Racegeweld in stadsverpakking: de Abarth 695 Biposto

We moeten onze linkervoet enorm tegenhouden. Het is onwennig om niet te koppelen in een handgeschakelde auto. Helemaal als die auto gewoon straatlegaal is. Toch levert Abarth de 695 Biposto optioneel ook met een dog-ring versnellingsbak. Gas los, we trekken de pook naar de tweede versnelling, weer vol op het gas! Rijd je even mee?

Speelgoed

De Abarth 695 Biposto is de ultieme feestversie van Abarth. Honderdnegentig pk, geen airconditioning, geen achterbank, carbon interieurdelen, extreme kuipstoelen en een opengewerkte versnellingsbak, maar nog steeds gewoon straatlegaal. 

We staan bij een stoplicht in Hillegom. Uit de dikke dubbele Akrapovic pijpen klinkt het gegorgel, gefluit en gebrom van de opgefokte 1,4 liter turbomotor. Het licht springt op groen en we trekken rustig op. Even een plof terwijl we naar de tweede versnelling - dit keer mét koppeling - schakelen. De 695 Biposto moet je niet kopen als subtiel stadsvervoer. We rijden de bebouwde kom uit en geven even gas. Met 190 pk op nog geen 1.000 kg gaat de Biposto ervandoor als een hond die een haas ziet. Dit is giftig speelgoed.

Stuiteren

De 695 Biposto is geen gelimiteerde editie, maar staat gewoon in de prijslijst. Wel voor een serieus bedrag overigens, want voor de auto moet minimaal een bedrag van 49.950 euro worden achtergelaten bij de lokale Abarth dealer. Wil je de versnellingsbak met dog ringen, een sperdifferentieel, carbon over de tunnel van de versnellingsbak en ook een handremcover van carbon, dan moet je nog eens 10.000 euro bij de prijs optellen.

Ons exemplaar was daarnaast nog uitgerust met de optionele Kit Carbonio en Kit Posta. De eerste voegt carbon deurpanelen, carbon spiegelkappen, carbon raamomlijsting en een carbon dashboardpaneel toe voor 5.000 euro. Het tweede voegt een AIM MLX2 data logger display toe, Sabelt racestoelen met 4-punts gordels, carbon aan de buitenzijde van de stoel en een Sabelt helm voor als je serieus gaat sturen op een circuit. Dit pakket kost ook 5.000 euro. Al met al hebben we het hier dus over een ‘500’ van zeventig mille.

Voor die 70.000 euro koop je wel echt iets bijzonders. Hij voelt in alles aan als een racewagen, zo ook in de demping. Voor onze rit stond hij afgesteld voor straatgebruik met licht circuitgebruik. Nu was het al behoorlijk stuiteren, maar het kan nog veel extremer, begrepen wij. Het is haast onmogelijk om niet met een brede glimlach in de auto te zitten: wat een geweld.

Laagvliegen

De grens van de auto ligt veel hoger dan mogelijk is op de openbare weg, concludeerden we al snel. Het stuurgevoel is niet zo direct als bij een Mini John Cooper Works, maar daar staat tegenover dat hij íets minder zoekerig is bij stevig wegrijden. Toch is het raadzaam om twee handen aan het stuur te houden, wanneer je de auto van 0-100 km/h lanceert in 5,9 tellen.

Tussenacceleraties zijn hilarisch dankzij het leeggewicht van 997 kg. Het scheelt maar een kilogram of vijftig, maar hij voelt veel explosiever dan zijn iets minder krachtige broertjes. Blijf je het rechterpedaal vloeren, tikt deze ‘500’ een topsnelheid van 230 km/h aan. 

Sportwagens plagen

Tijdens onze korte periode met de 695 Biposto zorgde hij regelmatig voor verbaasde blikken. We weten zeker dat hij dat ook op een trackday zou doen. Hij geeft met zijn sperdifferentieel en serieus brede banden zoveel vertrouwen, dat je een serieus potje moet kunnen sturen, om hem bij te houden. Is de trackday afgelopen, mag je er gewoon mee naar huis. Voor iedere dag is hij misschien wat te extreem, maar als je de dempers wat zachter zet, is het zomaar mogelijk.

Conclusie

Kun je zeventig mille voor een ‘500’ verantwoorden? Wij denken van wel. Natuurlijk is hij er ‘al’ voor 50.000 euro, maar als ultiem pretpakket moet je er 70.000 euro voor uittrekken. Serieus geld, waar je ook een serieuze hoop lol voor koopt. Tel daarbij op dat hij heel exclusief is en techniek aan boord heeft die je normaal in racewagens moet zoeken. Alleen de verbaasde blikken zijn het al waard…

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.