Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen

De Golf 1.0 TSI BlueMotion maakt elke andere Golf overbodig – behalve de GTE.

Volkswagen duikt verder in de wereld van driecilinders en zet ook de 1.0 TSI in de Golf-familie aan het werk. Met 115 pk en 99 gram CO2 heeft de eenliterkracht fraaie papieren, maar hoe komt de kleine TSI in de best verkochte Volkswagen van Nederland tot zijn recht?

Volkswagen was er al vroeg bij met het introduceren van turbomotoren over een breed modelgamma. Downsizen naar een driecilinder liet na een aankondiging eind 2014 nog even op zich wachten. Dit jaar zijn de Duitsers op stoom met de 1.0 TSI en dus kan de driecilinder na zijn debuut in de Polo ook in de Golf, Golf Sportsvan en Golf Variant aan de bak.

Geen instapper

Terwijl de 1.0 TSI in de Polo 95 pk of 110 pk levert, kan het staaltje downsizing in de Golf het tot 115 pk schoppen. De motor – die 10 kg lichter is dan de 1.2 TSI viercilinder – heeft op wat kleine details dezelfde hardware, maar geheel hiërarchische verantwoord krijgt de Golf de meest potente versie. In combinatie met 200 Nm levert is de TSI krachtig genoeg voor puike prestaties; of je moet 0-100 in 9.7 seconden en 204 km/u topsnelheid karig vinden voor een instapper. Een échte instapper is de 1.0 TSI ook niet, want Volkswagen heeft ook nog een 1.2 TSI 85 pk aan de basis gereed staan. Maar een goede reden om die te nemen is er niet.

Riant koppel 

De testroute door Nederland leidde ons Golfje over snelwegen, provinciaal asfalt en door dorpjes. Het karakter van de 1.0 TSI is voor al deze contreien optimaal, want de turbo komt al vroeg een flink handje helpen. Ondanks dat de versnellingen vrij lang zijn – in zijn 2 haal je 100 km/u – resulteert het riante koppel van 200 Nm in moeiteloze acceleraties. Ook als je bij 100 km/u in het zesde verzet gas bij geeft, pakt de driecilinder zonder morren op. De souplesse is dik voor elkaar en doet ons - ook vanwege zijn bescheiden geluidsniveau – niet verlangen naar de dieselende BlueMotion met 1.6 TDI.

Tot ziens 1.6 TDI 

Sterker nog, Volkswagen heeft voorgerekend dat die in 2014 succesvolle versie pas bij een jaarkilometrage van 42.000 kilometer financieel aantrekkelijk wordt. De klein-en-krachtige turbokracht is dus interessant voor iedereen, zowel de zakelijke rijder (20% bijtelling) als particulier. We kunnen er daarom van uit gaan dat de Golfjes in Nederland vooral als de 1.0 TSI BlueMotion óf als (duurdere) GTE wordt geleverd. Die stekkerhybride maakt momenteel al 45% uit van de verkopen…

Beste verbruik 

Qua verbruik is de nieuwe 1.0 TSI onder de benzineversies onmiskenbaar zuinigheidskampioen, nu hij in de Golf en Golf Variant 4.3l/100km consumeert, oplopend naar 4.5 l/100 km in de Golf Sportsvan. Met deze scores heeft de Golf de beste papieren in het segment en zet hij de EcoBoost van Ford op de tweede plaats. Ford heeft weliswaar ooit een EcoBoost Edition aangekondigd die de Focus hetzelfde verbruik zou geven, maar daar hebben we niets meer van vernomen. Wie voor maximale CO2-reductie gaat, moet overigens kiezen voor de Golf (Variant) 1.4 TGI op aardgas, die 92 gram CO2 scoort.

