Speurtocht met smart fortwo cabrio

Je bent iedereen te slim af, behalve de Spanjaarden...

De Smart Fortwo cabrio is nog steeds de kleinste en ‘meest voordelige’ cabrio van Nederland. Maar omdat je het met die status alleen niet redt, is het in de nieuwe generatie van de tweezitter nog leuker luchtig rijden. Hoe dat precies zit lees je hier. In ieder geval begin je al te lachen zodra je gas geeft…

Smart zou gek zijn om de nieuwe fortwo niet als cabrio te leveren. Een kekke tweezitter van 2.70 meter met het dak er af maakt rijden door de stad geen last, maar juist plezierig. Ook als het nog geen zomer is. Zijn makers hebben de dakconstructie verbeterd waardoor deze niet alleen veiliger is, maar ook sneller opent en sluit. Met een druk op de knop ontvouwt het dak zich trapsgewijs naar achter in twaalf tellen. Zonder hard gezoem of gepiep. De dakbogen zijn in de nieuwe Smart een maatje groter en daar kom je achter zodra je ze op wilt bergen om het cabriogevoel compleet te maken. Het geeft ook meer ruimte om ons heen te kijken, want Smart stuurt ons op speurtocht langs allerlei hotspots in Valencia.

Dakbogen opbergen

Het uitnemen vraagt nog steeds enig beleid en handigheid omdat je de carrosserie en ruiten niet wilt beschadigen en twee schuifjes tweemaal moet bedienen. Nadat je beide bogen hebt losgehaald, biedt de bagageruimte wederom een opbergvak in de bagageklep. Hartstikke slim! Jammer alleen dat de nieuwe exemplaren dikker zijn en het vak an sich niet meer voldoet. Kort gezegd heeft Smart nu het vak afsluitbaar gemaakt met spanbandjes. Het werkt een beetje knullig met clipjes, maar we zijn al lang blij dat de bogen niet achter hoeven te blijven. Desgevraagd laat een techneut van het merk weten dat smart-rijders in de meeste gevallen toch alleen het zwarte, rode of denimn blauwe dakje naar achter schuiven en de dakbogen lekker laten zitten. Heb je iets unieks bedacht….

De nieuwe generatie Smart is zoals we al eerder zagen vooral breder geworden. Je merkt dat direct na instap, waar je met z’n tweeën verder van elkaar af zit. Het interieur van de Smart stemt nog altijd vrolijk en kleurt oranje/zwart of wit/blauw als je dat wilt, voorzien van veel luxe opties in deze klasse zoals automatisch geregelde airco, touchscreen navigatie en stoelverwarming. Echte cabrio fans missen eigenlijk alleen nog stuurverwarming, maar ondanks dat zitten we behaaglijk en nog behoorlijk uit de wind.

Twinamic=top

Voorlopig is de Smart Fortwo cabrio in Nederland alleen te koop met een automaat. Wat ons betreft de enige en juiste keuze voor een kekke stadsauto die vooral in en om de stad zijn kilometers slijt. Dan wil je toch niet koppelen? De wens voor een handbak verdwijnt helemaal als blijkt dat de voorgaande semi-automaat is vervangen door de snel schakelende twinamic met dubbele koppeling. Smart biedt dit type automaat als enige in zijn klasse aan en tovert direct een glimlach op ons gezicht. De twinamic automaat is namelijk zuiniger dan een traditionele automaat en zelfs iets zuiniger dan de handgeschakelde versie! Bovendien werkt twinamic met twee automatisch bediende koppelingen, zodat de volgende versnelling altijd klaar staat. Wanneer je wegrijdt schakelt twinamic helemaal vloeiend over naar zijn volgende versnelling, zonder enige onderbreking.

We reden de fortwo cabrio twinamic met de 90 pk sterke turbomotor. Het is een gouden combinatie om overal lekker vlug mee tussendoor te piepen en op de snelweg goed mee te komen, ook als het flink waait. En de driecilinder draait ook nog netjes stil en komt in combinatie met de automaat soepeler uit te verf dan met de handbak. Daarmee rijdt de fortwo wat onrustiger omdat de driecilinder vrij piekerig op stoom komt.

BRABUS

Echte sportievelingen moeten nog even wachten op de fortwo BRABUS, waarmee de fortwo nog krachtiger is. Wellicht dat de techneuten dan ook een soort launch control toepassen, want als je nu volle kracht vooruit vertrekt bij het stoplicht, komt de fortwo iets te lief uit de startblokken. Die keuze is volledig te begrijpen omdat dat een stuk comfortabeler is, maar het smartje daagt je continu uit. Zeker in een stad als Valencia, waar ontelbare verkeerslichten je tot stoplichtsprintjes verleiden. Die je dan niet wint omdat de Spanjaarden al gaan rijden voordat het groen wordt…

Prijzen

We verwachten dat veel Smart cabrio rijders de door ons gereden 90 pk versie bestellen. Gezien de meerprijs van slechts 600 euro ten opzichte van de 71 pk versie wordt die keuze niet al te moeilijk gemaakt. De prijzen beginnen namelijk bij 16.995 euro voor de 71 pk versie en 17.595 euro met de 90 pk-er. In beide gevallen is de fortwo nog altijd goedkoper dan de grootste concurrent Fiat 500C.

