BMW 330e: krachtige stekkerconcurrent

BMW 3 Serie met stekker geeft concurrentie het nakijken

Plug-in hybrides blijven ook dit jaar hot. Het bijtellingspercentage mag dan van 7% naar 15% zijn gegaan, dat betekent nog steeds een groot voordeel. We reden in München de nieuwe BMW 330e, die het zijn concurrentie best wel eens moeilijk kon gaan maken.

Hoezo moeilijk maken? Nou, dat zit hem vooral in de prijs. BMW vraagt 43.990 euro voor de 330e en daarmee is hij praktisch even duur als de 330i, terwijl die het met een bijtellingspercentage van 25% moet doen in plaats van 15%. Vergelijk je de prijs vervolgens met die van zijn grootste concurrent, de Mercedes-Benz C 350 e, dan is hij zomaar 15.000 euro(!) goedkoper. Toegegeven, hij is dan wat minder luxe.

Eerst elektrisch 

Rijdt het een beetje? Met 252 pk en 420 Nm, achterwielaandrijving en de bekende achttraps automaat van ZF kunnen we dat alleen maar beantwoorden met een volmondig ‘ja’. De eerste kilometers vragen wat gewenning, omdat de elektromotor eerst het werk doet en bij zwaardere belasting de benzinemotor bijschakelt. Daar zit een kleine vertraging in. Zet je de auto echter in ‘Sport’, dan draait de benzinemotor altijd mee.

Wat is er anders dan bij een normale 3 Serie? Je hebt een kleine laadklep in het linker voorscherm, een badge op de c-stijl en de letters 330e op de achterkant. Van binnen zijn de wijzigingen ook minimaal. Je hebt een knop waarmee je de elektrische standen kunt bedienen en de bagageruimte is iets kleiner met 370 liter. Een bescheiden compromis, kun je wel stellen.

1 op 14?

En als ik besluit om niet bij te laden? Dat mag natuurlijk helemaal niet, boefje. Leasemaatschappijen controleren tegenwoordig steeds strenger op laadgedrag en brandstofverbruik. Besluit je echter helemaal niet te laden, scoor je nog steeds gemakkelijk 1 op 14. Voor een auto met 252 pk vinden wij dat helemaal niet gek. Stekker je wel braaf, kun je zo’n 1 op 20 halen.

Wat als ik nou helemaal geen brandstof wil verbruiken? Dan zul je rustig aan moeten doen, want zelfs BMW geeft toe dat de opgegeven 41 kilometers aan elektrisch bereik geen haalbare kaart zijn. Met een beetje inhouden haalden wij 32 kilometer. Lang niet gek. Bij woon-werkverkeer over korte afstanden of bijvoorbeeld in dezelfde stad, is het dus volledig elektrisch te doen.

Concurrentie

En waarom ik nou voor de 330e moeten gaan en niet voor een van zijn vele concurrenten? De prijs is goed, de prestaties zijn goed en hij rijdt nagenoeg even goed als iedere andere 3 Serie, de auto die altijd aan de top van zijn segment presteert als het gaat om dynamiek. Een Passat is wat ruimer en is er net als de grootste concurrent, de C-Klasse, ook als stationwagen. Gaat het minder om ruimte, meer om rijden, is de 3 Serie de auto voor jou.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.