Ook met DSG

Automaatliefhebbers hebben aan de 1.0 TSI ook een goede, nu deze driecilinder met de zeventraps DSG-automaat op dezelfde verbruikscijfers kan rekenen. Daardoor is de Golf 1.0 TSI met handbak of automaat net zo efficiënt en dat zien we graag. Wij reden eerst met de DSG-variant, die bij rustig optrekken al voor 2000 toeren een hoger verzet kiest. De eenliter accelereert feilloos door zijn versnellingen met een kleine brom, om zonder te trillen bij 70 km/u in het zevende verzet te rijden. De automaat maakt perfect gebruik van de trekkracht van de motor en voelt goed aan wanneer je meer haast hebt. Wat dat betreft heeft ook Volkswagen de kneepjes van het driecilindervak onder de knie. Sowieso is de TSI in de Golf nog iets stiller en verfijnder dan in de Polo, onder meer dankzij een beter verpakte motor en de toepassing van een tweemassa vliegwiel.

Geen vrijloopfunctie

Het lage verbruik van de Golf 1.0 TSI ook voor rekening van de BlueMotion-behandeling. Banden met een lage rolweerstand, 15 mm verlaging, spoilers, een actieve koelgrille en langere bakverhoudingen zijn de gebruikelijke onderdelen van dit recept. De boordcomputer van de Golf heeft ook een Think Blue trainer met ECO-score van je rijgedrag en verschillende tips om zuinig te rijden. Opvallend bij de DSG-versie is de afwezigheid van de vrijloopfunctie, waarmee de transmissie ontkoppelt zodra het gaspedaal gevierd wordt. Met deze innovatie is nog langer uitrollen mogelijk en dat kan het verbruik verder drukken. Hoewel verschillende aandrijflijnen van de VAG-Groep deze functie wel toepassen, moet de eenliter het ontberen. De techneuten geven aan de vrijloopfunctie later in verbeterde vorm aan te bieden, waarbij de motor zich uitschakelt zodra de transmissie ontkoppelt. De 1.0 TSI heeft wel het nieuwste stop/start-systeem dat de motor bij afremmen (en in combinatie met DSG) al bij 6 km/u het zwijgen oplegt. Elke druppel besparing is er één, al was het voor de (theoretische) verbruikscyclus…

BlueMotion zonder compromis 

Anno 2015 zijn we op het punt dat de BlueMotion-trukendoos bij een Volkswagen geen invloed meer heeft op rijprestaties en rijgedrag. De Golf staat op behoorlijke 205/55/16-banden met een fatsoenlijke bandenspanning van 2.3 bar. Slechts voorstanders van caravangebruik zullen de 1.0 TSI links moeten laten liggen want het maximale trekgewicht blijft beperkt tot 1000 kg (Golf en Sportsvan) of 1100 kg in geval van de Golf Variant. Als wordt misschien ‘downsizen’ met kamperen ook wel eens mode. Op het gebied van uitrusting is de 1.0 TSI BlueMotion niet verkrijgbaar met adaptieve cruise control of adaptieve demping. That’s it.

Modale prijs 

Gezien de vanafprijs van 22.590 euro houdt Volkswagen de Golf 1.0 TSI BlueMotion keurig bereikbaar voor Jan Modaal. Ook de Golf Variant (23.450 euro) en Sportsvan (25.490 euro) vallen binnen de gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe auto. Het uitrustingsgamma bestaat uit de Trendline met zaken als airco, in hoogte verstelbare voorstoelen, mistlampen, elektrisch verstelbare en verwarmde spiegels, radiosysteem met 8 speakers en touchscreen, een lederen stuur en pook, zeven airbags en 15 inch lichtmetaal. Hij is er ook als Comfortline, die de uitrusting aanvult met automatisch geregelde airco, cruise control, 16 inch velgen, comfortstoelen, 12V-aansluiting, middenarmsteunen en parkeersensoren voor+achter. De DSG-automaat is alleen verkrijgbaar in combinatie met de Comfortline. Je betaalt voor die versie van 26.550 euro, wat neerkomt op een meerprijs van 2500 euro voor de DSG.

