Volkswagen Sharan: ruimte voor vernieuwing

Op het moment dat de nieuwe Renault Espace aantreedt en de nieuwe Ford Galaxy en S-MAX op stapel staan, pakt Volkswagen het moment om de Sharan te vernieuwen. De opfriskuur is met name noemenswaardig als het om de motoren en uitrustingsmogelijkheden gaat.

Terwijl Renault de klassieke full-size MPV vaarwel zegt, houdt Volkswagen de derde generatie Sharan bij de tijd met een opfriskuurtje. De grote MPV mag in een aantal markten dan zijn verdrukt door crossovers en SUV’s, in landen zoals Duitsland en China is de ruimtewagen nog altijd een groot succes. Sterker nog, China is de éen na grootste markt voor de auto en daar wordt hij ingezet als luxe zakenbus met chauffeur, zoals wij de Mercedes V-Klasse kennen. Reken maar dat Volkswagen de auto dus vijf jaar na introductie graag weer op scherp zet.

Radar

Optisch veranderde er aan de Sharan niet zoveel. Aan de voor- en achterzijde valt nauwelijks iets nieuws te ontdekken, of het moeten andere achterlichten zijn. Tijdloos en veilig design heeft zo zijn houdbaarheid. Achter het VW-logo schuilt bij exemplaren met adaptieve cruise control de benodigde radar. Een veel fraaiere oplossing dan centrale plaatsing onderin de voorbumper, zoals bij de Golf. Nieuwe kleuren, andere lichtmetalen wielen en klaar is Kees. Leuker en makkelijker dan Volkswagen het niet maken, maar wat geeft het ook.

Binnenin laat de vernieuwingsdrang zich gelden in de vorm van een nieuw stuur, de laatste generatie Discover Media-navigatie met MirrorLink en Apple CarPlay, een nieuwe pook en andere bekleding. Het geheel doet met name in combinatie met een zwart interieur keurig en hoogwaardig aan. Wanneer de Sharan een grijs interieur heeft, springen de grote kunststof deurpanelen in het oog. Wat kleur al niet kan doen voor de kwaliteitsbeleving, zullen we maar zeggen.

Vergeet DCC

Aan functionaliteiten en ruimte heeft Volkswagen niets veranderd. Je kunt de Sharan inrichten met vijf, zes of zeven zitplaatsen, toegankelijk via de twee schuifdeuren met riante ruimte op de eerste en tweede zitrij. Handig: voor het veilig vervoeren van jonge kinderen op de tweede zitrij staat een zittingverhoger met speciale hoofdsteun op de optielijst. Bij een zijwaartse aanrijding wordt zo het hoofd extra goed beschermd. Daar kun je mee thuiskomen! In de categorie extra comfort voor iedereen is ook DCC adaptieve demping beschikbaar, maar de investering van 1018 euro heeft nauwelijks effect. Dat geld zouden wij lekker in onze zak houden of besteden aan andere opties, zoals die adaptieve cruise control of (nieuwe) grotere lichtmetalen wielen. Of een sterkere motor. Het verlaagde sportonderstel zouden we niet kiezen, door de ‘busjes-zitpositie’ – het stuur staat wat vlak – haal je het niet in je hoofd om met de Sharan te gaan scheuren.

Neem de TDI

Het benzinepalet is aangesterkt met de 1.4 TSI 150 pk, die het voorgaande exemplaar met 140 pk vervangt en mede dankzij stop/start techniek op papier 15% zuiniger is geworden. De turbomotor moet in de Sharan flink aan het werk en hoewel hij wat rauw klinkt – de isolatie zou iets beter mogen – en eigenlijk prima mee kan komen, overtuigt een rit in de 2.0 TDI 150 pk veel meer. Vooral het extra koppel (340 Nm in plaats van 250 Nm) laat de Sharan gemakkelijker accelereren zonder al teveel toeren te maken. Bovendien is die TDI veel aantrekkelijker geprijsd dan de 2.0 TSI met 220 pk, die tien(!) mille meer kost dan een vergelijkbaar uitgevoerde eenpuntvier en bovendien de voorwielen teveel zal tergen. Onze wens lijkt na een blik op de statistieken ook marktconform van de meeste exemplaren van de Sharan worden afgeleverd met een TDI, waarbij naast de 150 pk versie ook een variant met 184 pk beschikbaar is, inclusief standaard DSG-automaat. In Duitsland doet ook nog een 115 pk TDI de dealer aan maar die moeten wij missen. Die is ook niet zuiniger dan de 5.0 l/100km van zijn sterkere broer.

Bijbetalen

Naast noviteiten zoals adaptieve cruise en instelbare demping, zijn ook nieuwe veiligheidssystemen zoals dodehoekdetectie, Multi Collision Brake en Front Assist met City Emergency Brake functie voor in de stad onderdeel van het feestje, zaken die overigens in de concurrent uit eigen huis – de Seat Alhambra – niet altijd beschikbaar zijn. Tegelijkertijd is de parkeerassistent beter opgeleid om vanuit meer richtingen automatisch in te parkeren. De meeste van deze zaken zijn overigens wel optioneel voor zowel de Comfortline als Highline uitvoering. Er is als vanouds genoeg vertier aan te vinken om de vanafprijs van 46.290 euro op te drijven.

Toch zijn beide uitvoering niet bijster karig uitgerust. De Comfortline heeft standaard parkeersensoren rondom, 16 inch lichtmetalen wielen, een alarm, radio/navigatie, cruise control en automatisch geregelde airco. De Highline doet daar nog zijn elektrische achterklep bij. Ook luxe als stoelverwarming en alcantara bekleding zijn dan inbegrepen.

Prijzen gelijk

Het iets slimmer en zuiniger maken de Sharan heeft geen grote gevolgen voor de prijs, als we de tijdelijke prijsverlaging van de voorgaande versie (uitfasering) buiten beschouwing laten. Volkswagen vraagt dus 46.290 euro voor de 1.4 TSI en minimaal 52.690 euro als 2.0 TDI, ruim boven de Golf Sportsvan en Touran. Verschil moet er zijn, ook al is de Touran er ook als zevenzitter. 

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (1)

Volkswagen Sharan: ruimte voor vernieuwing
Uitstekende monovolume met discreet uiterlijk. Rijdt als een tapijt en dempt rij en omgevingsgeluiden uitstekend. Zeer stille wagen in vergelijking met onze vorige Sharans. Zeer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5