Frankfurt
Het ene idyllische dorp na het andere doorkruisen we. Klassieke Duitse vakwerkhuizen sieren het straatbeeld. Op een terras zitten wat toeristen aan een halve liter witbier en een schnitzel. Heel veel Duitser kan het niet. Toch is het niet vreemd dat Hyundai de nieuwe Tucson juist hier introduceert. Naast dat Hyundai het Europese hoofdkantoor in Frankfurt heeft gevestigd, is de auto hier compleet ontworpen.
De Tucson is de eerste Hyundai waar hoofddesigner Peter Schreyer volledig verantwoordelijk voor is. Als we even terugdenken aan de ix35, zijn de stappen die Hyundai gemaakt heeft fors. De Tucson oogt een stuk strakker en moderner. Onze testauto staat op 19 inch lichtmetalen wielen, die hem goed staan.
Comfort
Dat er 19 inch wielen onder de auto zitten, merken we tijdens het rijden nauwelijks. Hyundai wil met de Tucson vooral voor Europees comfort gaan en dat is aardig gelukt. Het onderstel reageert netjes op korte oneffenheden en ook de veelvoud aan drempels wordt goed verwerkt. Wat meer stuurgevoel zou soms wenselijk zijn. Als bestuurder is het soms gissen wat de voorwielen aan het doen zijn. Redelijk automatisch krijg je hierdoor een wat rustigere rijstijl die ook weer beter past bij de auto.
Buiten is het ruim 35 graden Celsius. In de auto draait de airconditioning overuren. Dat de Tucson ook een stuk luxer is geworden, blijkt uit het feit dat de auto nu geventileerde stoelen heeft. Die stoelen zijn trouwens ook echt op Europeanen afgestemd. De zittingen zijn lang met veel steun voor je bovenbenen.
Het interieur heeft beduidend minder knoppen gekregen en is heel overzichtelijk. De materialen hadden op plekken net wat mooier mogen zijn, maar de algehele indruk is goed. Het knopje van de optionele Lane Keeping Assist drukten wij wel meteen uit, aangezien hij vrij heftig ingrijpt als je over een lijn dreigt te gaan.
Doortrekken
We rijden de nieuwe 1.6 T-GDI met 177 pk in combinatie met de eveneens nieuwe zeventraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en vierwielaandrijving. De 1,6 liter turbomotor is leverbaar naast de 1.6 GDI uit de ix35 en maakt hem lekker vlot. Hij vervangt de atmosferische 2,0 liter van zijn voorganger en komt naar wens met 2WD en 4WD. Het grote verschil zit hem in het koppel, dat nu rijkelijk voorhanden is. We zijn geen grote liefhebbers van de nieuwe automaat. Ja, hij is efficiënter dan de vorige automaat en schakelt schokvrij, maar de meest verfijnde automaat is het niet. Hij lijkt soms niet goed te weten wat hij wil en schakelt soms net te vlug terug.
Hij heeft een manuele stand, maar ook dan heeft hij soms wat denktijd nodig voordat hij de juiste versnelling geeft. Het maakt de auto onnodig onrustig. We hebben ook kort even met de topdiesel gereden, de 2,0 liter met 185 pk, gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. De Tucson voelt dan meer op zijn gemak. Begrijp ons niet verkeerd, de automaat is fijner dan de oude vijftraps automaat, maar mag wat verfijnder.
Met een leeggewicht van 1.534 kg is onze Tucson zo’n 90 kg zwaarder dan zijn voorganger in vergelijkbare uitvoering. De standaardversie weegt precies 99 kg meer dan de basisuitvoering van de ix35: 1.379 kg. Dat is allemaal niet dramatisch maar wel opvallend in een tijd dat veel andere nieuwekomers groter én lichter worden.
Functioneel
De Tucson is gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, zowel in uitrusting als in formaat. Als achterpassagier zit je weer ruimer. De beenruimte is toegenomen, maar ook de hoofdruimte. De bagageruimte is met 513 liter wat compacter dan de 591 liters van de ix35, maar met de bank plat is er wel zo’n 100 liter meer ruimte, voor een totaal van 1.503 liter. Voor dat alles betaal je uiteindelijk een heel marktconforme 25.995 euro.
Schrijf een review