Meer ruimte voor comfort in nieuwe Ford Galaxy

Ruimte kun je nog comfortabeler verpakken. Maak kennis met de nieuwe Galaxy.

De MPV is door de opkomst van SUV’s in het gedrang. Het weerhoudt Ford er niet van een nieuwe generatie Galaxy te introduceren. Wij reden de eerste kilometers in Nederland en wat blijkt: de balzaal aan ruimte is nog comfortabeler verpakt.

Met de eerste generatie Ford Galaxy had Ford een passend antwoord op de Renault Espace. De tweede generatie in 2006 trakteerde op nog meer luxe en bood een keur aan aandrijflijnen. Anno 2015 is die Fransoos nog steeds leider van de MPV in Europa, maar met de komst van de nieuwe Galaxy – en de komst van de nieuwe S-MAX – kan daar wel eens verandering in komen.

Meer (hoofd)ruimte

Op het eerste oog lijkt de Galaxy niet schokkend vernieuwd. De neus is wat dikker, we zien de nadrukkelijke familiegrille en andere kleuren en wielen stralen je tegemoet. Toch is de Galaxy van 2015 helemaal nieuw, opnieuw ontwikkeld om maximale ruimte te bieden. En dat doet-ie: als standaard zevenzitter komt het interieur tot 2339 liter als alle stoelen zijn neergeklapt met het Easy Fold systeem. Met vijf stoelen in de standaardhouding bedraagt de bagageruimte 1301 liter. Wanneer er zeven personen op stap gaan (de stoelen laten zich elektrisch omhoog klappen) is er minimaal 300 liter voorhanden en dat is meer dan voorheen. Ook hebben de passagiers op de derde zitrij zo’n 40 mm meer hoofdruimte. Nog een noviteit: de handsfree te openen achterklep.

Slimme noviteiten

Die interieurruimte moet natuurlijk ook slim in te delen zijn. Naast bagageruimte biedt de Galaxy de gebruikelijke deurvakken en bekerhouders. Ook is er ruimte onder de stoel. Onderin de bagageruimte bevindt zich een met 20 liter vergroot compartiment voor grotere voorwerpen. Speciaal voor het zicht naar de kinderen op de achterbank monteert Ford een spiegeltje boven de binnenspiegel. Ook handig: met een druk op de knop schakel je als bestuurder de bediening van de portierruiten achter uit en gaan de deuren op het kinderslot. Andere praktische noviteiten zien we terug in de neus, waar bijvoorbeeld een 180 graden Front Split View camera gemonteerd zit om bij een onoverzichtelijke T-splitsing zicht naar opzij te bieden. De bestuurder zit er naar wens warmpjes bij met stuurverwarming.

Natuurlijk is ook weer de radar gestuurde cruise control van de partij, maar in de nieuwe Galaxy krijgt deze bijval van een slimme snelheidslimiter die zijn limiet aanpast aan de ter plaatse geldende snelheid. Het systeem baseert zich niet op gegevens uit het navigatiesysteem maar houdt echt de wegbebording in de gaten. Ook een in de berm geplaatst 30-bord tijdens wegwerkzaamheden wordt keurig opgemerkt en de Galaxy remt automatisch zachtjes af om zich aan de snelheidslimiet te conformeren. Wie nu nog boetes krijgt. Best ontspannend, zoiets. Al hebben we allemaal ons rijbewijs gehaald met het idee op te moeten letten…

Deinen?!

Deze features in de nieuwe Galaxy zijn er op gericht zoveel mogelijk modern comfort te bieden, maar dan moet de basis ook goed zijn. En dat is het geval. De nieuwe slanke stoelen in de Galaxy zijn comfortabel zacht, zonder ondersteuning in bochten uit het oog te verliezen. Na het instappen bekruipt direct het gevoel in een reisauto plaatsgenomen te hebben. Wie zegt dat een ‘busje’ rijden saai? De eerste bocht nemen voelt ook vertrouwd; de Galaxy reageert in eerste instantie vrij direct, om daarna soepel te sturen. Zoals het een grote MPV betaamt. Naar wens kan (vanaf november 2015) ook adaptieve besturing besteld worden. Overhellen doet hij lichtjes zonder dat het vervelend wordt. Wat vooral opvalt is het grote veercomfort, bereikt door de nieuwe Integral Link achterwielophanging. Op de snelweg slaat de Galaxy zelf een beetje aan het deinen. De testauto had geen (optionele) adaptieve dempers gemonteerd waarbij nog een nuance van het dempergedrag is in te stellen. Het is zeker de moeite waard om even het verschil te ervaren.

Wel voorhanden was Intelligent All Wheel Drive. Jazeker, ook de Galaxy is – in combinatie met een 180 pk diesel – met vierwielaandrijving verkrijgbaar. Omdat Ford verwacht dat dit soort auto’s niet dagelijks hoeven te ploeteren, werkt het systeem zo dat alleen kracht naar de achterwielen gaat als dat nodig is. Bij gripverlies door regen of sneeuw, of wanneer je vol optrekt.

2.0 TDCi sterk en stil 

De 2.0 TDCi diesel blijft te allen tijden keurig op de achtergrond, maar ook rij- en windgeluiden zijn behoorlijk afwezig. Ook op dat gebied is de nieuwe Galaxy weer verder dan de vorige, al zullen de gelaagde voorportierramen (optioneel) en speciaal beklede dakhemel hierbij ook hun steentje hebben bijgedragen. De tweeliter was bij ons gekoppeld aan de zestraps Powershift automaat die ook in andere Ford modellen te vinden is, en daarnaast op de 150 pk dieselversie in de Galaxy beschikbaar is. Bij volle sprints schakelt hij niet zo snel als een vergelijkbaar type zoals dat van Volkswagen, maar in de dagelijkse kilometers bespeuren we een keurig vlot en naadloos schakelgedrag.

1.5 EcoBoost weet van wanten

Voor benzinerijders – in Nederland kiezen de meeste klanten voor een Galaxy op deze brandstof – is de Powershift niet beschikbaar, maar past Ford een conventionele zestrapsautomaat toe op de 2.0 EcoBoost met 240 pk. Het benzinegamma stapt in met een 1.5 EcoBoost uit de Mondeo, Focus en C-MAX. Deze 160 pk sterke viercilinder hebben we vandaag niet kunnen beproeven. Dat deze instapper geen stakker is blijkt ook wel uit het trekgewicht, dat 1600 kg bedraagt. De tweeliterversie mag 1800 kg aan de haak terwijl alle diesels tot 2000 kg meeslepen (als het moet). Prettige vakantie!

Afrekenen 

Eerst afrekenen. De Galaxy stapt in bij 42.345 euro als 1.5 EcoBoost Trend, maar de meeste interesse is er in de Titanium-uitvoering, bie 45.245 euro kost met 17 inch lichtmetaal. In combinatie met 18 inch – het oog wilt ook wat – komt de prijs op 45.805 euro. De diesels komen pas kijken bij 47.745 euro (Trend) en 50.645 euro als Titanium. Aan de top staat de 180 pk dieselversie met Powershift en AWD voor 61.545 euro. Met deze prijzen is de Galaxy marktconform geprijsd; een Seat Alhambra stapt net onder de 40 mille in maar daar staat ook een korter lijstje standaarduitrusting tegenover. Grote concurrent Espace is zelfs iets duurder en schurkt qua afmeting eerder tegen de nieuwe S-MAX aan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Meer ruimte voor comfort in nieuwe Ford Galaxy
Ben nu 9 maanden in het bezit van deze Galaxy en nog steeds dik tevreden!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5