Mini Clubman wordt speels volwassen

Verliest de Clubman met het gekke deurtje ook zijn charme? Nee hoor. Rijtest!

Hij verloor zijn gekke deurtje, groeide serieus en werd een stuk volwassener. Wij reden de Mini Clubman Cooper S rond Stockholm. Is hij naast praktisch ook nog wel een beetje speels?

Groot

We parkeren de Clubman naast een oude Volvo 740 in serieuze staat van ontbinding. Ooit vervoerde hij een groot gezin. Drie kinderen op de achterbank, twee op het bankje in de kofferbak. De ultieme familiewagen.

We kijken naar links, naar de Clubman. Hij is hoger en breder dan de Volvo. In de lengte legt hij het - gelukkig - nog met 50 centimeter af, maar god, wat is hij groot. De Clubman is niet gebaseerd op de 3- of 5-deurs Mini en dus een compleet nieuwe auto. Negen centimeter breder dan de vijfdeurs en maar liefst zevenentwintig centimeter langer. Je kunt je afvragen of Mini het doel niet voorbij geschoten is.

Stap in en het is toch helemaal een Mini. De rechtopstaande voorruit, de gekke schakaars, het dashboard met de grote ronde - ja, wat is het eigenlijk - plek waar de toerenteller ooit zat. Het voelt heel vertrouwd, maar is toch volledig nieuw.

Rijden

Koppeling in, een tik tegen de startschakelaar en de 2,0 liter turbomotor komt tot leven. Zo levendig als 1.6 uit het vorige model klinkt hij niet. We klikken de ring onder de versnellingspook meteen naar ‘Sport’, het is immers een Cooper S. 

Hij geeft ook hier weer automatisch tussengas bij terugschakelen: zo wordt sportief rijden wel kinderlijk eenvoudig. Met stevig wegrijden is hij nog altijd des Mini’s met haast terminale ‘torque steer’. Levendig is hij in ieder geval zeker. De wegligging is dat ook nog steeds, maar dankzij het leeggewicht van 1.360 kg wel een heel stuk minder dan zijn kleinere broertjes. Tegelijkertijd wint hij ook enorm aan comfort.

De zesbak is fenomenaal en laat zich heel strak bedienen. De Clubman Cooper S is ook leverbaar met een achttraps automaat. Wij nemen het je niet kwalijk als je die versnellingsbak kiest, want ook die bak is érg goed. Hij is er bovendien 0,1 tel sneller mee naar de 100 km/h (dan 7,1 seconden) en is ook nog zuiniger met een verbruik van 5,9 liter op 100 kilometer. Wij scoorden 8,3 liter op 100 kilometer, maar hadden dan ook een enthousiaste rijstijl.

Charme

Ja, de achterdeurtjes zijn nog steeds leuk, maar geven je ook een flinke stijl in het midden van je spiegel. Ja, de komst van twee normale portieren voor de achterpassagiers zullen met open armen ontvangen worden door veel consumenten (en duidelijk ook de zakelijke markt), maar daardoor is hij wel minder bijzonder. De grote charme van de Clubman blijft het interieur. Door de toegenomen breedte zit je nu duidelijk ruimer, maar nog steeds wel lekker laag. De auto zit echt om je heen, je trekt hem als het ware aan.

Optioneel is hij leverbaar met briljante sfeerverlichting. Het is extremer doorgevoerd dan in voorgaande modellen en zelfs extremer dan in bijvoorbeeld de Audi A4 of de Audi Q7. Het interieur is zo ’s avonds of in een tunnel echt een feestje. Gezelliger dan veel van zijn concurrenten en daarmee ook specialer. Dat doet Mini goed. 

Kopen?

Prijzen van de nieuwe Clubman beginnen bij 23.990 euro. Dat is een boel geld meer dan de 18.995 euro en de 19.990 euro voor respectievelijk de 3- en 5-deurs Mini. Je krijgt er ook een boel meer auto voor. Daarmee is hij ook een stuk prijziger dan bijvoorbeeld een Volkswagen Golf, die bij 21.090 euro begint.  

Voor het geld krijg je wel al meteen zaken als Bluetooth, airconditioning, een licht- en regensensor, 16 inch lichtmetalen wielen en een 1,5 liter driecilinder met 102 pk, tegenover de 85 pk van de Golf. 

Hij zal dus altijd exclusiever blijven, maar tegelijkertijd zien wij een goed zakelijk succes. Meerdere motoren met 20% bijtelling, normale portieren, een bagageruimte van 360 liter en toch de opvallende verschijning gaan naar ons idee goed werken voor de Mini.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (11)

Mini Clubman wordt speels volwassen
Sorry hoor maar de draaiknop in de stand SPORT zetten heeft met iets heel anders te maken dan jullie denken. [quote Mini.nl] Met de optionele MINI Rijmodus is jouw MINI aan je stemming en rijsituatie aan te passen. Met de Dynamic Damper Control in MID en GREEN modus is het onderstel voelbaar comfortabeler. In de SPORT modus krijg je een sportieve kartbeleving. [/quote Mini.nl] Het is dus elektronische demping en heeft niets met motortuning te maken. En jullie durven jezelf autojournalist te noemen???
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Wegligging

Minpunten

Versnellingsbak achteruit
Mini Clubman wordt speels volwassen
Zelf rij ik nu 7 maanden in een cooper D ben zeer tevreden over deze auto de dieselmotor is erg zuinig. Laatst kwam ik erachter dat.. Lees volledige review.
Mini Clubman wordt speels volwassen
Erg leuke wagen! Ruim een jaar al in gereden is super leuk. Het is stuk, erg veel plastic, maar ruim genoeg van binnen. Het benzine.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Elke keer dat ik instap is het weer genieten. Hij ligt echt super op de weg. Uit de reacties van andere mensen merk ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Is eens iets anders dan al die saaie familiewagens .Veel rijplezier !.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
leuk om te zien en net effe wat anders dan andere auto's om te zien.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Kosten voor onderhoud (storingen) staan niet in contrast met een premium merk als MINI (leees BMW) nog voor de 60000 km airco, motermangement.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Ik rijd nu 2jaar met mijn mini cooper s en heb momenteel 32000km achter de rug, elke keer ik hem start beleef ik er.. Lees volledige review.
Mini Clubman wordt speels volwassen
Erg leuk, vrij dure auto, heb er iedere keer plezier van als ik instap. Je moet nooit zeggen dat je de kofferruimte te klein vindt...want.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Een koppendraaier van de eerste orde, rijdt als een kart. Onze Mini Cooper wordt gebruikt als rijdend promotieartikel, in dat opzicht voldoet aan de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Mini Clubman wordt speels volwassen
Onwaarschijnlijk scheurijzer met veel respect voor de oude Mini, maar wel BMW kwaliteit. Unieke verschijning... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5