Meer weten over de Golf TSI BlueMotion in de lease? Kijk dan verder bij LeaseAutoVandaag!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (34)

Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Deze kennis was al aanwezig voor de Tweede Wereldoorlog, zie popularmechanics 'how to build a 100 Mile-Per-Gallon Car'en duidelijk is hoe groot de macht van de oliebedrijven is. Deze zitten achter het 'beleid' van de autobouwers om in plaats van een zuinige auto te maken juist onzuinige auto's te verkopen: SUV en 4wielaandrijving.
Het zou de overheid sieren om van de autoproducenten te eisen dat ze met bloedspoed deze achterstand opheffen. De 2CV Eend en Renault 4 haalden verbruikscijfers waar Blue Motion nog een puntje aan kan zuigen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

ruime en veilige auto, fijne krachtige turbodiesel.

Minpunten

nog steeds meer verbruik dan de 2CV.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Deze auto is nu (2015) zo'n 6 jaar oud en 4 jaar in mijn bezit. Er staat nu 255.000 op de teller en het is een geweldige wagen. Enige probleem was het gasklephuis dat bij de 250.000km vervangen is. Voor de rest nog nooit echt onverwachte hoge kosten gehad.

Deze auto staat voor degelijkheid. Beslist niet voor snelheid, maar ik heb amper haast, dus dat komt even goed uit.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

- Degelijk
- betrouwbaar
- stil
- luxe (Highline uitvoering)

Minpunten

- wat aan de trage kant
- verbruik kan zuiniger
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Vroeg golf 3 19 jaar dat was en auto,nu in januari 2014 nieuw golf 7 1.2 TSI 105 pk,pk genoeg meer moet ik niet hebben super auto.Heb tussen door en opel astra diesel gehad dat was en ramp 14 keer binnen gewest echt waar dat was niet normaal van alles probleem nooit niet meer en dat alleen voor de prijs was ik goed zot ,heb terug nu mijn golf 7 dat is en auto Superrrrrrrrrrrrrrrrrr kost meer maar dat is echt en aanraden .Bedankt VW
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

Alles ok

Minpunten

Stuur heel gevoel
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
De golf V 1.9 onbetrouwbaar problemen gehad met stuurdoos , Xenon uitlaatgassysteem en de croom die overal afvelt >> geen gerantie
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

