Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis

Nieuwe '20%-diesel' en meer verfijning voor Toyota Avensis, maar is dat genoeg?

Toyota geeft de Avensis nieuwe kansen met een vernieuwde versie. De Japanners pakken niet alleen uit met een facelift maar zorgen ook voor meer verfijning en een fiscaal aantrekkelijke diesel. Is dat voldoende voor een duwtje in de rug?

Met 94 geregistreerde nieuwe ‘Avensissen’ speelt de middenklasser van Toyota nauwelijks een rol van betekenis in de markt. Dat heeft in ons fiscaal gestuurde beleid natuurlijk te maken met het ontbreken van een dieselversie die in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Goed nieuws; vanaf nu telt de Avensis 1.6 D-4D met 112 pk weer mee. De eerste kilometers in de omgeving van Genève leert dat deze nieuwe, iets minder sterke motorisering – ook leverbaar in de Auris en Verso – niet heel vlot is, maar wel lekker soepel. Een afdoende keuze, waarmee makkelijk zuinig kan worden gereden omdat deze bij 120 km/u slechts 1900 toeren draait.

1.8 Valvematic: toeren maken

De voor de particuliere markt interessante 1.8 liter Valvematic benzinemotor kreeg een nog hogere compressie en schopt het tot een behoorlijke 147 pk bij 6400 toeren en 180 Nm bij 4000 toeren. Het oordeel over deze motor valt na deze cijfers te raden: de prestaties zijn in orde, maar toeren maken is vereist. Desgewenst neemt de CVT-automaat het schakelwerk uit handen. Die transmissie is met de facelift ook verbeterd en maakt de Avensis zelfs iets zuiniger dan de handgeschakelde versie; het is 5.9 tegen 6.0 l/100km. Opvallend dat beide varianten geen stop/start-systeem kennen, dat zou de benzineversie nog iets zuiniger kunnen maken. Hoe dan ook zijn ze zuiniger dan de instapversie 1.6 (met 132 pk) en dat is knap werk.

Ruimte

Mede dankzij de metamorfose van het interieur is de vernieuwde Avensis ook stiller. Dat voor zowel het motorgeluid als de invloeden van het wegdek en de wind. Om de vooral zakelijke rijder voor een Avensis te strikken moest Toyota méér doen dan alleen het aanbieden van een dieselvariant met 20% bijtelling. Daarom kreeg de Avensis een opgefriste neus, die nu iets weg heeft van de Mirai waterstofauto. De Avensis-neus is dus op de toekomst voorbereid. In het interieur is de grootste vooruitgang zicht- en voelbaar want bijna alles is opnieuw vormgegeven en ingericht. Het resultaat spreekt meer aan en is hoogwaardiger afgewerkt. Zeker de bruinleder/alcantara bekleding voor stoelen en deurpanelen verhogen de sfeer die je in deze klasse wenst. Toch geeft de Avensis niet direct het ruimtelijke gevoel voorin; een Peugeot 508 of Passat ademt veel meer ruimte. Dat ligt met name aan het ontwerp van het interieur, waarbij bijvoorbeeld de middentunnel vooraan naar binnen dringt (en zo ook aflegruimte opslokt).

De verstelbaarheid van het stuurwiel laat ook te wensen over. We kunnen het niet ver genoeg naar voren halen, waardoor we weliswaar niet onbehoorlijk, maar ook niet perfect kunnen zitten. Ook laat de bestuurdersstoel zich niet heel diep zakken en blijkt de passagiersstoel evenmin in hoogte verstelbaar. Gelukkig zijn de nieuwe voorstoelen wel van het juiste formaat en blijken die ook goede ondersteuning te bieden, maar daarmee gaat de Avensis niet helemaal vrijuit. Op de achterbank is het altijd goed toeven met voldoende bewegingsvrijheid en wanneer we de bagageruimte bekijken, roept die ook geen aanmerkingen op. De Avensis is verder gewoon behoorlijk ruim, zoals het hoort. Doe voor de grap eens het dashboardkastje open, dat is geen kastje maar een kast!

