Geruisloos
Geruisloos glijden we door München. Het enige geluid dat we horen is het afrolgeluid van de flinke banden om de 19 inch wielen. We bereiken de stadsgrens en het bordje Autobahn als de 2,0 liter benzinemotor bij komt springen. Geen schok, geen hapering, de motor doet direct zijn werk. De 113 pk sterke elektromotor van de X5 zit verwerkt in de versnellingsbak en dat zorgt voor grote rust in de aandrijflijn. Het is de meest verfijnde manier om een elektromotor met een benzinemotor te combineren, vinden wij.
Totale rust
Op de Autobahn merk je geen enkel moment dat er ‘slechts’ een viercilinder in het vooronder zit. Met 245 pk en 350 Nm is het dan ook niet echt behelpen. De laatste twee trappen van de achttraps automaat zijn relatief lang. Het blok is dan ook alleen hoorbaar als je er echt goed op gaat letten.
Tijdens onze snelwegrit gebruiken we ‘Save Battery’, één van de drie hybride modi van de X5 xDrive40e. De batterij wordt dan ontzien en bijgeladen door bijvoorbeeld remenergie. In ‘Auto eDrive’, de standaardinstelling, is de X5 het snelst. Van 0 naar 100 km/h doet hij met 6.8 seconden nauwelijks onder de X5 xDrive35i. Hij combineert in de standaardmodus de elektromotor met de benzinemotor voor in totaal 313 pk en 450 Nm. De opgegeven topsnelheid van 210 km/h is meer dan realistisch, concluderen we op een van de onbeperkte stukken snelweg. Bij dit soort snelwegen blijft windgeruis overigens het hoofdgeluid, de motor doet ook dan kalm zijn werk in de achtergrond.
Zoeken
Het klepje in het linkervoorscherm, de ‘eDrive’ logo’s en de iets verhoogde vloer van de bagageruimte verraden dat dit een plug-in hybride versie van de X5 is, maar voor een leek zal het niet opvallen. In het interieur is het slechts een klein knopje voor de verschillende modi dat verschilt van iedere andere BMW X5. Overigens meet de bagageruimte nog steeds 500 liter en kun je de bank omklappen voor een vlakke laadvloer, dus als eigenaar zul je er zelden of nooit last van hebben. Tenzij je de X5 per se als zevenzitter wil hebben, dat is bij de eDrive-uitvoering niet mogelijk, in tegenstelling tot zijn grote concurrent van Volvo, de XC90.
Onder de bagagevloer is een klein vak gemaakt voor de laadkabel. We zien dat deze locatie vaker gekozen wordt, maar we hadden liever aan de linker- of rechterkant van de bagageruimte een plekje, aangezien je nu eerst je bagage eruit moeten halen voordat je bij de laadkabel komt. Toch is er op de afwerking geen seconde af te dingen. Waar bij sommige hybrides dit soort klepjes aanvoelen als een spoedklus, is het bij de X5 mooi solide.
Verbruik
Een plug-in hybride moet het qua gemiddeld verbruik altijd hebben van zijn cyclus. Tijdens de vlotte rit op de snelweg sprong ons gemiddeld verbruik omhoog naar 8,6 liter op 100 kilometer, om vervolgens in de stad weer te dalen naar een beschaafde 6,0 liter op 100 kilometer, dankzij de elektromotor. Ook voor de X5 geldt: laden laden laden.
Je zult erg je best moeten doen om in de buurt te komen van het opgegeven verbruik van 3,3 liter per 100 kilometer, maar op korte trajecten is het zonder meer mogelijk. Volgens BMW kun je maximaal 31 kilometer elektrisch rijden (met de kleinste, 18 inch wielen), in de praktijk zijn dat er eerder een dikke twintig.
Automatisch
De X5 leent zich, voor zijn formaat, goed voor doorrijden. Het is dan wel zaak om de auto in ‘Sport’ te zetten, zodat de standaard luchtvering wat straffer is. Op de snelweg is ‘Comfort’ de optimale stand. Korte richels en slecht wegdek worden dan wat minder hard doorgegeven. Wil je altijd sportief, kies dan het M Sport onderstel en vink 'voor het mooie' 20 of 21 inch wielen aan.
Standaard staat de auto in ‘Comfort’ en ‘Auto eDrive’. In praktisch alle gevallen zullen dit de meest gebruikte standen zijn van de auto. Het loont eigenlijk alleen om de auto zelf te gaan instellen als je sportief of juist elektrisch wilt rijden, verder raden we je aan om de auto het werk te laten doen. Dat is de kracht van de X5 xDrive40e. Je hoeft als bestuurder geen seconde bezig te zijn met welke aandrijflijn je gebruikt, hij doet het, zeker als je het navigatiesysteem instelt op je bestemming, automatisch goed. Hij zet dan in bochten vast de versnelling klaar, rijdt elektrisch waar hij kan en regenereert waar het kan op je route. Wel zo handig.
Het fijne grote navigatiesysteem en luchtvering zijn onder meer standaard voor die 81 mille die de X5 xDrive40e moet kosten. Luxe als lederen bekleding of parkeersensoren zijn vreemd genoeg voorbehouden aan de High Executive uitvoering die zeven mille meer kost. Die uitvoering trakteert ook op LED-koplampen, comfortstoelen en betere audio. Het investeren waard.
BMW heeft aangegeven het grootste deel van deze jaarproductie (vanaf november) naar Nederland te halen, aangezien hij dit jaar 14% bijtelling scoort. Ben je in de markt voor een grote SUV met veertien procent bijtelling, kun je volgens ons op dit moment nergens beter terecht. Bovendien: de XC90 is voor dit jaar al uitverkocht en de nieuwe Audi Q7 e-tron komt pas volgend jaar.
Schrijf een review