Ford heeft met de Focus veel technologie bereikbaar en betaalbaar gemaakt; dodehoekdetectie, snelheidsbordenherkenning en perfect werkende inparkeerhulp zijn al jaren op Ford’s volumemodel leverbaar. Maar getuige de standaarduitrusting krijgt niet elk exemplaar dat van de band rolt die luxe. Ook geen startknop, een lichtsensor of voorruitverwarming (ook zo’n Ford-dingetje). Toegegeven, de importeur heeft ons verwachtingspatroon veranderd door veelal een luxe Titanium uitvoering als demo mee te geven. Dat is ook begrijpelijk omdat Ford graag wil laten zien wat ze in huis hebben. Ook bestellen klanten vaak een Titanium-uitvoering.
Flitsend
De Focus Red Edition (in zwart als Black Edition) heeft toch veel in huis. 150 pk bijvoorbeeld, uit zijn 1.5 liter EcoBoost turbomotor. Waar de Fiesta Red Edition met een tot 140 pk opgepepte 1.0 EcoBoost voor de dag komt, stapt de Focus hoger in. De Red Edition van de Focus trakteert ook op (zwarte) wielen die net zo groot zijn als die van de Focus ST: 18 inch. Samen met de Individual full bodystyling kit, achterspoiler ‘groot’, donker getinte koplampen, rood gelakte remklauwen en privacy glass staat er toch een flitsende auto voor de deur in een unieke uitvoering, waarbij je toch even twee keer moet kijken of het echt geen Focus ST is. Je kunt die bodykit overigens op vrijwel elke Focus bestellen, maar de zwarte accenten en het zwarte lichtmetaal is specifiek voor de Red Edition bedacht. Ook de sportstoelen met rode stiksels horen bij het rood-zwarte pretpakket.
Advanced Technology Pack
En niemand die ziet dat Ford de Focus Red Edition op de uitvoering Trend heeft gebaseerd. Een blik op de standaarduitrusting leert dat ze voor deze optisch afgetrainde versie wel nog wat fijne luxe hebben toegevoegd, zoals het Advanced Technology Pack met SYNC2 touchscreen infotainment, parkeerhulp, parkeersensoren voor+achter en Bluetooth. Ook mistlampen en spiegelverwarming zijn inbegrepen. Opties zijn helaas niet mogelijk; what you see is what you get. En hoe leuk is dat?
Lange overbrengingen
Nee, de Focus Red Edition is niet écht sportiever. Een standaard Focus rijdt al behoorlijk direct en stuurt strak met behoud van comfort. In de Red Edition is dat niet anders, ook het onderstel is identiek gebleven. Een prima keuze, want het standaard onderstel kijkt niet op of om van 150 pk; mechanische grip is er met bakken. Maar die goede basis is eigenlijk niet genoeg. Zijn 1.5 EcoBoost motor hangt aan een zesbak met lange overbrengingen. Dat is handig om nog net binnen negen tellen in zijn 2e versnelling de 100 km/u aan te tikken, maar lekker poken om op snelheid te komen is er daardoor niet bij. De aandrijflijn daagt je in ieder geval niet uit, in tegenstelling tot die driecilinder in de Fiesta, die aan een ‘korte’ bak hangt. De lange overbrenging in de Focus Red Edition is gekozen om het brandstofverbruik te drukken en de motor op snelwegtempo niet teveel toeren te laten draaien, maar omdat deze Red Edition toch pretenties heeft komen we al snel op een liter of acht per 100 kilometer. Wie gewoon een complete Focus zoekt is prima af met de 1.0 EcoBoost, maar het extra vermogen van de 1.5 is natuurlijk in deze sportief ogende uitvoering wel mooi meegenomen.
Scherpe prijs
De keuze om een Focus Trend wat extra visuele pit te geven en deze tot Red Edition te dopen, is een originele manier om de Focus weer in het daglicht te stellen. Wie niet zozeer uitgedaagd wil worden maar wel vlot voor de dag wilt komen in een Focus hatchback of Wagon die nog niemand heeft, heeft aan deze Focus een uitstekende keuze. Zijn prijs is namelijk behoorlijk scherp te noemen: 26.195 euro en er komen er (om te beginnen) slechts 200 exemplaren naar Nederland. Toch meer luxe? Voor 26.295 euro is de Focus 1.5 EcoBoost er als Titanium.
Schrijf een review