Volvo heeft de kaarten in het segment van de compacte premium middenklassers goed geschud. In 2013 maakte de V40 D2 furore met 14% bijtelling. Een jaar later kon zelfs de nieuwe D4 motor met veel meer vermogen voldoen aan de fiscale eisen. In 2015 leek de V40 – net als zijn concurrenten – buiten de boot te vallen, maar de Zweden blijken toch het laatste woord te hebben. Dankzij een nieuwe D2-motorisatie kan de V40 D2 Business met slechts 82g/km CO2-uitstoot toch weer met 14% bijtelling worden aangeboden. Een prestatie waar Audi, BMW en Mercedes geen weerwoord tegen heeft. Toyota (Auris) en Peugeot (308) trouwens wel, evenals de Lexus CT200h, maar dat was het dan.
Meer power
De nieuwe V40 D2 van 2015 is niet een verder ‘geknepen’ versie van de uitvoering uit 2013. Volvo monteert niet meer de diesel van PSA maar komt met een in eigen huis ontwikkelde 2.0 liter turbodiesel. De nieuwe viercilinder is gebaseerd op de D4 diesel die vorig jaar al zijn intrede deed, maar fluit met één in plaats van twee turbo’s. Dat gegeven mag de pret niet drukken. Met 120 pk en 280 Nm is de nieuwe D2 op papier iets krachtiger en sterker dan zijn voorganger, maar een blik op de curve van de trekkracht leert dat de diesel er eerder en langer aan sleurt. Die bredere ‘powerband’ staat garant voor nog soepeler rijden en dat is feitelijk belangrijker dan de vlotte 0-100 tijd van 10.5 seconden of de topsnelheid a 190 km/u. En dat terwijl de voorgaande D2 al niet bepaald een luie stakker was.
Ook 17 of 18 inch
Na een uurtje rijden worden de harde cijfers bevestigd; de nieuwe D2 is gretig in zijn soort en geeft de V40 een fijne ‘driveability’ zonder ook maar een seconde het vermoeden te hebben dat we een zuinigheidskampioen in handen hebben. Hij lijkt wel iets meer geluid te produceren dan zijn voorganger. Van buiten is de V40 niet te spotten als ultrazuinige diesel. Hoewel hij standaard rolt op 16 inch velgen en banden kan voor 995 euro ook een 17 inch set worden besteld. Tegen 1.495 euro meerprijs wordt zelfs voorzien in een 18 inch set. Natuurlijk heeft dat rubber wel een ongunstige invloed op het verbruik, maar omdat de wielen als accessoire worden geleverd heeft dit geen invloed op de bijtelling of vastgestelde CO2-uitstoot. Leuker kunnen we het niet maken.
No brainer: D2 Business Sport
Het wordt helemaal leuk bijtellen als de V40 D2 Business is volgehangen als Summum, of sportief is uitgedost als R-Design. Prijzen liggen voor de D2 dan op 30.895 euro respectievelijk 29.995 euro, maar snelle beslissers kunnen zich nog melden bij de dealer voor een Business Sport-uitvoering die hetzelfde kost als de R-Design. Deze tijdelijke versie combineert de sportieve looks van R-Design met gewilde luxe zoals bi-xenon koplampen, verwarmbare voorstoelen, cruise control, High Performance Audio, een grotere brandstoftank(!) en Sensus navigatie met internetfunctionaliteit en gratis kaartupdates. Goed nieuws: het standaard Dynamic Chassis maakt de V40 niet onnodig stug. Om je te onderscheiden van de meute – want reken maar dat de V40 weer een succes wordt – kun je voor 695 euro zij- en achterdeflectors bestellen. Bij die sportieve details hoort ook een grotere dakspoiler. Vinden wij wel fraai staan.
Ratio
Liever meer de ratio laten spreken? De V40 D2 Business is er vanaf 25.995 euro en dat betekent een bijtelling van minimaal 127 euro per maand. De slimste keuze – al was het voor de restwaarde – is de 1000 euro duurdere Kinetic uitvoering, al was het omdat de stoelverstelling dan uitgebreider is, stuur, pook en handrem met lederen elementen is afgewerkt en er 16 inch lichtmetaal wordt geleverd. Een slimme deal moet ook een goede deal zijn.
Schrijf een review