prijs - Ruimte

Minpunten

Ik had toch wel een betrouwbare wagen gehad.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Degelijke afwerking, perfecte rijeigenschappen en bovenal waan je je in een auto die qua uitstraling en afwerking een topper genoemd mag worden... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Net afscheid genomen van mijn Golf TDI lease auto door wisseling van baan en moet ruilen voor een nieuwe Astra. Ik mis de Golf enorm.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Goede auto fijne automaat (DSG) Zowel 2 x diesel gereden 1.9 en 2.0 Beide meer dan 100000km Nu 1.4 benzine Twin Charge 160pk Deze is bijzonder geruisloos en.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Oerdergelijke auto. Nooit naar de garage geweest alleen apk.De vorige auto was een renault megane in 1 jaar wel 6x naar de garage geweest.Kortom.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik vind het een top auto is inmiddels al mijn 16e golf die ik heb gekocht.Dit keer weer een automaat en dat met zo'n dsg.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
ik heb een golf 4 66kw 1.9 diesel. hij rijd heerlijk maar sinds kort begint mijn koppeling te trillen als ik mij koppeling in trap.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik heb mijn golf 3 TDI 6 jaar geleden gekocht met 290.000km op de teller. Iedereen verklaarde mij voor gek een auto te kopen met zoveel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik rijd nu al 7 jaar golf 4 tdi, 66 kw. Perfecte auto. 347.000 op de klok en motor loopt nog perfect, echt als een splinternieuwe... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
rijd nu in een sdi station van 2001 die ik heb gekocht bij 180.000 km inmiddels staat de teller op 315.000 km, deze auto komt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Mijn golf stond meer in de garage, altijd problemen met de elektronica.Ik heb nu een megane gekocht,heel tevreden over.Voor mij GEEN golf meer.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Wij hebben een Golf IV van 2003 met 150.000 op de teller, nu inmiddels 260.000 en hij rijd nog steeds super. We hebben wel wat.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Altijd Golf gereden, nu een Golf V met veel problemen nog voor de 100.000 KM. Altijd dealeronderhouden. Kapotte sproeikop, kapot vliegwiel (komt veel voor bij.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Volkswagen Golf 5 - 1.9 TDI On Tour 60.000 Km op 2 jaar tijd tot nu toe nog geen problemen. (op een defect achter licht na!).. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Gekocht maart 2009 Bouwjaar juli 2007, 54.000.km. Inmiddels 64.000 km Wel wat karig m.b.t. standaard opties. B.v. cruise control en climat control zouden in mijn.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik rij nu 4 jaar met deze wagen. Hij is 8 jaar oud, en heb enkel remblokken moeten vervangen, banden, koppeling en distributieriem.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
13 jaar gereden met GOLF(benzine). 100.000 km. In 2004 Golf diesel gekocht. Pas 86.000 km en vliegwiel kapot. Prijs herstel ongeveer 1450 euro. Dit gaat.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik rijd al bijna 20 jaar VW (laatste 7 jaar een Passat van 1999). Altijd jong 2e hands. Eind 2008 proefrit gemaakt. Dat had ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
heb mijn golf nu 4 jaar 375.000 op de teller ,alleen het normale onderhoud distr.na 90.000 perfecte en degelijke auto 4x z frankrijk 140kpu heen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik heb nu de Golf gekregen van de leasemaatschappij als voorloper voor mij nieuwe auto. Een Golf is gewoon een goede auto die goed rijd, geen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik rij sinds twe jaar golf V 1-4 fsi Deze auto slurpt echt olie een liter op 2500 KM Ook veel problemen met sensor uitlaatsysteem ,zijn.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Degelijke fijn rijdende meer dan goed presterende auto.Ik heb type 2001 gekocht in 2002 en 85.000 tevreden km`s gereden in mijn wat er niet op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Heb een Golf V tdi 90 pk gekocht. Heb hem sinds een paar dagen. Het gevoel van rijden en wegligging is schitterend... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Bij km-stand 85.186 twee-massa-vliegwiel vervangen, welliswaar met 50 coulance, maar grote beurt en twee-massa-vliegwiel totaal toch nog € 1.317,00 te betalen. Dat gaat lekker zo... Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
heb sinds kort weer een vw aangeschaft golf tdi want het zijn en blijven solide en betrouwbare karretjes , want van renault m,n vorige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Na 30 jaar citroen te hebben gereden zonder proefrit een golf gekocht bij de dealer met 70.000 km op teller bwj 2001. Klachten die goed.. Lees volledige review.
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Wij hebben deze auto nieuw aangekocht 08-2007, 1.9 tdi 90 pk on tour. Km stand na een jaar 20.000km vervangen: vliegwiel , versnellingsbak ,alle rubbers van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik heb de Golf 5 nu ong. 3,5 jaar en qua rijeigenschappen en comfort is het een prima auto. Wel ben ik al div. malen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik heb sinds 3 maanden een VW golf 5 uit 2006 6 verschellingsbak. Het rijgedrag is goed, Alleen.... als ik terug gschakel van de 3e naar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Ik ben zelf al jarenlang Volkswagen rijder van de 1.3 tot 2.8 en ben tevreden over de prestaties en degelijkheid en prijs van de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Deze Golf TSI BlueMotion is er voor iedereen
Heb nu 10 jaar nu deze Golf 320000 km. gelopen nog de originele uitlaat,alleen in de bocht van de middendemper dichtgemaakt verder nog redelijk goed.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5