Plaatjes zeggen lang niet alles. Is dit de nieuwe A4? Lijkt die voorkant niet gewoon op een A3? Wie de nieuwe Audi A4 ‘in het echt’ aanschouwt ziet direct dat het model nieuw is. Afhankelijk van de gekozen uitvoering (standaard, Sport of design) is de sedan wat scherper en eleganter getekend, geholpen door sierlijk brandende LED’s. De A4 is een designstatement met een zakelijke insteek. Geen grappen, maar serieuze koek. Al was onze knalrode demo met 18 inch wielen ook gewoon een koppendraaier.
Thema: verlichting
Verlichting is bij Audi echt een thema geworden, dus ook bij de Audi A4 helpen LED’s op vele manieren aan de presentatie van de auto. Hoewel de A4 in tegenstelling tot zijn concurrenten standaard (al) met xenonverlichting wordt afgeleverd, biedt het populaire Pro Line pakket LED-koplampen inclusief LED-achterlichten. Met het optionele Matrix-LED dimlicht dat zijn debuut maakte in de R8 en A8 zwaait het knipperlicht ook van binnen naar buiten. In het strakke interieur brandt de optionele sfeerverlichting in bijna elke gewenste kleur en op elke gewenste intensiteit. En op bijna elke plek, van voetenruimte en deurpaneel tot dakhemel. Audi gaat daarin net even verder, voor wat het waard is. Tsja, als de afwerking tot in de puntjes is verzorgd, moet je in andere dingen verder excelleren.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld de Audi A3 is de nieuwe A4 niet gebouwd op een compleet nieuw platform. Audi past ‘slechts’ een doorontwikkeling toe maar ook dat heeft effect: de gewichtsverdeling is verbeterd en het wagengewicht kon toepassing van lichtgewicht materialen tot 110 kilo dalen. De A4 Avant die dit najaar volgt is maximaal 120 kg afgevallen, terwijl beide modellen iets zijn gegroeid ten opzichte van hun voorgangers én ietsje meer ruimte bieden voor benen en bagage.
Dynamic steering
De eerste kilometers in de nieuwe A4 voelen heel vertrouwd. Er heerst stilte in het interieur, de besturing is keurig maar niet uitnodigend; erg spannend is het allemaal niet. Een uitnodiging tot rijplezier krijg je pas met dynamic steering. Het systeem varieert de overbrenging van het stuur naar gelang de snelheid waardoor de A4 op bochtige wegen stukken lichtvoetiger beweegt. Natuurlijk is er ook nog de mogelijkheid een (verlaagd) sportonderstel te bestellen, al dan niet met adaptieve demping. Die demping laat zich ook combineren met het comfortonderstel, dus voor kopers is de keuze reuze. Met het adaptieve sportonderstel slaat Audi niet door en wordt comfort evenmin vergeten. Opvallend is zelfs dat de dynamische rijstand van het standaard Audi drive select de dempers niet radicaal stugger maakt zoals je dat nog wel eens ziet. Je voelt het effect met name op korte richels.
Opvoeding
Naast het bieden van dynamisch rijplezier bewandelt de nieuwe A4 ook de weg van autonoom rijden. Voor Audi de kans om zowel hightech uit de hoek te komen en extra rijcomfort te bieden. De adaptieve cruise control werkt bijvoorbeeld ook in de file en blijft met stuurcorrecties ook ‘binnen de lijntjes’. Tot zover niets bijzonders. Pas met de predictive efficiency assistent krijgt de A4 meer autonoom rijdende trekjes want via informatie van camera’s, navigatiedata en verkeersbordherkenning houdt de cruise control zich dan aan de geldende snelheidslimiet door te accelereren of af te remmen. Wanneer de navigatie ingesteld staat en een afrit opdoemt, remt de A4 tijdig automatisch af. Zelf de rem intrappen blijft uiteraard mogelijk maar dan schakelt het systeem zich uit. Technisch gezien kan de A4 nog veel vaker zelf rijden, maar wettelijk gezien mag dat (nog) niet.
De slimme assistent voorkomt nog meer stout gedrag, naast te hard rijden. (On)bedoeld rechts inhalen is er op de cruise ook niet bij. Is elke A4 opeens zwaar gemanierd? Nee hoor, want het kan natuurlijk ook uit en in de rijstand Sport is dat het sowieso. Zonder cruise control werkt de predictive efficiency assistent louter als adviseur, door bijvoorbeeld via het optionele head-up display of het digitale instrumentarium (uit de TT en Q7) een gasvoetje weer te geven. ‘Ietsje minder gas, graag!”. De zuinige adviseur heeft in de komende Audi Q7 e-tron een nog nadrukkelijker rol omdat het gaspedaal met trillingen aangeeft dat rustiger aan doen efficiënter is. We zagen dat ook al bij diverse stekker-modellen van Mercedes-Benz.
Dieselbeul
Net als dat merk en grote concurrent BMW blijft Audi ook voorzien in een ruim motorengamma. De A4 krijgt om te beginnen nieuw ontwikkelde vier- en zescilinder turbomotoren op benzine of diesel. Volgend jaar volgt nog een g-tron variant op aardgas en we sluiten een plug-in hybride evenmin uit. Aandacht verdient nu de 3.0 TDI diesel, die met een verbruik van 4.9 l/100km de zuinigste zescilindermotor ter wereld is. In de 272 pk versie met 600 Nm is de A4 er bloedsnel mee, getuige de 0-100 tijd van 5.3 seconden. Voor sportwagens is het nu echt opletten geblazen en de achttraps Tiptronic automaat zorgt er wel voor dat deze kracht naadloos tot zijn recht komt. Wat een dieselbeul! En gelukkig hoor je daar achter het stuur ook nog iets van.
2.0 TFSI met 20% bijtelling
De nieuwe 2.0 TFSI klinkt op toeren wat schraal, maar blinkt uit in zijn vernieuwende verbrandingscyclus. Audi past een verder ontwikkelde Miller cyclus toe waarmee de tweelitermotor 21% zuiniger is dan zijn voorganger. Met 190 pk en 320 Nm is de A4 er perfect mee bedeeld, al wil de S tronic automaat (met dubbele koppeling) graag dat er zo zuinig mogelijk wordt gewerkt. In de dynamische rijstand komt de kracht achter dit staaltje zuinigheid tot leven maar dan kun je die beloofde 4.8l/100km natuurlijk wel vergeten. Snelle beslissers hebben er in de A4 Limousine een goede aan, met deze 2.0 TFSI profiteren zakelijke rijders van 20% bijtelling. Voor een benzineauto zonder hybridetechniek in dit segment uniek. De 2.0 TDI diesels met 150 pk en 190 pk vallen ook in deze categorie.
Prijzen
Prijzen van de nieuwe A4 rijzen niet de pan uit. Aan de basis staat de A4 Limousine 1.4 TFSI 150 pk voor net geen 37 mille, die met een Pro Line pakket (navigatie, parkeersensoren, cruise control) al keurig voor de dag komt. Een setje 18 inch wielen erbij maakt de auto af, nog los van de Sport en Design pakketaccenten. De populaire Avant is duurder want deze trapt eerst af met de 2.0 TFSI en kost 41.630 euro. Voor die prijs is een elektrisch bediende achterklep inbegrepen. Ook daarmee is Audi de concurrentie voor.
Schrijf een review