Op gebied van luxe en veiligheid hebben de Japanners het vlaggenschip van deze tijd gemaakt met een nieuw touchscreen infotainmentsysteem. De interface van het systeem heeft wat grote letters en ziet er soms wat simpel uit, maar er valt snel mee te werken en zit vrij logisch in elkaar. De verkeersbordherkenning roept vraagtekens op omdat het Toyota Touch 2 systeem de limiet baseert op de kaartdata terwijl de nieuwe camera bovenin de voorruit de werkelijke situatie leest en die projecteert in het instrumentencluster. Je loopt daardoor de kans twee verschillende limieten voorgeschoteld te krijgen. We hebben deze eigenaardigheid ook al bij andere merken gezien – bij Volvo bijvoorbeeld – en erg duidelijk is dat dus niet.

Minder soft

Troost je met de gedachte dat de Avensis toch vooral op comfortabel en ontspannen rijden is ingesteld. De techneuten hebben de carrosseriestijfheid, vering en demping weliswaar aangescherpt om de ophanging niet meer zo soft te maken, maar de besturing is nog altijd vrij indirect. Dat is niet goed of slecht, maar een eigenschap die past bij een comfortabele reisauto zonder nadrukkelijke dynamische pretenties. De opnieuw gekalibreerde stuurbekrachtiging laat het stuur in beginsel licht zwaaien, om bij verder uitsturen meer stevigheid te bieden.

Toyota Safety Sense

De andere noviteiten uit het Toyota Safety Sense pakket met onder meer de grootlichtassistent en rijstrookdetectie doen hun werk naar behoren. Van het nieuwe Pre-Collision System dat eveneens is inbegrepen hebben we bij de introductie van de onlangs vernieuwde Auris zelf de toegevoegde waarde kunnen ontdekken. Dit laatste systeem is op elke Avensis standaard, ook op de Avensis sedan 1.6 die met een prijs van 27.995 euro scherp in de markt is gezet.