Individualisatie

Vervolgens zijn er drie uitvoeringen (passion (+€1134), prime (+€2023) en proxy (+€3449) en verschillende pakketten (Sport, Urban en Urban Style) die voorzien in een kleurig interieur, lichtmetaal, een sportonderstel, verchroomd uitlaatsierstuk en een multifunctioneel stuur. Luxe als navigatie en airco is ook verwerkt in het Cool & Audio of Cool & Media pakket.

Met stickers en verschillende kleuren voor de tridion veiligheidskooi (wit, rood, grijs, matgrijs en oranje) maakt Smart de keuze in variaties en personalisatie helemaal reuze. En dan hebben we nog niet eens benoemd dat het BRABUS tailor made programma nog een schatkamer aan individualisatie biedt. Wat dat precies inhoudt (en wat het kost), daar lees je binnenkort meer over. Een tipje van de sluier: lederen bekleding op het dashboard, speciale instaplijsten, een sportuitlaat...

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (25)

Speurtocht met smart fortwo cabrio
ik rij nu (nov 2011) al vanaf 2000 Smart, eerst een 7 jr. passion, daarna uitsluitend passion cabrio, nu een limited three uitvoering. Ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Heb in een benzine en diesel gereden en als er geen wind staat is het een aparte rijervaring. Nu hebben we een proefrit gemaakt in de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Hallo allemaal, Ook ik wil toch even iets kwijt over mijn Smart. Hij is inmiddels alweer van 2001 en er staat bijna 160.000 km op de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Heerlijke auto, zowel in de stad als op langere ritten. Behoorlijk zuinig in gebruik en geen wegenbelasting. Zit degelijk in elkaar en laat vooralsnog geen steekjes vallen. Fijne.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Blijkt gevoelig voor wind en voorbijrijdend verkeer. Wegligging is matig. Verbruik is gunstig... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Ik heb nu al 2 jaar deze kleine rakker, en moet zeggen, het is en blijft lache om er in te rijden. Het rijd geweldig, ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Heb in 2003 een Smart CDI gekocht, probleemloos rijden en zo goedkoop is niet normaal. Heb afgelopen november voor het eerst groot onderhoud laten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Ik heb nu 5 maanden mijn smart cabrio. Het is er één uit 2003 en heeft een 698cc motor (met turbo). Ik heb er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Met dit cabrio-tje veel beziens ! koude motor maakt wel wat teveel lawaai-normaal voor een dieseltje.Goede zithouding en overzichtelijk dashbord.goede luidsprekers maar toch zelf een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
De Smart 62KW Heeft de TURBO & Intercooler Mitsubishi motor Is met koude motor en in de file erg gevoelig op het gaspedaal (lees.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
De nieuwe Smart maakt bij mij een zeer degelijke indruk.Schakelbak is nu goed en de top van 140 is prima evenals de zuinigheid.Alleen de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Wij hebben een van de eerste smartjes, 'n Black-edition met Brabus chroom pedalen, handrem en pook en alle opties die er toen waren. Als tweede.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Heb m nu half jaartje, en tis een geweldige auto. Lekker pittig in stad en buitenweg, maar als je veel snelweg rijdt, kan je beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Ik was in 1998 één van de eerste Smart rijders, toen stuiterde je ermee over de weg en vertoonde de ato typisch skelter gedrag... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
wat een scheet van een auto en wat een (hoofd) ruimte voor iemand van 1.92 meter!!! veel ruimer dan mijn Audi TT en je.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Ik rij mijn tweede CDI en doe dit zowel op de korte als lange afstand. Met de vorige (model 2000) heb ik 70.000 km gereden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
hele mooie, leuke en degelijke auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Lekkere auto voor in de stad. Gaat nooit kapot, is goedkoop in onderhoud en verzekering. Alleen is het wel een beetje hobbelen op kinderkopjes over.. Lees volledige review.
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Mijn ervaring met dit wagentje zijn super, in de stad als Rotterdam zet je hem overal waar je hem hebben wilt. Een ideale stadsauto dus... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
heb mijn smart nu ruim 2 jaar. Was eerst even wennen, rijdt anders, maar wel prettig, zuinig (1:18) en voelt zeer degelijk. Brengt me.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
De Smart is een geweldige auto. Met de cabrio heb ik geen ervaring maar ik ben 900 km. naar Denemarken gereden dit voorjaar. Hartstikke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Te weinig auto voor te veel geld. En hoe zit het met de veiligheid??.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
De Smart wordt een ideale stadsauto genoemd, maar door de korte wielbasis valt juist het rijden in de stad tegen door de vele verkeersheuvels... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Meer style dan een een 911 cabrio, voor de prijs van een VW Polo. Ik reed door de stad en men keek meer naar mijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Speurtocht met smart fortwo cabrio
Zeer originele vormgeving. Geen parkeerproblemen. Cabrio mechaniek werkt perfect. Relatief hoog benzineverbruik.(1 op 13) Irritante versnellingsbak, hoop motorlawaai... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5