Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier

De toepassing van vierwielaandrijving op conventionele modellen zien we steeds meer opduiken in de autowereld. Het

De toepassing van vierwielaandrijving op conventionele modellen zien we steeds meer opduiken in de autowereld. Het verhoogde veiligheidsniveau en praktische nut wordt steeds meer onderschreven. Subaru voorziet vrijwel al haar modellen van deze techniek. Wij reden onlangs de Outback 2.5i Executive, die met wat avonturige looks en verhoogde bodemvrijheid nog eens breder inzetbaar is. Een verrassend aangename rit.

De toepassing van vierwielaandrijving op conventionele modellen zien we steeds meer opduiken in de autowereld. Het verhoogde veiligheidsniveau en praktische nut wordt steeds meer onderschreven. Subaru
Subaru Outback 2.5i Executive

In de brochure van de Outback prijkt de term ‘crossover’. Met dit veelgebruikt cryptisch woord wil het merk benadrukken dat goede rijeigenschappen zowel on- als offroad prima zijn samengegaan in één model. Met een verhoogde bodemspeling van twee centimeter moet dat gecombineerd met vierwielaandrijving een redelijke basis zijn, hoewel de Forester zich er waarschijnlijk nog iets meer voor leent. Geen wonder, want de Outback is gebaseerd op de meer zakelijk ingestelde Legacy. Het model vertoont veel gelijkenis met zijn broeder, maar extra beschermingsplaten onderaan de deuren, grotere mistlampen en gewijzigde bumpers en grille zorgen toch voor een iets stoerdere aanblik. Het grote lichtmetaal oogt in balans met de wielkasten en de dubbele uitlaat geeft nog een sportieve tint. De twee profielen in de motorkap geven vervolgens een fraai accent aan het front. Onder deze kap bevindt zich een fraai stuk techniek.

Buiten dat Subaru bekend staat om haar Symmetrical AWD-systeem (al dan niet met lage gearing), houden de Japanners namelijk nog een traditie in stand: boxermotoren. Bij dit type verbrandingsmotor zijn de cilinders horizontaal tegenover elkaar geplaatst, in plaats van de gebruikelijke verticale opstelling. Dit concept uit zich in een laag zwaartepunt, trillingsvrije loop en een eigen geluid, de zogenaamde boxerroffel. Wij reden met de 2.5i, een 173 pk sterke viercilinder met 227 Nm koppel, die aardig wat vaart weet te brengen in onze ‘Topaz Gold Metallic’ Soeb. Daarvoor moet hij wel wat toeren draaien, want onderin houdt deze krachtcentrale – overigens zonder protest – zich wat koest. Voor liefhebbers van de zo-even genoemde boxerroffel is dat helemaal geen straf. Op snelwegtempo is het karakteristieke motorgeluid eveneens te horen, maar niet in storende mate. Hij nodigt je er logischerwijs niet toe uit, maar wie alles uit de kast haalt, kan toch roffelend en wel binnen 10 seconden naar 100 accelereren. De topsnelheid bedraagt net geen 200 km/u. Het brandstofverbruik bleef met een testverbruik van 1 op 11 verrassend binnen de perken. Naast de door ons geteste uitvoering met vijfversnellingsbak is er ook nog een viertrapsautomaat leverbaar. Een exemplaar met vijf verzetten is voorbehouden aan het topmodel, de 3.0R,

De wegavonturier ontpopt zich op diezelfde snelweg als een comfortabele reisgenoot. Richels en oneffenheden in de weg worden netjes weggefilterd en mede dankzij de vierwielaandrijving zit de koers er goed in. Op een vroege ochtend met wat onverwachte restanten nachtvorst in een bocht weerde de Outback zich kranig. Van enig windgeruis – een nadeeltje van stijlloze ramen – werden we niet altijd gevrijwaard, maar de weerstomstandigheden waren de afgelopen weken ook niet “je-dat” .

Het comfortgehalte wordt in het interieur nog eens dunnetjes overgedaan. Subaru gaf ons de Executive-uitvoering mee, die nu is opgevolgd door de iets voordeligere, maar ook iets minder luxueuze Luxury in het huidige modeljaar. Voorzien van beige lederen bekleding, stoelverwarming, affabriek DVD-navigatie met touchscreenbediening, een groot schuifdak en automatische airconditioning komt je een geriefelijk gevoel tegemoet. De bekerhouder in de middentunnel zet wel de armsteun in de verdrukking; die mocht van ons wel iets forser bemeten zijn. Het navigatiesysteem moet je qua bediening even onder de knie krijgen, maar bracht ons feiloos naar diverse bestemmingen. De uitgebreide boordcomputer met origineel vormgegeven weergave is eveneens hierin gehuisvest. Met bluetooth kan de Outback ook prima overweg. Handsfree telefoneren wordt zo een koud kunstje, hoewel een nummer op het scherm intoetsen tijdens het rijden niet mogelijk is. Veiligheid boven alles. De importeur had onze logee overigens verder voorzien van twee TFT-schermen in de hoofdsteunen, om de passagiers achterin te vermaken. Die hebben overigens niet heel veel beenruimte tot hun beschikking, een kleine smet op het blazoen. De hoofdruimte is ondanks het fraaie elektrisch te bedienen glazen dak wel voor elkaar.

We kunnen stellen dat de Outback zich prima weet te plaatsen in het segment van de stoerdere stationwagons. Onze luxe werkpaard wist ons te overtuigen door zijn comfortabele karakter en zijn goede rij-eigenschappen. Zijn boxermotor, permanente vierwielaandrijving en stoere uiterlijkheden zorgen voor een nuttig onderscheid.