Lease Pro dieselen

Toch verwacht de importeur met name de Avensis Touring Sports (voorheen: Wagon) in te gaan zetten. Voorzien van de 1.6 D4-D starten de prijzen bij een eveneens scherpe 28.995 euro waarbij zakelijk rijders de Lease Pro uitvoering met grootbeeldnavi, LED-koplampen, 17 inch velgen en privacy glass kunnen waarderen. Dit jaar verwacht Toyota zo’n 500-600 exemplaren de weg op te sturen. Het overgrote deel daarvan is de Sports Tourer en die kost als Lease Pro 30.295 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
niet al te best auto is 2 jaar oud 170000 km nieuw gekocht vanaf dag 1 de gekste mankementen stuurslijtage na half jaar schakelprobleem met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
dit moet dan het topmodel van toyota zijn duur in aanschaf,onderhoud,verbruik 1 op 13 diesel niet bepaald betrouwbaar vorige model was beter nog een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
In 2008 voor het eerst een Toyota Avensis D-cat gekocht, dit vanwege de prijs en reputatie Toyota. Dit was dus eens maar nooit.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik heb mijn Toyota Avesis (bj 2007) bij 133000 Km ingeruild nadat ik een koppakking revisie had gehad, nieuwe inspieters, en een kapotte turbo... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Toyota kopen hoef je niet dikwijls naar de garage te lopen. Mooi man... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Er zijn mensen die alles kapot krijgen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik heb deze avensis 2.0 d4d f in 2007 aangeschaft En met plezier gereden nu 155000 km verder Alleen lekke koppakking gehad.Gratis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Voor mij is het spijtig genoeg NATA never a toyota again. Van bij het begin problemen zoals: binnenverlichting valt uit juist na verloop.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Na mijn eerste Toytota Avensis waar ik met plezier in heb gereden was de aanschaf en het gebruik van mijn tweede Toyota een desillusie... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
In bezit sinds 23/06/2010, 1700km gereden. Vorige wagens: 1984 Tercel 1.3 DX, 1992 Corolla Liftback 1.6 GLi, 2005 RAV4 2.0 aut. VIP, 2007 Corolla Verso 2.0d.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Goede ontvangst radio. Goede speakers. Goede navigatie en telefoon (TNS 510). Veel ruimte ook voor lange personen op achterbank. Grote kofferruimte. Kan zeer veel bagage.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Fijne auto, met 1.8 automaat (CVT), rijdt fijn, business heeft alle opties die het rijden makkelijk maken, o.a. achteruitrijcamera, inklapbare spiegels, regensensor. Veel ruimte, ook onder.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
dit is mijn eerste toyota avensis wagon uit 2005 en rij hem nu 3 jaar. de bekleding is werkelijk drama. binnen de garantie het stuurhuis.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
eerder een avensis uit 1999 gehad. ruim 4 jaar er in gereden zonder enige probleem. dus dacht weer zo eentje kopen.maaaar ja dat was geen goede.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Huidige km stand: 160.000; ca 30.000 km p jaar. Deze Toyota heeft mij nog niet kunnen overtuigen van enige mate betrouwbaarheid. Vraag me af.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik zie hier veel problemen met de dieselmotoren van Toyota. Er is al eerder op een andere site gemeld dat er problemen zijn met.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
2003 2.4l executive automaat: + Comfortabel; ruimte; goed netjes te houden;fijne radio ;sjiek (executive). - 4 Kromme lichtmetalen velgen die niet te corrigeren zijn; Te slappe achtervering;.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Na 10.000 km cubbing van originele Bridgestone banden. Afgeslepen door garage. Even weg, maar daarna weer opnieuw. Bridgestone weggesmeten. Michelin eronder en geen probleem meer... Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Lease auto, 65.000 per jaar. Huidige km-stand 160.000 Twee keer stil mee komen te staan. Eenmaal in Spanje, auto week kwijt geweest. Katalysator defect, reparatie van.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Avensis station wagon 1998. In 2004 gekocht me 65.000 km op de teller. 5 jaar en 80.00 km verder een aantal dure reparaties gehad (naast regulier.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik heb sinds enkele maanden een avensis d4d 2006 160.000 km op de teller. Met 154.000 had een lekkage aan de koppakking en een hoog.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Dit is mijn tweede Avensis Wagon. Eerste zwart, 2,0 liter, 116 pk, stoffen binnenbekleding. Tweede 2,2 liter, 150 PK, linea sol. Beiden 100% tevreden. Lederen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik heb deze auto 1 maand overgenomen met 112.000 km op de teller. De historie is mij onbekend. De auto is zwaar (wat je ook degelijk.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik ben in het bezit van een 2.0 D Executive 126 pk van bj 2004 een mooie auto met een bronsen kleur van buiten.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ben in het bezit van een d4d wagon met inmiddels 240k op de klok. heerlijke reisauto, maar wat me tegenstaat zijn de toch wat tegenvallende.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
70000 kilometer en de koppakking is kapot. Ook reeds eerder problemen met koelvloeistoflek. Dit had ik toch niet verwacht. Het is een auto van de.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Al met al te veel problemen en storingen meegehad, er wordt na 60000 km gezegd dat het al een wat oudere aut, ja kan ik.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Ik rijd al meer dan 30 jaar een toyota. Van corolla tot nu een avensis stationwagen. Deze laatste is van 1998 en is reeds.. Lees volledige review.
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Een degelijke wagen, geen Duits designbeest, maar toch rijkelijk uitgerust voor een aanvaardbare prijs. Alles wat niet motor is, lijkt meer dan ok en betrouwbaar... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Nieuwe ronde, nieuwe kansen voor Toyota Avensis
Toyota 1.8vvti 7-2003 (nieuw model)naast mijn vorige reactie in 2007 de volgende echter nu stoor ik me eraan: -In 2005-, bij stationeer draaien in stilstand hoor.. Lees volledige review.