De Golf Plus is misschien wel de meest behoudende Golf-telg. Zijn ronde lijnen en hogere koetswerk geven best wat body en praktische voordelen maar echt spannend is ie niet. Reden te meer voor Volkswagen om juist déze Golf bij de kladden te pakken en om te dopen tot CrossGolf.
Het front springt eigenlijk het meest in het oog. De voorbumper kreeg meer een V-vorm en verder werd er een beschermplaat met aluminiumlook gemonteerd. Het dak werd voorzien van grote dakdragers en de achterzijde is eveneens opgeleukt met aluminiumlook bescherming. Het extra kunststof rondom de wielkasten geeft een stoer aanzicht en accentueren het 17 inch Cross-lichtmetaal. De zilvergrijze lak heeft een heel licht groene tint, die we ook in het interieur terugzien.
Het interieur gebaseerd op die van de Golf Plus. Het is wat breder en hoger opgezet dan we gewend zijn maar is ergonomisch nog steeds prima te peilen. De aluminium afwerking zien we op het dashboard terug, maar ook op het lederen stuur, de versnellingspook en de pedalen. De sportstoelen met 'ice silver' gekleurde zitvlakken geven overigens lekker veel steun. Praktische bruikbaarheid van het interieur staat in ieder geval hoog op het prioriteitenlijstje van VW. Het aantal bakjes, vakjes en opbergruimten is niet op twee handen te tellen. Zo raak je juist je spullen kwijt! Wij konden in ieder geval prima uit de voeten met alleen het opbergvak onder de middenarmsteun. Buiten rommeltjes, pennen en ander ongein kunnen er ook – niet onbelangrijk - vier volgroeide personen ruim in vervoerd worden. Personen van 1.90 meter klaagden niet bij de 1.85 meter lange bestuurder. Genoeg huisvadertaal, rijden!
Na het zwoegen van de startmotor komt de 1.4 TSI geruisloos tot leven. Op het eerste gezicht lijkt een 1.4-tje wat magertjes voor dit 1350 kilogram brok Duits staal, maar niets is minder waar. Volkswagen heeft ‘downsizing’ nu helemaal centraal staan. Autorijden moet wel leuk blijven, dus zocht het merk een win-win situatie op. Voorzie een 1.4-motor van een turbo én een compressor en je hebt ‘instant power’ van een 2,0-liter wanneer dat nodig is, met het verbruik van een 1.4-tje. Daarbij ging het merk niet over één nacht ijs; naar eigen zeggen bedroeg de ontwikkelingstijd tien jaar. Is dat te merken?
Jazeker, of eigenlijk niet. Het samenspel van de turbo en compressor wordt heel goed verborgen gehouden. Alleen een geoefend oor merkt op dat het motorgeluid niet alleen van een 1,4 liter benzinekrachtbron kan komen. Die ferme duw in je rug bevestigt dat. Maar liefst 140 pk wordt tot leven gewekt. En in sommige modellen is zelfs 170 pk mogelijk. De compressor is bij 1500 toeren al goed bij de les, de turbo assisteert iets later en neemt het in de hoge toeren alleen over. Dankzij een koppel van 220 Nm is de kracht is altijd enthousiast en daadkrachtig voorhanden, ook net na het overschakelen. Bij fors optrekken - 0 tot 100 moet in 9.5 seconden lukken - hebben de voorwielen het soms wel even lastig, het ASR tempert al die ijver dan een beetje. Geen 4Motion vierwielaandrijving voor de CrossGolf dus. Wie echter gewoon met het verkeer wil meekomen heeft nergens last van – tenzij je de sneeuw opzoekt, daarvoor is de Tiguan - en kan steevast bij iets meer dan tweeduizend toeren opschakelen naar een volgend verzet. Het lijkt wel een diesel, maar dan een heel stille. Het verbruik is niet des diesels, maar wel goed op peil. Bij een normale rijstijl kun je volgens de fabriek rekenen op een ruime 1 op 13. Wij kwamen met ruim 1 op 11 wat minder gunstig uit, maar dat is toe te rekenen aan een soms wat ferme gasvoet van ondergetekende. Het sportonderstel weet namelijk wel raad met bochtige wegen.
Zijn we gevallen voor de CrossGolf? Deze Golf is wat ons betreft een welkome aanvulling op het Golf-gamma. Voor wie een Golf Plus iets te soft vindt maar wel de praktische bruikbaarheid en hogere zit prefereert is de CrossGolf een strak plan. Ook voor degene die gewoon stoer voor de dag wil komen en de CrossPolo te krapjes is, is deze ‘vlotte, stoere bluf’ helemaal geen slecht idee! Blijkens de enkele honderden verkochte CrossGolf’s valt ie niet alleen bij ons in de smaak, hoewel het model wel een soort niche blijft. Zijn hogere aanschafprijs - 31.700 euro - schrikt misschien wat af, maar is deels te rechtvaardigen door zijn uitgedoste exterieur met 17 inch lichtmetaal, het sportonderstel, met leder afgewerkte versnellingspook en stuur en mistlampen voor. Crossen maar!