Smart zou gek zijn om de nieuwe fortwo niet als cabrio te leveren. Een kekke tweezitter van 2.70 meter met het dak er af maakt rijden door de stad geen last, maar juist plezierig. Ook als het nog geen zomer is. Zijn makers hebben de dakconstructie verbeterd waardoor deze niet alleen veiliger is, maar ook sneller opent en sluit. Met een druk op de knop ontvouwt het dak zich trapsgewijs naar achter in twaalf tellen. Zonder hard gezoem of gepiep. De dakbogen zijn in de nieuwe Smart een maatje groter en daar kom je achter zodra je ze op wilt bergen om het cabriogevoel compleet te maken. Het geeft ook meer ruimte om ons heen te kijken, want Smart stuurt ons op speurtocht langs allerlei hotspots in Valencia.
Dakbogen opbergen
Het uitnemen vraagt nog steeds enig beleid en handigheid omdat je de carrosserie en ruiten niet wilt beschadigen en twee schuifjes tweemaal moet bedienen. Nadat je beide bogen hebt losgehaald, biedt de bagageruimte wederom een opbergvak in de bagageklep. Hartstikke slim! Jammer alleen dat de nieuwe exemplaren dikker zijn en het vak an sich niet meer voldoet. Kort gezegd heeft Smart nu het vak afsluitbaar gemaakt met spanbandjes. Het werkt een beetje knullig met clipjes, maar we zijn al lang blij dat de bogen niet achter hoeven te blijven. Desgevraagd laat een techneut van het merk weten dat smart-rijders in de meeste gevallen toch alleen het zwarte, rode of denimn blauwe dakje naar achter schuiven en de dakbogen lekker laten zitten. Heb je iets unieks bedacht….
De nieuwe generatie Smart is zoals we al eerder zagen vooral breder geworden. Je merkt dat direct na instap, waar je met z’n tweeën verder van elkaar af zit. Het interieur van de Smart stemt nog altijd vrolijk en kleurt oranje/zwart of wit/blauw als je dat wilt, voorzien van veel luxe opties in deze klasse zoals automatisch geregelde airco, touchscreen navigatie en stoelverwarming. Echte cabrio fans missen eigenlijk alleen nog stuurverwarming, maar ondanks dat zitten we behaaglijk en nog behoorlijk uit de wind.
Twinamic=top
Voorlopig is de Smart Fortwo cabrio in Nederland alleen te koop met een automaat. Wat ons betreft de enige en juiste keuze voor een kekke stadsauto die vooral in en om de stad zijn kilometers slijt. Dan wil je toch niet koppelen? De wens voor een handbak verdwijnt helemaal als blijkt dat de voorgaande semi-automaat is vervangen door de snel schakelende twinamic met dubbele koppeling. Smart biedt dit type automaat als enige in zijn klasse aan en tovert direct een glimlach op ons gezicht. De twinamic automaat is namelijk zuiniger dan een traditionele automaat en zelfs iets zuiniger dan de handgeschakelde versie! Bovendien werkt twinamic met twee automatisch bediende koppelingen, zodat de volgende versnelling altijd klaar staat. Wanneer je wegrijdt schakelt twinamic helemaal vloeiend over naar zijn volgende versnelling, zonder enige onderbreking.
We reden de fortwo cabrio twinamic met de 90 pk sterke turbomotor. Het is een gouden combinatie om overal lekker vlug mee tussendoor te piepen en op de snelweg goed mee te komen, ook als het flink waait. En de driecilinder draait ook nog netjes stil en komt in combinatie met de automaat soepeler uit te verf dan met de handbak. Daarmee rijdt de fortwo wat onrustiger omdat de driecilinder vrij piekerig op stoom komt.
BRABUS
Echte sportievelingen moeten nog even wachten op de fortwo BRABUS, waarmee de fortwo nog krachtiger is. Wellicht dat de techneuten dan ook een soort launch control toepassen, want als je nu volle kracht vooruit vertrekt bij het stoplicht, komt de fortwo iets te lief uit de startblokken. Die keuze is volledig te begrijpen omdat dat een stuk comfortabeler is, maar het smartje daagt je continu uit. Zeker in een stad als Valencia, waar ontelbare verkeerslichten je tot stoplichtsprintjes verleiden. Die je dan niet wint omdat de Spanjaarden al gaan rijden voordat het groen wordt…
Prijzen
We verwachten dat veel Smart cabrio rijders de door ons gereden 90 pk versie bestellen. Gezien de meerprijs van slechts 600 euro ten opzichte van de 71 pk versie wordt die keuze niet al te moeilijk gemaakt. De prijzen beginnen namelijk bij 16.995 euro voor de 71 pk versie en 17.595 euro met de 90 pk-er. In beide gevallen is de fortwo nog altijd goedkoper dan de grootste concurrent Fiat 500C.
Individualisatie
Vervolgens zijn er drie uitvoeringen (passion (+€1134), prime (+€2023) en proxy (+€3449) en verschillende pakketten (Sport, Urban en Urban Style) die voorzien in een kleurig interieur, lichtmetaal, een sportonderstel, verchroomd uitlaatsierstuk en een multifunctioneel stuur. Luxe als navigatie en airco is ook verwerkt in het Cool & Audio of Cool & Media pakket.
Met stickers en verschillende kleuren voor de tridion veiligheidskooi (wit, rood, grijs, matgrijs en oranje) maakt Smart de keuze in variaties en personalisatie helemaal reuze. En dan hebben we nog niet eens benoemd dat het BRABUS tailor made programma nog een schatkamer aan individualisatie biedt. Wat dat precies inhoudt (en wat het kost), daar lees je binnenkort meer over. Een tipje van de sluier: lederen bekleding op het dashboard, speciale instaplijsten, een sportuitlaat...
Schrijf een review