De DS5 is zo’n auto die je of heel mooi vindt, of gewoon niet voor de deur wilt hebben. Het is precies de bedoeling van de Fransen geweest om een excentriek gestileerde auto te presenteren, eentje die zich onderscheidt van de massa. Met het faceliftmodel lukt dat nog steeds. De DS5 is nu Citroën-af en draagt voortaan DS als merknaam. In de neus prijkt daarom nu met groots het DS-logo, omringd door een grille die de auto opvallend meer chique geeft. Ook de nieuwe Xenonkoplampen met LED-dagrijverlichting en LED-knipperlichten voegen aan de crossover (of is het gewoon een hatchback?) meer présence toe. Knap gedaan. Samen met andere kleuren en wielen is dat de grootste optische wijziging aan de populaire excentriekeling.
(Over)zicht
Binnenin behoudt DS de sfeer van exclusieve luxe, dus is bijvoorbeeld de lederen bekleding met horlogeband-design weer van de partij. Het ruime aanbod van chroom en mat aluminium valt niet alleen bij ons, maar ongetwijfeld ook bij de Chinezen in de smaak. Ook de panoramishe dakconsole ‘Cockpit Roof’ met knopjes en vakjes maken hun rentree, al blinkt deze niet uit in praktisch of ergonomisch gemak. Sowieso is de DS5 van binnen een vrij onoverzichtelijke auto, met weinig zicht naar achter en een voorruit die ver van je af staat. Goed, het schept wat visuele ruimte maar bij parkeren zijn sensoren rondom noodzakelijk. En dan maar hopen dat fietsers niet te pas en te onpas passeren. Afijn, wie mooi wilt zijn moet in de DS5 concessies doen.
Comfortabeler
Toch weten we de DS5 wel degelijk te waarderen. Het dashboard is er op vooruit gegaan met een nieuw infotainmentsysteem, dat nu een touchscreen heeft. Ook het instrumentarium schept nu meer duidelijkheid bij de eerste oogopslag. Niet te zien, maar wel te voelen is het toegenomen comfort. Aanpassingen aan dempers maken de DS5 een stuk toeschietelijker op oneffenheden. Zeker achterin is de DS5 nu aanmerkelijk comfortabeler, niet onbelangrijk voor het voorlopige topmodel in de DS-reeks. Toch hadden we van de achterbank nog wel iets meer steun verwacht, die is nu wat vlak. Waarschijnlijk om niet teveel beenruimte op te snoepen.
Smeuïg sleuren
De 19 inch wielen onder onze demo doen dat extra comfort wel een beetje teniet. Onderweg voel je dat deze wielen net iets teveel van het goede zijn. Zeker op richels of wanneer de 400 Newtonmeters van de nieuwe BlueHDi 180 dieselmotor en zijn zestrapsautomaat de schouders eronder zetten. Het geheel voelt dan een beetje bonkig aan. Ook stuurt de DS5 nu best een tikkie stug. Maar ja, ze staan wel erg goed…
De aandrijflijn zelf is een heerlijkheid, met riant vermogen, veel trekkracht en dat in alle stilte. Rij- en motorgeluiden blijken bijzonder gedempt en dat is in dit geval ook te danken aan de gelaagde zijruiten. Onder alle omstandigheden schakelt de automaat zeer soepel en weet hij onze gedachten goed te kunnen lezen.
20% bijtelling
En het leuke is: dit jaar scoort de DS5 BlueHDi 180 met automaat 20% bijtelling (maar niet met die 19 inchers). Volgend jaar ben je voor bijtellingsvoordeel aangewezen op de dieselhybride, maar die is wel vier mille duurder. Of je los de automaat in en rijdt weg in de BlueHDi 150 Business (34.150 euro) of 120 (31.450 euro) met zesbak. De DS5 BlueHDi 180 EAT6 Business is er vanaf 37.650 euro. Benzinerijders zijn altijd aangewezen op de nu veel zuinigere THP 165 met automaat die qua prijs er tussenin zit; 33.850 euro.
Schrijf een review