Modderen
Het heeft stevig geregend. Forse plassen staan op de onverharde weg. Een eenzame mountainbiker knikt als hij totaal bemodderd langs komt zeilen. Rustig rijden we dieper het bos in, totdat de weg ophoudt en er slechts twee brede sporen te zien zijn.
Met de meeste crossovers zouden we nu toch even gaan twijfelen. We bedenken ons wel dat er doodnormale straatbanden onder de auto zitten. Echter, de kortste route loopt dwars door dit bos, weten we van het mountainbiken. Omrijden kost een uur extra. Vooruit dan maar. De Outback geeft geen krimp. Subaru heeft zoals altijd de vierwielaandrijving weer goed op orde.
Groot
De Outback staat wat hoger op zijn wielen dan zijn voorgangers. Hij oogt daardoor wat massiever. Fors zelfs. De verhoogde stationwagen van weleer is nu meer een SUV geworden. Je zit duidelijk hoger dan voorheen, concludeerden we toen we eerder bij stoplichten naast een Mazda CX-5 gingen staan. Die auto is iets hoger, maar de zithoogte is vrijwel gelijk.
Met een lengte van net geen 4,82 meter is de Outback ook gewoon groot. De interieurruimte is dat gelukkig ook. Met recht is de Outback een vijfpersoonsauto te noemen. Die vijf personen kunnen dan allemaal ruim 100 liter bagage meenemen. Doe je wat minder gezellig en klap je de achterbank neer, neemt die ruimte zelfs toe tot 1.848 liter. Bijna 300 liter meer dan in de Volvo XC70.
Zuinig
De bebossing begint dunner te worden. Het einde is in zicht. Een blik op de boordcomputer leert ons dat we de afgelopen kilometers zo’n 8 liter op 100 kilometer hebben verbruikt. Nog onder het opgegeven verbruik bij stadsverkeer. Het verbruik verbaasde ons gedurende de hele testperiode sowieso. In plaats van de opgeven 7,0 liter per 100 kilometer als gecombineerd verbruik, scoorden wij 6,2 liter per 100 kilometer. Dat, terwijl we het nodige stadsverkeer, de nodige files en stevige snelwegritten met de auto hebben gereden. Onder het opgegeven verbruik uit komen, dat zien we niet al te vaak. De 2.5 liter boxermotor ontwikkelt immers wel 175 pk. Voor de Outback is dat sterk genoeg, maar ook weer niet overdadig. Dat heeft ook te maken met het feit dat Subaru een atmosferische motor monteert en dus geen turbo's toepast om extra trekkracht op te roepen. Dat doen de Japanners wel met de Boxer Diesel, die wat duurder is.
Comfort
De sporen veranderen in klinkers en de klinkers veranderen in asfalt. Het bos verdwijnt langzaam achter ons. Het kostte de auto echt geen enkele moeite om er doorheen te komen. Nu, op het asfalt, merken we weer goed wat voor een comfortabele auto de Outback is. Nee, sportief is anders, maar voor lange afstanden is deze afstelling verreweg te prefereren. Als je dan een keer stevig een bocht door wilt, gaat het nog niet eens belabberd.
Ons testexemplaar is de Outback Premium van 43.995 euro. Voor dat geld krijg je lederen bekleding, stoelverwarming, navigatie, een goed audiosysteem, een schuif-/kanteldak, een rits aan veiligheidssystemen en adaptieve cruise control. Over die laatste twee: de rijbaanassistent is overgevoelig en de cruise control remt erg vroeg. Gelukkig kan de rijbaanassistent af en is de cruise control ook als normale cruise control te gebruiken, door het knopje van de afstand twee seconden in te houden. De prijslijst van de Outback begint bij 38.995 euro, dieselen kan vanaf 46.995 euro.
Schrijf een review