Puur voor de pret: Polaris Slingshot

De Polaris Slingshot: meer bekijks dan in een Lamborghini en steviger uitwaaien dan met Code Rood.

Vergeet verwarming, een voorruit, portieren en het vierde wiel. De Polaris Slingshot heeft niets van dat alles, maar is puur gebouwd voor heel veel lol. Vandaag maakten we kort kennis met de extreme driewieler.

Rijtest met de Polaris Slingshot 2.4, een snelle driewieler voor de prijs van een hot hatch.
Polaris Slingshot

Praatjes maken

“Heb je hem zelf gebouwd?”, klinkt het opeens achter me. De vriendelijk lachende meneer legt zijn nordic walking stokken aan de kant en pakt zijn telefoon. “Even een plaatje voor mijn zoon, die houdt wel van dit soort gek spul.”

En dat is het, gek spul. Voor zijn vanafprijs van 35.999 euro kun je een hoop serieus leuke auto’s kopen. Denk aan een Ford Fiesta ST, een Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport of zelfs een tweedehands Lotus Elise of Caterham. Die zijn allemaal niet zo bizar als deze Polaris.

Bij ons is het een personenwagen, in de VS, waar hij vandaan komt, is het een motorfiets. De sticker die waarschuwt dat je verplicht een helm op moet doen kun je dus vergeten. Gewoon een zonnebril op. En een muts, in mijn geval.

Wind, wind en nog meer wind

De snelheidsmeter geeft 110 km/h aan, maar voor mijn gevoel is het 200 km/h. De wind giert om mijn hoofd. Vergeet een cabriolet, dit is pas uitwaaien. Even lach ik om het knopje van de cruise control. Alsof je echt lange afstanden ermee zou gaan maken…

De bediening is eigenlijk kinderlijk eenvoudig. Schakelen gaat gewoon met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. Richting aangeven aan de linkerkant van het stuur en daar zit zelfs het knopje van de cruise control. Tijdens het rijden merk je niet direct dat je slechts één achterwiel hebt, pas als je wat steviger gaat sturen, of optrekt, dan merk je het.

Opvallend is dat de Slingshot best comfortabel is. Drempels gaan eigenlijk best goed en ook slechter wegdek verwerkt hij prima.

Knallen

De motor is warm, het wegdek schoon. Vooruit, even laagvliegen dan. Bij 6.200 toeren levert de 2,4 liter viercilinder voorin zijn maximale vermogen van 175 pk. Nul naar honderd gaat op papier in 5,7 seconden, maar dan moet je redelijk je best doen. Een paar keer timen leverde 5,9 seconden als beste resultaat op. De topsnelheid van 220 km/h probeerde ik niet uit, maar bij 130 km/h heb je al het gevoel alsof je gezicht nieuwe vormen aanneemt.

Zo scherp als een Elise is hij niet, maar de ervaring is waanzinnig. Alleen de Morgan 3 Wheeler komt er in de buurt, maar ook die auto is compleet anders. Ja, hij heeft ook drie wielen, maar heeft 86 pk op 520 kg, tegenover de 173 pk op net geen 800 kg van de Polaris. En dan laat ik de vanafprijs van 57.495 euro maar even achterwege.

Deze autotest is fueled by Gulf