Deze nog niet veelgeziene gast is leverbaar vanaf 36.630 euro. Ons Executive-exemplaar bracht exclusief de TFT schermen een kleine 44.000 euro op. Met ingang van modeljaar 2008 wordt deze vervangen door de Luxury, voor 38.130 euro, die je vervolgens met opties als leder en xenonverlichting weer flink kunt aankleden. De slurptax die volgende maand zijn intrede doet krijgt daarbij geen vat op deze complete veelkunner.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Sinds kort mag ik me gelukkig prijzen met één uit 2005. Wat een heerlijke rijdersauto zeg. ik hou wel van een beetje fors rijden, maar.. Lees volledige review.
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
rij sinds kort een subaru outback 2005. mijn eerste gedachte was: waarom niet eerder aangeschaft? wat een dijk van een bak. enige minpunt is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Alles is eigenlijk top aan de auto. Hij rijd zijdezacht en toch zeer sportief. Automaat is uitstekend, schakeld lekker soepel. Alleen het verbruik, dat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Bij lage toerental wil de auto weleens bokken. Mijn BMW motor (ook een boxer motor) had dit ook (de 1150cc uitvoering) en dan wordt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Sinds 2. 5 jaar een Outback 2.5 lit met LPG, 100.000 km gerede. Prima auto, vooral bij gladde omstandigheden. Helaas is de service die.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Tijdloze uitstraling. Zeer luxe auto. Ligt stabiel op de weg, de gehele tijd maximale grip. Het is een ruime auto met een zeer directe motor... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Heb een Legacy break uit 1999, nu 385.000 km (op LPG). Voordelen: zeer betrouwbaar. Tot nu toe zijn vervangen: - Lichtbalk achteraan (die niet waterdicht is) - 3.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
heerlijke auto had ik veel eerder moeten kopen! exclusieve auto vrij uniek op de weg... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Deze auto nu ruim een maand in mijn bezit. Een zeer soepel rijdende auto met een uitstekend werkende automaat. Deze auto rijdt op gas en het verbruik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Wegligging is fantastisch. Zorg wel dat er voldoende profiel op banden zit. Als je het portier dichtgooit kun je horen dat je hier te maken.. Lees volledige review.
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Heerlijke auto uit 2000, rijdt rustig. Heeft lage instap. Mijn 2e Lagacy, na een sedan. Nu 120.000 km. Nog geen onkosten gehad. Hoop er lang.. Lees volledige review.
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Outback van 2005 en 62000 km op de teller ingeleverd. ( zie review 24-12-2007)Deze celebration in Apeldoorn gekocht met opties die ik via de Beneluxdealer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
ben hier de 1e met een dieselversie. Bevalt me enorm, na de Toyota Avensis (138.000km)..Heel andere wagen, wegligging rijplezier !!! Voorlopig 3.000km op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Zeer fijne auto, Jammer genoeg erg ondergewaardeerd, ik weet beter.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Na bijna 8 jaar foresters (gas) nu een legacy. Wat een comfort heeft deze touring 2.0 i uit 2005. Geen hinderlijk windgeruis wat de forester.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Auto 2e hands (goedkoop!) gekocht in 10/2004. Nu ruim 130.000 km op de teller. Buiten normaal onderhoud nog niet één storing/defect gehad. De 6-pitter loopt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Auto nieuw aangeschaft in 2005. Nu eind 2007 dik 50.000 op de teller zonder problemen. Afwijking snelheidsmeter 10km/uur te veel, kan niet verandert worden. Jammer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Auto heb ik nieuw gekocht in Jan 2006. Auto heeft het tot en met de 40.000 KM goed gedaan en met plezier in gereden maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Deze auto rijdt fantastisch. Vooral vanaf 3500 tpm trekt de motor geweldig. De sportshift maakt het nog leuker, al zou de vertraging bij het schakelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
na een outback automaat 2005, waarvan na 70000 het middendifferentieel het begaf, heb ik sinds januari 2007 een nieuwe touring automaat. Blijft een bijzondere auto,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Sinds kort heb ik hem dan eindelijk, ik heb lang gezocht maar een goede gevonden. Ik heb hiervoor een a4 en volvo v50 gereden,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Auto is redelijk goed uitgebalanceerd. Goede wegligging, zeker door 4WD (geen last van aquaplaning), motor is geciviliseerd doch krachtig, zitcomfort is goed, carrosserie overzichtelijk. Echter, diverse.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Ik rijdt sinds 2002 een Subaru Brighton, een auto die ik in Japan gekocht heb alwaar ik 2 jaar gewerkt heb. De Brighton uitvoering.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Hele fijne stuur-auto, maar heeft uiteindelijk te weinig demping en is te zacht geveerd. Remmen en Motor fantastisch, bak had wat precieser gekund. Weinig uitrusting.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
voorin geen in stapverlichting,dit heeft me van af het begin gestoord maar hier was geen oplossing voor volgens de dealer,verder doet de auto goed zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Man man man wat een auto heb hier een Legacy met 360.000 km !!op de teller en hij rijdt nog fantstisch, minpunten zijn de onderdelen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Na een Volvo S60 2.5T AWD automaat en een Chrysler 300C CRD automaat storen alleen heel kleine zaken als stoelverstelling en lichtregeling(ook bij.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Mijn net aangeschafte outback heeft een lpg installatie van Coltec (Vialle gaat er blijkbaar niet in). Als hij stationair draait valt hij vaak (niet altijd).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
Erg ruime en heel plezierige auto .Helaas bij 140 dkm drukgroeplager kapot . Nu na 3 jaar rijden hoop ik nog 3 jaar evenveel plezier.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Subaru Outback 2.5i Executive een luxe wegavonturier
nu een jaar en 40.000 km ervaring en geen seconde spijt van mijn overstap van Saab 9/3. Nog steeds cirkelen A-zessen, Cross Country's en meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5