naar noord zweden op vakantie geweest. Tot 2 maal toe is de motor compleet uitgevallen. Daarna niet aan de praat gekrgen . Bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 1 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Verbruik valt tegen. Ik kom niet beter dan 1 op 15. Ik rij netjes, hou me aan de snelheden, maar als ik gewoon met het andere.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Heb de business Edition als zakelijke auto. Een zeer complete auto met alle luxe die is er is. Mooi, helder navigatie systeem, de automaat is prima, een beetje.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Een zeer stille, comfortabele en ruime auto. Tot nu toe (14000 km) geen enkel probleem gehad. Erg zuinig, hoewel de 4,3l/100km nauwelijks haalbaar is, maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
ik ben ontzettend tevreden. De beste wagen die ik ooit had en daarbij dragen we toch een beetje bij om het milieu niet al teveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik heb een prius van de eerste generatie iets meer dan een jaar nu en ik moet voor een gaspedal censor €650 betalen. Dit is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Bijzonder stille en soepel rijdende auto. Verbruik is heel laag, opgegeven waarde makkelijk haalbaar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Rijd nu sinds sept 07 met de prius. Nu 60.000km mee gereden. Wat mij gelijk opviel waren de korte stoelzittingen, gebrek hoofdruimte achter vanwege de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik rijdt nu ruim 2 jaar in deze auto. 42000km op de teller. Bevalt mij prima. Ruime auto. Probleemloos. Snelle auto vooral als je plank.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Een ruime stille en prettig rijdende auto .Tip voor Bestuurders langer dan 185cm laat een stoelverlenger plaatsen .zelf ben ik 189cm lang en mijn kinderen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Ik rij mijn prius vanaf juni 2004. Nu ruim 80.000km. Hij past zich aan bij iedere rijstijl en stemming. Van rustig op de buiten weg tot (te).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Toyota Prius loopt weer voorop
Dag allemaal,ik rij namelijk met een toyota corolla en heb hem al een jaartje. Nu bieden ze mij een toyota prius aan voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5