We hebben de i20 leren kennen als een hele goede allrounder in het B-segment, een volwassen uitgeruste auto met relatief veel ruimte en goede afwerking. Niet heel spannend vormgegeven, maar wel goed uitgewerkt. Klanten weten de i20 ook te waarderen want inmiddels is de i20 op de i10 na het best verkochte model in Nederland. Toch bleef er bij de introductie in 2014 nog iets knagen: een beetje meer pit zou lekker zijn.
Impuls
Die wens is nu beantwoord met de 1.0 T-GDI benzinemotor. De nieuwe driecilinder turbomotor bevalt zo goed dat deze kracht zeker een impuls aan de i20 verkopen gaat geven. Helemaal omdat de prijs hetzelfde is gebleven, maar daarover later meer.
De eenliter levert dankzij een turbo 100 pk en in de Premium-uitvoering 120 pk. Ook het koppel van 172 Nm bij minimaal 1500 toeren laat zien dat Hyundai - hoewel we er wel een paar jaar op moesten wachten - goed huiswerk heeft verricht. In de praktijk leert de driecilinder zich kennen als een motor die heel soepel zijn kracht opbouwt. Hij is misschien niet zo piekerig als je zou verwachten omdat de Koreanen een vijfbak met lange overbrenging monteren. Toch kan de 1.0 T-GDI daar heel goed mee uit te voeten en zo blijft het toerental bij 100 km/u beperkt tot net geen 2200 toeren. Lekker rustig! Ook in stop-en-go verkeer blijft de eenliter mooi op de achtergrond roffelen, zelfs als je wel toeren maakt.
Kilometers maken
Dit is de motor die de i20 nog beter maakt en de i20 ook kansen geeft voor kopers die regelmatig langere ritten rijden. De voorstoelen hebben namelijk grote zittingen en ook het onderstel valt niet door de mand; het is comfortabel afgestemd, helt niet over en vangt drempels keurig op zonder door te slaan. Een regenachtige testrit leert ook dat de isolatie van het interieur geluiden uit de wielkasten (banden, regen) mooi onderdrukt houdt. Iets wat lang niet voor alle Aziaten geldt.
Geïntegreerde navigatie
Waarom we vol lof zijn over de i20? Het model heeft een rijke standaarduitrusting met zelfs cruise control, automatische airco, inklapbare buitenspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, Lane Departure Warning, achteruitrijcamera, Bluetooth en - nieuw - geïntegreerde navigatie met TomTom Live services op het populaire i-Motion Comfort-model, waarvoor je net geen 18 mille betaalt. En net als in de Tucson werkt dat infotainmentsysteem met touchscreen, ook voorzien van digitale radio, lekker vlot. Het dashboard is overzichtelijk ingedeeld waardoor je niet hoeft te zoeken naar functies. Voorbeeld: Draaiknoppen voor temperatuurregeling, ventilatie, radiovolume en zoomfunctie. Start-stop of parkeersensoren aan/uit zetten doe je met een knopje tussen de handrem en de versnellingspook. Het two-tone uitgevoerde dashboard maakt de sfeer ook gezelliger terwijl de gebruikte kunststoffen niet van broodtrommelplastic zijn op de plekken waar je dat niet wil. De middenarmsteun is wel zo comfortabel. Soms het de kleine dingen...
Ruimer
In ruimte en bagagecapaciteit is de i20 ook een koploper. Op de achterbank kun je bijvoorbeeld prima achter jezelf zitten, iets wat in een Polo of Fiesta of Clio of Swift al een stuk lastiger is als je lang bent. Met 326 liter bagageruimte troeft al zijn concurrenten af, behalve de Skoda Fabia. De vloer in de laadruimte heeft een dubbele bodem zodat je kunt kiezen voor een betere tildrempel of iets meer ruimte. Je kunt er natuurlijk ook spullen leggen die niet gezien mogen worden of niet rond moeten slingeren. Voor dat laatste heeft Hyundai ook een netje gemonteerd.
Prijs blijft gelijk
Zoals hier al gemeld heeft de i20 1.0 T-GDI dezelfde prijs als de 1.2 motorisatie die hij in Nederland vervangt. Dankzij het lagere verbruik en dito CO2-uitstoot (van 4.7 naar 4.3 liter) compenseert de lagere BPM de hogere prijs van de eenliter. We hebben de prijzen en uitvoeringen hier voor je op een rij gezet. Zijn vanafprijs van 14.495 euro en 17.995 euro voor het volumemodel loopt op voorsprong met de concurrentie, waarmee Hyundai scherp aanbod heeft voor een ruime, goed rijdende, stille en sterke vijfdeurs. En wil je de i20 Coupe? Dan betaal je 500 euro minder en ziet hij er ook iets spannender uit.
Schrijf een review