Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid

Getest: de Volkswagen-bus die van alle markten thuis is.

Volkswagen gaat een nieuw tijdperk in met de nieuwe Transporter en Multivan. Na de onthulling in Amsterdam zochten we de omgeving van Stockholm op voor de eerste kilometers. Hoe heeft Volkswagen de marktleider nog beter gemaakt?

De Transporter is al jaren marktleider in de wereld van de ‘werkbus’. Nederland is goed voor 1% van de gehele wereldproductie. Die populariteit heeft Volkswagen natuurlijk niet alleen te danken aan de historie van de bedrijfswagen, waarvan de eerste generatie alweer stamt uit 1950. Sinds jaar en dag is de Transporter in veel verschillende varianten verkrijgbaar; als bedrijfswagen met enkele of dubbele cabine, met opbouw chassis, als pick-up, als personenbus (Caravelle), kampeerbus (California) of als luxe shuttlebus (Multivan). Met dit breedste aanbod in de markt is er voor elk wat wils, en dan hadden we nog niet genoemd dat Volkswagen uiteraard ook voorziet in varianten met verlengde wielbasis en verhoogd dak. Een klus op onverhard: dan biedt wederom 4Motion vierwielaandrijving de helpende hand.

Nieuw met zelfde basis

Na een carrière van twaalf jaar is de Transporter generatie T5 nu opgevolgd door de nieuwe T6, die voor 70% nieuwe onderdelen heeft gekregen. Zo nieuw oogt-ie niet. Volkswagen borduurt de T6 voort op zijn voorganger, waardoor hij vrijwel identieke afmetingen heeft en ook over dezelfde laadcapaciteit (tot 9.3 m3) beschikt. Wat goed is hoeft niet te worden veranderd, moesten de Duitsers gedacht hebben. Het maakt de overstap naar een nieuwe generatie ook makkelijker. Functionaliteit had voor Volkswagen prioriteit. Daarom herken je de nieuwe generatie vooral aan zijn nieuwe dashboard, de strakkere neus met optionele LED-koplampen en de hertekende achterklep, inclusief nieuwe achterlichten. Gemiste kans? Ja, maar wie zal er mee zitten? 

Veel actieve veiligheid

In dat kader is de Transporter er met luxe en veiligheid op vooruit gegaan. Door elke Transporter (of afgeleide) standaard met vermoeidheidsdetectie, hill-holder en Multi Collision Brake te leveren, verwachten we minder brokken. Dit derde systeem voorkomt dat de auto doorschiet na een aanrijding. Nog beter is het om het optionele Front Assist te bestellen. Deze innovatie werkt tot een snelheid van 150 km/u en fungeert als noodrem als een aanrijding dreigt of geeft een waarschuwingssignaal. Dit wakende oog is aanwinst voor in de stad en files, waar de werkbussen immers veel te vinden zijn. Dodehoekdetectie was al opgenomen in de uitrustingsmogelijkheden en prijkt nu weer op de optielijst.

Voor de Multivan is verder adaptieve demping beschikbaar, maar het effect tussen de comfortstand, normale stand en sportstand is dermate bescheiden dat we die investering niet overwegen. Comfortabel is weer wel de mogelijkheid van de verwarmde voorruit, adaptieve cruise control (uniek), een grootlicht assistent en de nieuwe navigatiesystemen, handige zaken die we kennen uit Volkswagen personenauto’s. De achterklep - een lel van een ding - laat zich naar wens elektrisch openen en dat is een uitkomst wanneer je geen dubbele achterdeuren hebt.

Motoren klaargestoomd

Veel belangrijker is het nieuwe motorpalet. Volkswagen gebruikt naast een tweeliter TSI op benzine – en waarschijnlijk later een aardgasversie - nieuwe tweeliter turbodiesels uit een nieuwe motorfamilie, die speciaal zijn afgestemd op ‘Nutzfahrzeuge’. Tegelijkertijd voldoen ze aan de nieuwste emissienorm Euro6 en zijn ze, ook dankzij stop/start-techniek, zo’n 15% procent zuiniger dan hun voorgangers. Het gemiddelde verbruik ligt nu tussen 5.5 l/100 km tot 6.0 l/100km en dat is inderdaad heel keurig. Wij reden de Transporter met de 102 pk sterke TDI en dat is een soepele motor die bescheiden maar gestaag sleurt. Een heel courante motorisering voor acceptabele prestaties.

Ons vervolg van de reis was wat stiller en sneller. De Multivan is extra geïsoleerd en beschikt over de 204 pk sterke 2.0 TDI diesel, in combinatie met de DSG-automaat. Daar wordt de Multivan zowaar vrij vlot mee, al voelt hij net als zijn voorganger nog steeds zwaar en moet je harder op de rem trappen wanneer je in de ankers wilt. Wat ons betreft had de reminstallatie aan assertiviteit mogen winnen. Ook omdat we weten dat de bijvoorbeeld bij de Renault Trafic en Mercedes V-Klasse veel kordater remt. In die Franse concurrent is de zit ook iets meer gebaseerd op dat van een personenauto omdat het stuur minder vlak staat. Al is het maar wat je gewend bent, uiteraard.

