Feest
Twee jongens in een oude Peugeot 205 GTi geven ons een duim omhoog. Iets later worden we ingehaald door een Golf GTI, die ook meteen afremt om een foto te maken van onze extreme Peugeot 208. Waar bij veel snelle hatches alleen de kenner ziet dat het om een snel exemplaar gaat, schreeuwt deze het van de daken.
Dat het niet alleen bij uiterlijk vertoon blijft, blijkt wel uit het feit dat de auto nu een sperdifferentieel heeft, maar ook extra pk’s. In totaal haalt de 208 GTi nu, jawel, 208 pk uit de 1,6 liter turbomotor. Daarmee wordt de auto ietsjes sneller, maar aan snelheid ontbrak het al niet in de 208 GTi.
Sturen
Het grote verschil met een normale 208 GTi merk je zodra je remt voor een bocht en instuurt. De remschijven vóór meten nu 323 millimeter en remmen de auto veel harder af. De nieuwe onderstelafstelling is iets stijver, maar maakt hem niet te stug. Waar de normale 208 GTi misschien iets te soft is, heeft Peugeot voor de 30th de perfecte mix gevonden.
Het sperdifferentieel maakt echt een enorm verschil. De 208 GTi 30th ontstijgt er bijna zijn klasse mee, zo goed is hij nu. Daarnaast is hij zó gemakkelijk stevig tot hard te rijden, dat een sportwagen van goeden huize moet komen, wil hij de 208 GTi 30th zoekrijden.
Gemaakt voor b-wegen
We probeerden de 208 GTi uit over een grote diversiteit aan wegen. Op de snelweg is hij het minst leuk. Ja, hij kan ook hier buitengewoon goed meekomen en laat bovendien een bijzonder aangenaam gemiddeld verbruik van 6,4 liter op 100 kilometer zien bij 120 km/h. Bij deze snelheid laat hij wel teveel motorgeluid horen. De brom in de uitlaat is constant hoorbaar. Wij stoorden ons er niet aan, maar kunnen ook indenken dat er mensen zijn die het niet leuk vinden op langere afstand.
Ga je van de snelweg af en stuur je stevig over B-wegen met rotondes en wat lange doordraaiers, kun je niet anders dan glimlachen. Wij gingen nog een stapje verder en reden de auto over een paar heel mooie wegen in België. Na dat laatste traject werden we aangesproken door de eigenaar van een Porsche 911 die een tijdje achter ons reed. “Is dit zo’n rallyversie van Peugeot?” We laten de man in de auto kijken. “Is dit gewoon een straatversie?!” Zijn blik sprak boekdelen.
Beleving
De 208 GTi 30th, die nu is omgedoopt tot de 208 GTi by Peugeot Sport, is sensationeel goed. Hij schakelt strak en vlot, reageert goed op het gaspedaal en stuurt met de nieuwe afstelling ook een stuk strakker. Het is moeilijk om geen fan te worden van de auto. Natuurlijk zijn er ook kritische punten. De geluidsisolatie en -installatie zouden allebei wat beter mogen, al is er voor dat laatste een upgrade leverbaar door JBL. Het navigatiesysteem vergt ook wat gewenning, maar is na een aantal keren in no-time in te stellen. Al met al zijn het kleine puntjes die geen afbreuk doen aan de beleving die de auto te bieden heeft.
Schrijf een review