De Ford S-Max is een MPV die gezinnen met al hun spullen van A naar B brengt, met het verschil dat de bestuurder een glimlach van oor tot oor heeft. De S-MAX was en is een sportief rijdende MPV en dat blijkt een succes. Inmiddels zijn veel ogen gericht op crossovers en raakt de MPV uit de gratie. Voor Renault was dat de reden om de Espace te transformeren. Voor Ford een reden voor revanche met een heel nieuw model van hun Sports Activity Vehicle.
Al snel blijkt dat de S-MAX niet veel groter of ruimer is dan zijn voorganger. Getuige de riante been-, hoofd- en bagageruimte hoeft dat ook niet. De vernieuwing in de S-MAX zit hem in de introductie van nieuwe luxe, meer veiligheidssystemen, extra verfijning en zuinigere motoren. Ruimte in een nog beter jasje.
Goed koppel
Om met dat laatste te beginnen heeft onze S-MAX een dieselmotor. Hoewel in dit segment beter aan de vraag wordt voldaan met de 1.5 EcoBoost benzine, overtuigt de 2.0 TDCi met een heerlijk koppel. De diesel is ook veel stiller (geisoleerd) dan zijn voorganger en kan met 180 pk uitstekend in de S-MAX presteren. De Powershift-automaat die Ford voor dieselmotoren in petto heeft maakt gretig gebruik van de beschikbare 400 Newtonmeters en snapt precies je bedoelingen. De transmissie met dubbele koppeling schakelt daarbij logisch, snel en verfijnd. Kiezen voor de 210 pk versie is alleen nodig als je jezelf nog meer wilt uitdagen en zes mille meer te besteden hebt. De biturbodiesel sprint de S-MAX in 8.8 seconden naar 100 km/u.
Adaptive Steering
Ford heeft verder zijn best gedaan om de wegligging te verbeteren. Dat was wat ons betreft niet noodzakelijk, maar de nieuwe achterwielophanging maakt de S-MAX wel iets comfortabeler zonder in te boeten op dynamiek. Natuurlijk is de S-MAX met zijn volume een zware jongen maar voor dit type auto kun je je niets beters wensen. Ook de nieuwe Renault Espace kan de S-MAX niet evenaren, simpelweg omdat de demping of te hard of te zacht is en de stoelen in de S-MAX beter op hun taak berekend zijn. Naar wens levert Ford ook een sportonderstel, vierwielaandrijving en Adaptive Steering voor hun ruimtelijke scheurneus maar zover zouden we niet willen gaan. Dan krijg je misschien wel klachten vanuit de tweede of optioneel derde zitrij...
Hulpjes te over
Anno 2016 kun je in een moderne familieauto ook niet om een hele rits veiligheidssystemen en het nodige aan infotainment heen. Ford heeft een heel arsenaal hulpjes in huis waar in sommige gevallen zelfs de Mondeo niet aan kan tippen; stuurverwarming, elektrische stuurverstelling, adaptieve LED-koplampen, camera's voor en achter, rijstrookdetectie met stuurcorrectie, inparkeerhulp en een elektrisch te openen achterklep hoort daarbij.
De adaptieve cruise control keert terug in de S-MAX maar werkt in fileverkeer niet optimaal. Wanneer de maximale volgafstand is ingesteld schieten er regelmatig andere weggebruikers tussen. De kortste afstand laat de S-MAX in langzaamrijdend tot stilstaand verkeer abrupt remmen, soms zelfs zodanig dat de auto een piepsignaal voor gevaar aangeeft. Wij begrijpen het wel: het oog van de S-MAX kijkt alleen naar de auto voor zich. Dankzij de hogere zit kunnen we zelf verder vooruit kijken en anticiperen op remmend verkeer. Toch blijft de adaptieve cruise, te bedienen via het knoppenrijke stuur, een uitkomst op een rijdende snelweg. De snelheidslimiter is in de S-MAX als een van de weinige auto's gekoppeld aan de snelheidsbordenherkenning. Op die manier is het niet nodig zelf de snelheid aan te passen zodra je bijvoorbeeld de bebouwde kom verlaat.
Vetorecht
Toch valt of staat dit systeem met een foutloos ‘oog’. Zo wilde onze auto een keer naar 130 km/u in de 100-zone van de A2. Op een ander moment vond de limiter een snelheid van 30 km/u op een 80-weg een strak plan. Gelukkig trapt de auto in dat soort gevallen niet hard op de rem en kun je die beslissing met een druk op de knop verwerpen. Het diep intrappen van het gaspedaal biedt ook soelaas om de vetorecht over de limiter uit te spreken. En dan nog iets wat veel modern auto’s met lichtsensoren hebben: ze herkennen mist niet. Zelf dimlicht inschakelen is dan het devies, met de keerzijde dat de automatische grootlichtassistent niet werkt.
Nog geen SYNC3
Het infotainmentsysteem van de S-MAX kennen we uit de Mondeo. Onze mening over dat systeem is niet veranderd: je vindt er snel je weg in maar het mag soms iets sneller werken. En waarom mogen wij Europeanen geen gebruik maken van het nieuwste SYNC3 systeem? Volgens de importeur is de Edge deze zomer als eerste aan de beurt en daarna volgen de S-MAX en Galaxy. Feitelijk jammer, maar ook geen groot drama omdat SYNC2 al over de meeste functionaliteiten beschikt. Wat je niet gehad hebt, kan je ook niet missen…
Schrijf een review