Extra ogen
Als er één merk is dat de evolutietheorie op een model ontzettend subtiel uitvoert, dan Porsche dat wel. De Duitsers willen liever niet de grote schare fans voor de klassiek gelijnde 911 voor het hoofd stoten. Ook de facelifts van de 911-generatie zijn meestal omvangrijker dan je in eerste instantie zou denken. Natuurlijk zien we een verfijnde neus met nieuwe koplampen waarin ‘vierpits’ dagrijverlichting is opgenomen. De knipperlichten hebben separaat een plekje in de voorbumper gekregen. Actieve luchtkleppen in de luchtinlaten dragen bij aan de stroomlijn (en efficiëntie) van de carrosserie; zelfs de 911 moet er aan geloven. De luchtsleuven in de hoeken van de achterbumper zijn functioneel en tonen behoorlijk racy. Liefhebbers van adaptieve cruise control zien een extra oog onderin het front terug. Een beetje potsierlijk bij zo’n auto, wel razend functioneel. Een 911-bestuurder hangt toch niet dagelijks de held uit, ook niet wanneer hij voor flitsende Miami Blue lakkleur gevallen is, een tint waar een trendwatcher van Porsche vier(!) jaar geleden het bestaansrecht van in zag. Terecht!
Design tweaks
Ook heel fraai zijn de nieuwe gladde deurgrepen, die niet meer in een extra behuizing zijn geplaatst. Wat ons betreft een van de betere beslissingen in deze facelift, de vorige leken zo uit de rekken van vorige generaties 911 te komen. De 911 in zijn nieuwste vorm is ook te herkennen aan de luchtroosters van de motorruimte, want die hebben nu verticale, zwarte spijlen. Die zijn niet alleen voor de show zo geplaatst maar helpen de nieuwe 3.0 liter boxermotor ook aan meer lucht. En van lucht krijgt een bi-turbomotor geen genoeg!
Altijd feest
Uit 3.0 liter cilinderinhoud put Porsche geholpen door twee turbo’s meer kracht dan zijn voorgangers met 3.6 liter inhoud. Voor minder dan 370 pk doen ze het in Zuffenhausen niet, en de 911 Carrera S heeft zelfs 420 pk. Merk je dat verschil tussen die twee? Niet direct. Beide motoren hebben door de turbo’s indrukwekkend meer koppel bij lage toeren te bieden; 450-500 Nm. En mocht je die extra bult trekkracht niet voelen, dan hóór je vanaf 1500 toeren de turbo’s wel fluitend opspoelen. Althans, in de door ons gereden 911 Cabriolet met geopend dak. Op zonnig Tenerife kun je bijna niet anders beslissen…
Gelukkig begrijpt Porsche dat het ook bovenin het bereik van de toerenteller feest moet zijn en dus kan de nieuwe drieliter maximaal 7500 toeren blèren. Wanneer de 911 is uitgerust met de sportuitlaat – herkenbaar aan de twee centraal geplaatste pijpen – maak je niet alleen jezelf, maar ook omstanders blij. Het geluid is een stuk krachtiger dan bij de standaard Carrera zonder die ‘herrieknop’ in de middentunnel. De sound van de 911 Carrera S heeft standaard al meer karakter, maar de sportuitlaat blijft verleidelijk. Al was het vanwege de looks, of omdat het geluid zo iets rafeliger klinkt. Het toevoegen van de turbo’s aan de boxermotor maakt de 911-sound namelijk een tikkie stiller. Niet voor niets zeggen echte liefhebbers: hoe ouder de 911, des te beter het geluid.
Schakelen laten we lekker over aan de verbluffende PDK-automaat, die nu omwille van brandstofbesparing ook een ‘zeilfunctie’ heeft. Heel verantwoord allemaal, maar dat is niet de reden om de handbak met zeven versnellingen te laten staan. Zo snel als de PDK schakelt, daar kan niemand tegenop. En als het om pure prestaties gaat, is deze transmissie in de 911 de perfecte match. Toch zelf schakelen; neem dan de paddles aan het stuur ter hand en je hebt daar plezier van.
Sport Response
Onder die paddles tref je een draaiknop waarmee de rijstanden Normal, Sport, Sport Plus en Individual te selecteren zijn. In het midden drukken we op een naamloos knopje; ‘Sport Response 20….19….18…’ Het is niet meer dan een leuke gimmick uit de racerij waarbij motor en transmissie even op scherp staan. De aandrijflijn heeft dan het karakter van de Sport Plus modus en presteert zo maximaal. Gaan die tussensprintjes nóg sneller dan je zou verwachten. Inmiddels wijst de snelheidsmeter het cijfer ‘200’ aan. Nog altijd blijft het indrukwekkend hoe stabiel en ‘in control’ zo’n 911 zich dan voelt. De 911 is gemaakt voor snelheid - in rechte lijn of in bochten - maar blijft bijzonder comfortabel. Dat is zijn kracht.
Op smaak brengen
Met de facelift maakt Porsche ook de vierwielbesturing van de 911 Turbo en GT3 beschikbaar voor de 911 S modellen. Het verkleint de draaicirkel (ja, dat merk je) en laat de 1530 kg wegende 911 heel subtiel nog wendbaarder aanvoelen. Naar wens is deze extra dosis agiliteit te combineren met adaptieve dempers. Je kunt ook kiezen voor het 15 mm verlaagde sportonderstel, of – als je niet dagelijks de grens op zoekt - lekker puur bij de basis blijven. De 41 cm grote keramische remschijven staan perfect hun mannetje en zien er door de gele klauw ook nog eens gaaf uit. In de ankers voor een drempel? De nieuwe lift-functie – die we eigenlijk alleen van supercars kennen - zet de neus tijdelijk drie centimeter hoger. Dat lucht op.
PCM 4: yes!
Veeleisend mogen we ook zijn binnenin de 911. Met name op gebied van infotainment en navigatie bleef de 911 wat achter. Het ontwikkelen van een modern systeem met fijnmazige graphics leek niet op de prioriteitenlijst van Porsche te staan, maar vanaf nu is dat anders. Het Porsche Communication Management 4 systeem is nu standaard en trakteert de veeleisende 911-rijder op een groter mat touchscreen met knijp- en swipe functie, een heldere interface, nieuwe navigatie met online gedownloade verkeersinformatie (dus nu wèl actueel) en ondersteuning van Apple CarPlay en Android Auto. Anders nog iets? Een telefoonbox in de middenarmsteun met antenneversterking vanuit de voorbumper. Ook geregeld. Missen we dan echt niets? Nou, misschien stoelventilatie dan.
Prijzen
De Porsche 911 in vernieuwde vorm is als Coupé leverbaar vanaf 113.300 euro en kost in de Carrera S uitvoering 128.800 euro. Cabriorijden kan voor 127.300 euro. Met dank aan de verlaagde CO2-uitstoot liggen die prijzen een paar honderd tot een paar duizend euro lager van voorheen, terwijl meer zaken nu standaard zijn. Scheelt toch weer opties aanvinken! Begin volgend jaar komt Porsche met de Carrera 4 en Targa modellen. En vergeet de ‘echte’ 911 Turbo en Turbo S varianten niet...
Fotografie: Porsche en Louis Blom
Schrijf een review