Anders
Je merkt al dat Mitsubishi duidelijk werkt heeft gemaakt van de kwaliteitsbeleving van de Outlander als je het portier achter je dichttrekt. Als je vervolgens het stuur beetpakt, krijg je dat gevoel weer. De basis mag dan grotendeels gelijk zijn, de vernieuwde Outlander voelt als een compleet andere auto.
Als je de vorige Outlander eens gereden hebt, blijft het interieur een feest van herkenning. De indeling is grotendeels overgenomen. Toch voelt het allemaal wat logischer. Eerst had de PHEV twee kleine knopjes voor ‘charge’ en ‘save battery’ op de middentunnel zitten. Die zitten nu naast het herkenbare korte pookje. Precies dit soort kleine details zorgen voor het verschil. De voorstoelen zijn comfortabeler en hebben een betere zit dan voorheen. De achterbank blijft wat aan de harde kant, maar biedt wel plaats voor drie flinke personen.
Stil, met een vleugje CVT
Mitsubishi heeft veel aandacht besteed aan het geluid in de cabine. De vorige Outlander was te luidruchtig, bleek uit onderzoek. Het resultaat is een veel stillere auto dan voorheen. Ga echter flink op het gas en het motorgeluid dringt nog steeds behoorlijk de cabine in. Toegegeven, het is minder dan eerst, maar nog steeds is er behoorlijk wat geluid. Vrij automatisch ga je daardoor rustiger met het gaspedaal om, zoals in een auto met een CVT automaat. Op kruissnelheid is er dan veel minder windgeruis en puur op de elektromotoren in de stad is hij ook héél stil.
Sturen
De wegligging van de Outlander is ook verbeterd. Weg is het gebonk na een korte oneffenheid, al blijft het stuurgevoel wat afstandelijk. Wij hadden zelf het idee dat het ook aan de Toyo banden lag, die onder de auto waren gemonteerd. Op glad wegdek schoof hij enorm snel weg over zijn voorwielen, terwijl we er eigenlijk heel rustig mee reden.
Gepiep
De Outlander heeft overal een piepje voor. Heel Japans, vertelde een van de verantwoordelijken voor de auto ons. Juist in een auto die meer en meer ingericht is op de Europese en Amerikaanse markt, had dit minder gemogen. Hij piept als je de cruise control inschakelt, twee keer als hij zijn kruissnelheid heeft bereikt, hij piept als je een lijn over dreigt te gaan en slaat op tilt als je het klepje - dat overigens veel beter aanvoelt en minder blikkerig klinkt - om hem op te laden opent terwijl hij loopt. Wij wilden er bijna een stel zekeringen uit gaan trekken, om er maar vanaf te zijn.
Zuiniger
De Outlander blijft op zijn best als je hem regelmatig oplaadt. Wij reden over een gemengd traject van 100 kilometer zo’n 6,1 liter op 100 kilometer. Zodra de accu leeg is loopt het verbruik nog steeds stevig op, maar wel minder dan eerst. De nieuwe afstelling van de versnellingsbak draagt hier ook aan bij.
Serieuzer
Weg is de ronduit hilarische vrouwenstem van het navigatiesysteem. Een rustige mannenstem heeft haar plaats ingenomen. Hardop lachen om de manier waarop ze ‘naar’ zegt is er niet meer bij, maar daarmee is het systeem ook een stuk serieuzer geworden. Het infotainmentsysteem is iets verbeterd en ook de knoppen ernaast zijn logischer gepresenteerd. Zo kun je nu direct naar telefonie gaan, of naar muziek, of naar navigatie. Niet meer zoeken.
De hele Outlander PHEV is sowieso weer volwassener. Hij is doordachter, beter afgewerkt, heeft mooiere materialen aan boord en rijdt ook stiller en strakker. Met nog minder dan vier maanden aan zeven procent bijtelling te gaan, denken wij dat Mitsubishi weer een leasekanon in handen heeft.
Schrijf een review