Je zou het misschien niet zeggen – want in Nederland zien we vooral de Picanto – maar in heel Europa is de Sportage de bestverkochte Kia. Die auto zorgt er samen met de cee’d, Picanto en Rio voor dat Kia al zeven jaar op rij meer auto’s verkoopt. En dat doet geen ander merk de Koreanen na. Om die groei vast te houden is de Sportage relatief snel op de schop gegaan. Na vijf jaar vindt Kia het tijd voor een compleet nieuwe.
Veranderingen
Toegegeven, in vijf jaar is er ook best veel veranderd; er is meer concurrentie (Kadjar, Kuga, Tucson, Qashqai, CX-5) maar ook design, motortechnieken en zowel veilige als comfortinnovaties zetten de laatste jaren flinke stappen. Het zijn precies deze elementen die Kia heeft aangepakt. Ontwerper Peter Schreyer is met zijn team aan de slag gegaan om de Sportage stoerder te maken. De koplampen staan nu los van de grille en liggen vlakker, terwijl de grille zelf meer rechtop staat. Helemaal niet te missen zijn de vierpunts LED-mistlampen. Zijwaarts gezien loopt de raamlijn verder door en dat geeft de bestuurder meer zicht naar achter. Aan de achterzije van de Sportage staan de lampen met een reepje chroom in verbinding, terwijl de grotere uitlaatsierstukken het model stoerder neerzetten. Ook voor detail zien we ook terug in de handgrepen omdat die zijn afgewerkt met satijnglans. Wie een Kia nu nog saai vindt, moet zijn ogen even goed uitwrijven. Of de Sportage GT-Line nog eens bekijken.
Verzorgd interieur
Na het instappen vallen drie dingen direct op: je zit meer ín de auto omdat het dashboard hoger staat, het ruimte-aanbod voor- en achterin doet niet onder voor een middenklasser en de afwerking is nu zeer verzorgd. Net als bij grote broer Sorento pakt de samenwerking tussen de rekenkundigen en de designers dermate positief uit dat een volbepakt exemplaar van veertig mille gewoon heel luxe aanvoelt, en een instapmodel van nog geen dertig mille geen kaalslag geeft. Die kwaliteits- en luxebeleving is niet alleen het resultaat van een goede afwerking met randjes chroom en zachtere kunststoffen, maar komt ook voor rekening van de (standaard)uitrusting. Het stuur is met echt leder afgewerkt, we hebben meerdere 12V en USB/AUX-aansluitingen, een draadloos oplaadstation voor smartphones, het navigatiesysteem werkt snel en is fraai rechtop ingebouwd en we hebben zelfs stoelventilatie (naast stoelverwarming). Niet in de laatste plaats is de nieuwe Sportage ook veel stiller dan zijn voorganger en dan komt naast de toepassing van meer isolatie ook voor rekening van nieuwe motoren.
Downsizing
Kia zet namelijk ook nieuwe stappen in de wereld van downsizing. Naast de vertrouwde 1.6 GDi benzinemotor (die in Nederlands verkeer prima voldoet) vervangt de 1.6 T-GDI de voorgaande 2.0 liter benzinemotor. De turbokracht heeft meer kracht dan zijn voorganger (nu 177 pk) en is ook nog eens te koppelen aan een snel schakelende zestrapsautomaat met dubbele koppeling van eigen makelij. Met die aandrijflijn komt de Sportage gretig uit de verf en versnel je naadloos in rap tempo, terwijl het verbruik lager is als er minder vermogen wordt gevraagd. Het motorgeluid dat je op toeren hoort is verder niet heel inspirerend of stoer, maar ook niet schraal. We zouden deze motorisatie verkiezen boven de eveneens gereden 2.0 CRDi met 185 pk. De nieuwe diesel is weliswaar keurig stil maar komt gewoon minder kwiek over. Bovendien koppelt Kia deze viercilinder aan een traditionele en zwaardere zestrapsautomaat en die neemt zijn tijd bij opschakelen.
1.7 CRDi aanrader
Los daar van zijn de dieselvarianten bij de Sportage tamelijk prijzig (waarover zo meer) en vinden we de 1.7 CRDi een veel betere prijs-/kwaliteitsverhouding hebben. Deze 115 pk diesel beleefde in de voorgaande Sportage zijn debuut en valt op door zijn soepele motorkarakter; je zou niet geloven dat deze instapdiesel slechts 115 pk heeft en 1400 kg in beweging moet brengen. Een hogere inspuitdruk geeft de diesel in het nieuwe model ook meer koppel (280 Nm), terwijl het verbruik weer lager ligt.
Zowel met deze als de benzinetopper weet het onderstel van de Sportage ook prima raad. Via de nieuwe wielophanging geven de voorwielen niet meer op in een snel genomen bochtje, terwijl sterkere stabilisatie achter nu meer comfort verzorgt op slechtere wegen. Helemaal een vooruitgang is de besturing, die nu niet meer te licht is, meer gevoel biedt en directer werkt. Bij zijn voorganger leek het stuurgedrag bijzaak, nu heeft Kia dat serieus genomen. Ook met de Sportage wil je niet alleen van A naar B. Wie veeleisend is of de verharde weg verlaat kan in de 1.6 T-GDI en 2.0 CRDi tenslote nog rekenen op een nieuw intelligent 4WD-systeem.
Toekomstmuziek
Later dit jaar voegt Kia nog de 140 pk 1.7 CRDi uit de Kia Optima toe aan het motorpalet. Die diesel wordt dan ook verkrijgbaar met de DCT-automaat. Verder krijgt de 1.6 T-GDI nog een stop/start-systeem toegewezen, iets wat we nu inderdaad missen. Met een beetje geluk wordt de Sportage 1.6 T-GDI dan zelfs iets goedkoper, omdat de lagere CO2-uitstoot de hoogte van de BPM beperkt. Helemaal zuinig wordt de plug-in hybrideversie van de Sportage, maar die op variant is het nog minimaal een jaar wachten. Tegen die tijd voegt Kia ook extra comfortuitrusting toe aan het model, waaronder adaptieve cruise control.
Uitvoeringen
De nieuwe Kia Sportage is er net als zijn voorganger vanaf 25.995 euro. De Sportage ComfortLine Navigator voor 27.995 euro biedt voor twee mille meer de belangrijkste luxe zoals navigatie met achteruitrijcamera, Bluetooth, cruise control, dakrails, bochtverlichting en een lederen stuur. De First Edition is de komende maanden verkrijgbaar voor 29.495 euro en pakt naast 17 inch wielen uit met comfort zoals parkeersensoren achter, automatische airco, automatisch dimmende binnenspiegel, digitale radio en hulpsystemen (rijbaanassistent, verkeersbordherkenning). Deze luxe met de kracht van de 1.6 T-GDI levert Kia vanaf 35.995 euro en voor 40.995 euro heb je dan ook vierwielaandrijving en de DCT7-automaat. De vergelijkbare 1.7 CRDi variant kost 37.495 euro (DynamicPlusLine) en heeft dan naast de luxe van de First Edition ook nog 19 inch wielen, dodehoekdetectie, kruisend verkeersdetectie achter en een panorama schuif-/kanteldak.
Fotografie: Luuk van Kaathoven en Kia Motors Europe
Schrijf een review