Aan het werk vanaf…

Een verrassend gegeven is dat de vernieuwing van luxe, veiligheid en motoren in de Transporter-familie niet gepaard gaat met een prijsverhoging maar zelfs een kleine prijsverlaging. Volkswagen biedt de nieuwe Transporter nu aan vanaf 17.900 euro (enkele cabine) en 23.800 euro met dubbele cabine.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik rij er mee als taxi en er staat nu 232000 op,net weer de distrubutie laten vervangen,op naar de volgende 120000,het is een prima bus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Superbus. Na 10 jaar op slaolie te hebben gereden de bus verkocht (ruim 700.000 km) in 2009 en direct weer een vw 2.5 tdi gekocht... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Transporter T5, T edition 130PK verlengt. Van al mijn andere auto's (Korea, Japan) is deze voor mij eerste VW transporter een grote teleurstelling. De motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
zeer gemakkelijke auto met weinig onderhoud t4 19 td 88pk!!.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Bij 17000 km problemen met koppeling, bonkt bij het optrekken, ook al bovenste lagers schokdempers vervangen onder garantie. Ik hoor meer problemen met de koppeling!!!!!!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Huidige Kilometerstand 362.552 Ik kan niet anders zeggen dan dat ik deze auto ga missen. Hij is nu ingeruild, en ik stap over op een Verlengde.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
De automaat kapot na 150.000 km revisie 3000,= euro, nieuwe bak kost 5200,= euro ex btw bij Pon ex montage. De motor is te.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
In 2004 nieuwe t5 gekocht.In 2006 begon de ellende.Behalve het langzaam uiteenvallen van het interieur kwamen de onkosten. Een opsomming van wat er allemaal kapot is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik heb een highline 174 pk ik heb de auto nu 2 jaar. Tot nu toe nieuwe turbo nieuwe schokbrekers neiuwe aandrijfassen nieuw spruitstuk enz Waardeloze auto.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
vw transporter, verlengd 2.5 tdi gechipt naar 209 pk.Black pearl lak. leder interieur met dubbele cabine. Hierin rijdt je in je werkbusje alsof je in een.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik heb in nov 2008 een t5 174 pk aut. gekocht, vanaf de eerste kilometer tot nu inmiddels 120000 km problemen met mijn bus. turbodruk meter.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
T4 (2.5 tdi) van 2001, gekocht in 2002 met 37000 km. Reparaties: - Bovenste motorsteun afgebroken (zat los). Door voorover hangende motor ook rubbers van homokyneten beschadigd. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
bijna iedereeen heeft wel een paar min punten ik niet kijk eens naar je eigen hoe ga je met je materiaal om alles wat beweegt kan kapot en.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik rijd sinds april 2005 in mijn T5 gekocht als Demo. Zeer compleet en in deze verlengde uitvoering een hele fijne reisauto. De korte versie.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
inmiddels heb ik sinds juni weer en nieuwe 24000km (zie review 30-12-2007) nu een 174 pk met luchtvering voor en achter rijd geweldig maar ooo.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
slechtste auto tot nu toe.t4 was goed T5 is in een woord BAGGER gekocht in 2004 wachten 11 mnd een kind gaat sneller.Dag een, bumpers.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
in 2006 een nieuwe t5 gekocht zonder problemen naar 28000 km,en toen begon de ellende geen dag meer starten koud of warm weer geen verschil. nu.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Mooie bus om te zien en lekkere bus om in te rijden. Toch een paar puntjes: de 6-traps automaat is erg onrustig tijdens het rijden.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
ik heb nu m'n derde T, de eerste was een blauwe i 88 pk een T4 dus, deze nieuw gekocht in 1999, bij de Waal,.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Wij rijden nu al een geruim aantal jaren in een T4 2.4 D uit 1997. Ik heb er nu ruim 100.000 km mee gereden en nog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Heb de auto nu 1 jaar, rijd lekker en zuinig. Ook perfect met paardetrailer. Niet zo ruim als mijn vorige auto, een ford transit.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik heb een T5 Automaat 174 Pk en trild rond de 70 km per uur en als ik hem laat acellereren van 70 t/m 110.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Zeeeeer dure bus. zou hem prive dan ook niet aanraden is niet te betalen. en dan heb ik het nog niet over de irritatie die er bij.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Pure Duitse degelijkheid. 80000 gereden, alleen een keer probleempje gehad met een raam dat niet dicht ging. Rijdt verder super, sublieme wegligging voor een bestelbus.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
06-2002. Met mijn prive LWB bus met DC nu 200.000 km gereden. Voor de tweede keer achterveren gebroken. Motor getuned naar 130 PK. Sindsdien 45000.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
oliepomp verstopt.... 6200 euro voor een nieuwe onderhelft van de motor... belachelijk... toch maar kijken voor een vito.... De bedrijfswagen gaat net zoals de personenwagen een.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
in 2005 kocht ik een T5 met de gedachte "dan maar een paar euro`s meer maar wel een bedrijfzekere auto". ik werk regionaal dus veel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Na jaren héérlijk gereden te hebben in onze T4 zonder problemen, hebben we vorig jaar een T5 uit '04 gekocht. Mooie auto om te zien.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
Ik heb mij vorig jaar een T4 aangeschaft een van de eerste die er gemaakt zijn :bj 91. Hij heeft 300 000 km en met een.. Lees volledige review.
Nieuwe Volkswagen Transporter en Multivan winnen aan comfort en veiligheid
rij sinds 1-1-2009 een T5 174 PK Automaat aangepast voor rolstoelvervoer. 240 km startmotor defect 1359 km waterpomp defect 4583 km stuurbekrachtiging defect 6743 km airco defect 9834 km auto.. Lees volledige review.