Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas

Geef de Audi Q7 een set accu's met stekker en speelt direct baas boven baas. Stap in voor de rijtest!

Hij komt pas begin 2016 naar Nederland, maar wij hebben alvast gereden met de nieuwe Audi Q7 e-tron. De plug-in hybride met dieselmotor overlaadt je met comfort en luxe, terwijl de bijtelling slechts 15% bedraagt. Alle ingrediënten voor een groot succes?

Als het aan Audi ligt, zijn binnen tien jaar alle modellen van het merk minimaal een (milde) hybride. Na het voorstellen van de Audi 100 Duo, A4 Duo prototypen in de jaren negentig en het uitbrengen van de A3 e-tron is nu de nieuwe Q7 klaar voor zijn stekker. In tegenstelling tot zijn belangrijkste concurrenten – de BMW X5, Volvo XC90 en Mercedes GLE – gaat bij Audi een zescilinder dieselmotor aan de bak. Die aanpak heeft voor- en nadelen, waarover zo meer.

Transformatie

De Q7 heeft ten opzichte van zijn voorganger een transformatie ondergaan. Het model is een stuk ruimer geworden terwijl zijn looks minder pontificaal op je netvlies liggen. Ook de neus is een stuk platter geboetseerd; we hebben er even aan moeten wennen, maar het resultaat is SUV die zich wat subtieler (of beter: chiquer) opstelt.

Binnenin de Q7 openbaart zich helemaal een transformatie; de massieve hoge cockpit van weleer maakt plaats voor een slank, horizontaal landschap met twee digitale schermen en veel minder toetsen. De knoestige pookknop is vervangen door een klein exemplaar dat tevens dient als polssteun bij het ‘schrijven’ op het MMI Touchpad. Net als in de nieuwe A4 speelt het ontwerp en de verfijnde afwerking in op een high-tech sfeertje. Bestel de Q7 met een ander kleur leder dan zwart of grijs en je wordt getrakteerd op een moderne cockpit met cachet.

De krachtigste

Onderhuids is de Q7 e-tron behoorlijk state-of-the-art. Audi combineert de kracht van een 3.0 V6 TDI dieselmotor (258 pk/600Nm) met een 126 pk sterke elektromotor, die een stuk meer kracht heeft dan die van zijn concurrenten. Samen komt de aandrijflijn tot 373 pk en 700 Nm, waarmee Audi in zijn segment qua koppel aan kop gaat. Zodra er sprintjes aan te pas komen, presteert de Q7 e-tron in de voorhoede; 0-100 km/u duurt slechts 6 tellen. Volledig elektrisch bereik je in dezelfde tijd zo’n 60 km/u, al kan de elektromotor zelfstandig aan het werk tot circa 130 km/u. Het assisteren van de dieselmotor kan in de Audi Q7 ook bij hele hoge snelheden (zoals 200 km/u) en dat is in de wereld van plug-in hybrides niet vanzelfsprekend.

De zwaarste

Je zou bijna vergeten dat de e-tron behandeling (het 17.3 kWh accupakket, de elektromotor, bedrading en randapparatuur) het gewicht van de Q7 met maar liefst 375 kg verhoogt. Omdat de mastodont ook van extra uitrusting is voorzien – zoals een standkachel en warmtepomp – weegt de Q7 e-tron 450 kg meer dan de reguliere Q7 met alleen de 3.0 TDI. Het kentekenbewijs van de Duitse demo vermeldt 2520 kg. Oef.

Onderweg merk je wel dat de Q7 e-tron een zware jongen is, maar met name wanneer de grenzen van de natuurwetten worden opgezocht. In de dagelijkse omgang blijkt de luchtvering van de Q7 behoorlijk te zijn ingespeeld op comfort; in de AUTO-stand van de Audi drive select rijmodus deinen we zo nu en dan zachtjes in de heuvelige omgeving van Madrid. Ook het sturen gaat licht. Tel er bij op dat de Q7 e-tron het liefst op pad is zonder gebruik te maken van de dieselmotor en je zou bijna gaan onthaasten. Wat een stilte! In de Dynamic-rijstand staan de teugels wat strakker maar blijft de besturing nog wat licht.

Ook met ingeschakelde dieselmotor blijven motor- en rijgeluiden indrukwekkend buiten de deur. Die aangename stilte past bij de verfijning die de hele auto met zich meebrengt. Het wisselen van de wacht in aandrijving of het bijschakelen van de dieselmotor gaat naadloos, zonder een schokje of trillingen. Audi heeft dit onder meer bereikt door het toepassen van actieve motorsteunen. Eigenlijk is het zonde dat zoveel kracht zo subtiel tot leven komt, maar in dit soort modellen is dat nou eenmaal een vorm van luxe. Wil je echt het gevoel hebben gelanceerd te worden, zoek dan een Touareg R50 met V10 TDI, weten we uit eigen ervaring.

