Even rust
Ik zit naast de auto op de grond. Op de grond ja. Niet op een stoel, niet op een kleed, maar op een stoeprand. Kilometer na kilometer van het mooiste Spaanse asfalt hebben we achter de rug en de vier uitlaatpijpen tikken nog even na van het geleverde spektakel. Het is warm buiten, maar toch brengt een windvlaag af en toe een beetje hitte van de auto met zich mee. Mercedes-AMG heeft zichzelf overtroffen met de nieuwe C-Klasse Coupé en ik ben er even stil van.
Een half uur eerder
De ene lange doordraaier is nog niet afgelopen of je zit alweer in de volgende. De wegen rond Malaga lijken haast aangelegd voor de C 63 S Coupé. De ruiten staan omlaag en de brul van de 4,0 liter V8 galmt via de rotswanden terug de auto in. Ik schakel terug en wordt getrakteerd op enorm geknetter uit de vier forse sierstukken. Het is onmogelijk om niet even te grinniken.
Het blijft een geweldige prestatie hoe Mercedes-AMG een turboblok zo goed heeft weten te laten klinken. Hij knettert bij terugschakelen, klappert bij opschakelen en klinkt als een musclecar als je nagenoeg stationair door dorpjes stuurt. Het blijven magiërs bij AMG.
Ascari
Hard in de remmen, insturen, vol op het gas omhoog op een kleine versie van de legendarische bocht van Laguna Seca. De C63S is niet alleen waanzinnig op de straat, ook op een circuit is hij buitengewoon capabel. Ik speel wat met de verschillende rijmodi. In ‘Sport’ knijpt hij iedere vorm van overstuur af. In ‘Sport+’ staat de auto al iets meer toe. In ‘Race’ wordt alles nog een tandje feller. Overstuur is iets gemakkelijker te forceren, maar blijft nog steeds alleszins veilig toe te passen. Hij mag dan een koppel van 700 Nm hebben, venijnig is hij niet. Zo is hij bijvoorbeeld minder gemeen dan een BMW M4.
De besturing blijft overigens altijd gelijk, maar dat is een goede zaak. De C 63 S stuurt dusdanig strak dat je ook niet zou willen dat hij een andere stand had. De besturing is overigens niet te zwaar, maar biedt toch voldoende gevoel. Zo scherp als een M4 is hij niet, maar je hebt wel een heel goed gevoel wat de voorwielen aan het doen zijn.
Grip grip grip
Anders dan AMG’s van weleer, waaronder de vorige C Coupé, heeft deze bakken vol met grip. Niet alleen dankzij de betere aerodynamica, maar ook dankzij breder rubber achter. Onze auto staat op 285 banden achter en 255 banden voor. Serieus breed, maar dat komt de rijeigenschappen wel ten goede.
Mercedes-AMG heeft ook serieus werk gemaakt van het onderstel, dat nu in drie standen in te stellen is. Comfort had mijn voorkeur op de Spaanse wegen, maar Sport en Sport+ zijn ook mogelijk. Via de ‘Individual’ instelling kun je de motor op Race, de uitlaat op ‘Sport+’ , de dempers op ‘Comfort’ en ESP op ‘aan’. Dan heb je naar mijn idee de perfecte mix: niet iedere hobbel voel je in je nieren, maar toch heb je alle explosieve kracht én de bijbehorende soundtrack.
Details
De Mercedes-AMG is gebaseerd op de nieuwe C-Klasse Coupé, maar is eigenlijk compleet anders. Alleen de deuren, het dak en het kofferdeksel zijn overgenomen van de Mercedes-Benz versie. Het eerste dat opvalt is hoeveel breder hij is. Dat is om plaats te bieden aan een compleet nieuwe achteras. Daarmee verschilt hij ook van de Limousine of Estate. De uitgeklopte wielkasten bieden ook plaats aan bredere wielen dan bij de Limousine en Estate: alles voor de wegligging. Het resultaat is een Coupé die heel gemeen oogt, maar wel prachtige details heeft. De achterkant die doet denken aan die van de S-Klasse Coupé, de grille met het zwarte gaas en veelspaaks wielen waar de 390 millimeter grote remschijven achter schuil gaan. Optioneel kun je voor de vooras ook carbonkeramische schijven van 402 millimeter krijgen.
Conclusie
De Mercedes-AMG C 63 S is iets minder serieus dan een M4. Hij is ook iets minder scherp, maar wel een stuk explosiever. Voor de tussenacceleraties moet je een sterke maag hebben: het geweld waarmee de AMG er vandoor gaat is weergaloos. Een BMW M4 is iets scherper, iets lichtvoetiger, maar de AMG zorgt voor een veel grotere glimlach op je gezicht. Alleen het motorgeluid al… De Mercedes-AMG C 63 S Coupé voelt als een auto uit een andere klasse. Hij is extremer, in de goede zin van het woord, en komt daarmee akelig dicht bij echte supercars. Geloof me: deze wil je.
Schrijf een review