Benen strekken
Laag hangt de bewolking over de bergen. De toppen laten zich niet zien. Het regent stevig in de omgeving van München. Het landschap glijdt aan ons voorbij, achterin de Superb Combi. Dat is namelijk waar de auto wezenlijk verschilt met de normale Superb. We zitten vorstelijk. De rechterstoel hebben we iets naar voren gezet, zodat we de benen met onze 1,90 meter nagenoeg kunnen strekken. De ruimte is van niveau staatslimousine. Nu is dat ook al zo in de sedan, maar in de Combi zit je als achterpassagier nog net dat beetje beter dankzij de extra hoofdruimte.
Nu we toch met het thema ruimte bezig zijn: de kofferbak van de Superb Combi meet 660 liter. Dat zijn drie kinderwagens, voedsel voor een maand en ook nog genoeg weekendtassen om te kunnen overwinteren in Alaska. Klap je de bank neer, kun je er de complete voorraad Billy boekenkasten van de Ikea in Delft in kwijt. Vooruit, dat laatste is overdreven, maar met 1.950 liter is de kofferbak groter dan de gemiddelde studentenkamer in Amsterdam.
Gemak
Het blijft maar regenen. We sprinten om de auto heen en nemen plaats op de bestuurdersstoel. Onze iPhone verbinden we met een USB-kabel met de auto. Meteen is de telefoon gekoppeld met CarPlay en kunnen we onze muziek via Spotify en Apple Music afspelen, maar ook onze berichten laten voorlezen en de kaart bekijken. Nee, CarPlay is niet exclusief voor de Superb, maar het gemak waarmee het in de auto werkt, laat zien dat Skoda er duidelijk aandacht aan heeft besteed.
Diezelfde aandacht is ook in het interieur gaan zitten. Geen knop zit onlogisch. Overigens is het nauwelijks nog nodig om de handen van je stuur te nemen, want voor de belangrijkste functies zitten de knoppen er gewoon op. De cruise control bedien je echter met een klein pookje aan de linkerkant naast het stuur. Ons exemplaar was uitgerust met adaptieve cruise control die drie standen kent; eco, comfort en sport. Comfort is hier te prefereren, aangezien hij dan een stand heeft waarin hij toch strak genoeg aansluit op de voorligger, maar ook weer niet te kort erop zit dat hij steeds moet corrigeren.
Middenweg
De ruitenwissers draaien nog steeds overuren, maar inmiddels regent het iets minder hard. We sturen de Superb Combi door een aantal snelle bochten. Ondanks het natte wegdek geeft hij geen krimp. Nee, de meest dynamische auto in het D-segment zal hij nooit worden, maar voor zo’n grote auto (net geen 4,86 meter lang), stuurt hij heel behoorlijk. Skoda heeft een goede middenweg gevonden tussen comfort en dynamiek. We rijden de 1.4 TSI met 150 pk, gekoppeld aan de zeventraps DSG automaat. Hij voelt geen seconde ondergemotoriseerd.
Voor Nederland is dit, in combinatie met de handgeschakelde zesbak, de versie die wij ook aan zouden raden. Dankzij cilinderuitschakeling is hij net wat zuiniger dan de 125 pk instapversie van de 1,4 liter turbomotor en daardoor is hij slechts 1.000 euro duurder, omdat hij goedkoper is in de BPM. Het blok is soepel, krachtig genoeg (8,9 seconden naar de 100 km/h) en past goed bij de auto. Niet over twijfelen.
Overtuigend
De Skoda Superb Combi heeft een aantal stevige concurrenten. Waar de vorige een ietwat ouwelijk uiterlijk meekreeg, hoort de nieuwe tot de beste ontwerpen in zijn segment. Tel daarbij op dat hij verreweg de ruimste is, de afwerking meer dan dik in orde is, hij leverbaar is met alle mogelijke veiligheids- en assistentiesystemen en hij ook nog eens zeer behoorlijk rijdt en het is zoeken naar punten waar de concurrentie hem op kan pakken. Puur als praktische gezinsauto lijkt hij ons redelijk onverslaanbaar, zeker als je hem bestelt met een aantal accessoires als de iPadhouder voor de achterpassagiers en Skoda’s systeem om bagage op z’n plek te houden met klittenband. Zeker de laatste optie moet je altijd nemen voor die 15 euro.
Schrijf een review