Groot
We parkeren de Clubman naast een oude Volvo 740 in serieuze staat van ontbinding. Ooit vervoerde hij een groot gezin. Drie kinderen op de achterbank, twee op het bankje in de kofferbak. De ultieme familiewagen.
We kijken naar links, naar de Clubman. Hij is hoger en breder dan de Volvo. In de lengte legt hij het - gelukkig - nog met 50 centimeter af, maar god, wat is hij groot. De Clubman is niet gebaseerd op de 3- of 5-deurs Mini en dus een compleet nieuwe auto. Negen centimeter breder dan de vijfdeurs en maar liefst zevenentwintig centimeter langer. Je kunt je afvragen of Mini het doel niet voorbij geschoten is.
Stap in en het is toch helemaal een Mini. De rechtopstaande voorruit, de gekke schakaars, het dashboard met de grote ronde - ja, wat is het eigenlijk - plek waar de toerenteller ooit zat. Het voelt heel vertrouwd, maar is toch volledig nieuw.
Rijden
Koppeling in, een tik tegen de startschakelaar en de 2,0 liter turbomotor komt tot leven. Zo levendig als 1.6 uit het vorige model klinkt hij niet. We klikken de ring onder de versnellingspook meteen naar ‘Sport’, het is immers een Cooper S.
Hij geeft ook hier weer automatisch tussengas bij terugschakelen: zo wordt sportief rijden wel kinderlijk eenvoudig. Met stevig wegrijden is hij nog altijd des Mini’s met haast terminale ‘torque steer’. Levendig is hij in ieder geval zeker. De wegligging is dat ook nog steeds, maar dankzij het leeggewicht van 1.360 kg wel een heel stuk minder dan zijn kleinere broertjes. Tegelijkertijd wint hij ook enorm aan comfort.
De zesbak is fenomenaal en laat zich heel strak bedienen. De Clubman Cooper S is ook leverbaar met een achttraps automaat. Wij nemen het je niet kwalijk als je die versnellingsbak kiest, want ook die bak is érg goed. Hij is er bovendien 0,1 tel sneller mee naar de 100 km/h (dan 7,1 seconden) en is ook nog zuiniger met een verbruik van 5,9 liter op 100 kilometer. Wij scoorden 8,3 liter op 100 kilometer, maar hadden dan ook een enthousiaste rijstijl.
Charme
Ja, de achterdeurtjes zijn nog steeds leuk, maar geven je ook een flinke stijl in het midden van je spiegel. Ja, de komst van twee normale portieren voor de achterpassagiers zullen met open armen ontvangen worden door veel consumenten (en duidelijk ook de zakelijke markt), maar daardoor is hij wel minder bijzonder. De grote charme van de Clubman blijft het interieur. Door de toegenomen breedte zit je nu duidelijk ruimer, maar nog steeds wel lekker laag. De auto zit echt om je heen, je trekt hem als het ware aan.
Optioneel is hij leverbaar met briljante sfeerverlichting. Het is extremer doorgevoerd dan in voorgaande modellen en zelfs extremer dan in bijvoorbeeld de Audi A4 of de Audi Q7. Het interieur is zo ’s avonds of in een tunnel echt een feestje. Gezelliger dan veel van zijn concurrenten en daarmee ook specialer. Dat doet Mini goed.
Kopen?
Prijzen van de nieuwe Clubman beginnen bij 23.990 euro. Dat is een boel geld meer dan de 18.995 euro en de 19.990 euro voor respectievelijk de 3- en 5-deurs Mini. Je krijgt er ook een boel meer auto voor. Daarmee is hij ook een stuk prijziger dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, die bij 21.090 euro begint.
Voor het geld krijg je wel al meteen zaken als Bluetooth, airconditioning, een licht- en regensensor, 16 inch lichtmetalen wielen en een 1,5 liter driecilinder met 102 pk, tegenover de 85 pk van de Golf.
Hij zal dus altijd exclusiever blijven, maar tegelijkertijd zien wij een goed zakelijk succes. Meerdere motoren met 20% bijtelling, normale portieren, een bagageruimte van 360 liter en toch de opvallende verschijning gaan naar ons idee goed werken voor de Mini.
Schrijf een review