De slimste

Ook heel prettig: het hybridebrein is dermate goed opgeleid dat het zelf kan bepalen wanneer tijdens een (via het navigatiesysteem ingestelde) route de elektro- of dieselmotor nodig is. Op die manier rijdt de Q7 e-tron volledig elektrisch als dat het meeste zin heeft. De predictive efficiency assist wist bijvoorbeeld dat er file op onze 95 km lange testroute stond en dat we aan het einde van de rit nog het stadscentrum moesten doorkruizen. Daardoor bewaarde de techniek nog kilometers elektrische actieradius (die maximaal 56 km bedraagt) zodat we op die momenten nog elektrisch konden rijden. Zonder er zelf over na te hoeven denken.

Geef je onderweg iets teveel gas of rijd je boven de toegestane snelheid? Het pulserende gaspedaal maant je tot de orde. Dat lijkt wat betuttelend maar behoedt je ook voor (on)bewust te hard rijden. Wanneer geen route is ingesteld kijkt het hybridebrein met hulp van navigatie- en verkeersinformatie zo’n drie kilometer vooruit.

De duurste

Of de nieuwe Audi Q7 e-tron wereldwijd een groot succes wordt, hangt af van overheidsbeleid. In Nederland doet Audi ongetwijfeld goede zaken. Niet alleen is de plug-in hybride met een prijs van 85.000 euro nauwelijks duurder dan de reguliere 3.0 TDI, ook bedraagt zijn bijtelling voor zakelijke rijders slechts 15% omdat de CO2-uitstoot in de standaard verbruiksmeting slechts 46 g/km bedraagt. 

De concurrentie

In feite heeft de Audi slechts één grote (en tevens splinternieuwe) concurrent met hetzelfde bijtellingspercentage; de Volvo XC90 T8 Twin Engine. Die is iets lager geprijsd, heeft standaard zeven zitplaatsen (bij de Q7 e-tron niet mogelijk) en komt standaard met lederen bekleding. De Audi Q7 e-tron staat zijn mannetje met volwaardige quattro vierwielaandrijving, nog meer kracht, de grootste elektrische actieradius, de ruimste bagageruimte (1835 liter) en het gemak van de predictive efficiency assist. De Mercedes is nog sneller en krachtiger maar blijft achter in CO2-uitstoot en bagageruimte. BMW kan met de X5 eDrive zijn stekkergenoten in niets bijbenen.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (17)

Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Ondanks de ++ toch ook wel slecht ge-engineered waardoor kostbare reparaties. Ook al een 'verloren' achterdeurkruk meegemaakt.. Lees volledige review.
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
1e audi q7 al direkt problemen met verlies van koelvloeistof. bleek een bekend probleem te zijn en na de nodige update's veel minder last... Lees volledige review.
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
geweldige auto, rijdt super, motorgeluid helemaal top, je krijgt constant complimentjes, wat een waanzinnig mooie auto ! ik hem hem nu kleine 2 jaar. realiseer je wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Ik heb de 3.6 aut. benzine en ben na 25000 km nog steeds uiterst tevreden. Ik reed Range Rover hiervoor met veel problemen en heb de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Mijn Q7 rijdt fantastisch. Is niet uitgevoerd met luchtvering en de (te) harde vering moet je er dan ook bijnemen. Wel snel problemen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
1 Woord; Magnifique!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Tevreden over mijn AUDI Q7 - 3.0TDI Boordcomputer/nav/telefoon heel gebruiksvriendelijk Achteruitkijkcamera geweldig. Wagen is heel gemakkelijk te manoeuvreren. Nadeel: het stuur "volgt" de staat van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Sinds een paar weken in bezit van deze bolide. Ongelofelijk wat een auto!! Alles is perfect, interieur en open sky systeem in het bijzonder. Rijdt fantastisch,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Geweldig... Echt deze auto is fantastisch, je moet er van houden, maar toch Audi heeft iets geweldigs afgeleverd... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
hij is perfectttttttttt gewoon de mooisteee de bste alles ik ben helemaal verliefd op deze audi's gewoon om op te eten ! ik hoop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Veel mensen wonen goedkoper dan wat de Q per mnd kost. Ik parkeer hem altijd op de oprit naast de camper dan is ie in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Adaptive cruise control is werkelijk fenominaal! functioneert tot en met 0 km! (Veel) minder off-road als de Touareg... Lees volledige review.
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Ik rij nu twee maanden in de motories zwaarste audi q7 en het fantastich. Ik heb hiervoor een Volvo xc 90 en vw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
Topauto. Ook veel ervaring met Range Rover, Porche Cayenne Turbo maar prijs/kwaliteit verhouding wordt ruimschoots door de Q7 gewonnen... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
de absolute top zit nog te wachten op de 4.0 tdi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
wat een fantastische stoelen, de stoelen zitten als gegoten! Ik heb er zelfs al in geslapen, niet normaal. Beetje jammer dat de wegligging niet al te best.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Audi Q7 3.0 TDI e-tron - Baas boven baas
wat een fantastische auto ! de 4.2 is het einde wat een auto!!!!!!!!1.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5