Renault Kadjar: Frans comfort in Spanje

De derde crossover van Renault moet weer nieuwe kopers naar het merk trekken.

Renault zet in op crossovers. Na de Captur en de Espace is er nu de Kadjar. Gebaseerd op het platform van de Nissan Qashqai moet dit model weer nieuwe kopers naar Renault trekken. We reden hem in het Spaanse Zaragoza.

Design

Het design is even wennen. Kijken we hier immers naar een Renault, of naar een Nissan die op de Franse toer is gegaan? We staan midden in een park geparkeerd en lopen een rondje om de auto. De extra centimeters ten opzichte van de Qashqai kan hij goed hebben. Recht van voren en recht van achteren is het overduidelijk een Renault. Hij heeft wat trekjes van zowel de Clio en Captur als de Espace. En profil is waar we nog even twijfelen.

Binnenin gaat de twijfel verder. We kijken weliswaar naar een ander interieur dan dat van de Qashqai, maar toch zijn er ook veel overeenkomsten. De knop voor de spiegelverstelling zit bijvoorbeeld op exact dezelfde plaats. De unit van de geregelde airconditioning lijken we ook te herkennen. De vormgeving is verder totaal anders en wat ons betreft wat fraaier dan in de Qashqai. De voor Renault zo kenmerkende lade als dashboardkastje ontbreekt. Hier gewoon een traditionele klep. Wel zo functioneel, maar niet consistent want de Captur en Espace hebben wel een la.

Rijden

De grote verschillen beginnen tijdens de testrit. De eerste Kadjar die we rijden is de voorwielaangedreven benzineversie. Op dit moment is er maar één benzinemotor, een 1,2 liter viercilinder turbomotor met 130 pk en 205 Nm. Nu is het niet het blok dat zorgt voor het grote verschil, maar wel de wegligging. Standaard heeft hij 19 inch wielen, maar in het rijcomfort merk je dat niet. Waar de Nissan af en toe wat stuiterig kan zijn, blijft de Renault aangenaam comfortabel. In bochten helt hij ook meer over. Niet storend overigens. Je hoeft je als passagier niet schrap te zetten of je vast te houden. De stoelen bieden al voldoende steun om je op je plek te houden bij wild bochtenwerk.

Dat wilde stuurwerk is overigens geen forté van de Kadjar, dus daar houden we dan ook maar snel mee op. Voor particulieren zal de 1,2 liter benzineversie door zijn vanafprijs van net geen 25.000 euro de meest interessante versie worden. Het is zaak om het motortje op toeren te houden om echt goed vooruit te komen, maar voor alledaags gebruik is het voldoende. 

De dieselversie die we vervolgens uitproberen is de vierwielaangedreven dCI 130. Ook weer 130 pk, maar nu met een koppel van 320 Nm uit een 1,6 liter dieselmotor. Als we heel eerlijk zijn vinden we deze motor meer bij het karakter van de auto passen. Door veel koppel onderin kun je schakellui rijden. We probeerden hem op een mix van gravelwegen en ruwe stenen tot perfect glad asfalt.

Ruim

De Renault Kadjar voelt zich weliswaar het beste thuis op het asfalt, een stuk terreinrijden kan hij prima hebben. Het navigatiesysteem dat aan het begin van de eerste dag nog wat nukken had, functioneert nu uitstekend. De kleinste afslagen worden herkend. Als we de Kadjar voor de zoveelste foto - Zaragoza is een waanzinnig fraai gebied - parkeren, stappen we ook even op de achterbank.

In tegenstelling tot in de Espace, kunnen we met onze 1,90 meter nu wel fatsoenlijk zitten op de achterbank, zelfs in combinatie met het optionele panoramadak. Zowel de hoofd- als beenruimte is dik in orde. De koffer is met 472 liter wat groter dan die van de Qashqai en heeft ook een dubbele bodem. Kostbaarheden zijn zo wat makkelijker weg te stoppen.

Bijtellen

Voor Nederland hebben we de hoogste verwachtingen van de benzinemotor, maar moet ook de 110 pk diesel niet uitgevlakt worden. Die scoort door zijn lage uitstoot altijd 20% bijtelling, zelfs in combinatie met de automaat. Hij heeft net iets minder pk’s en koppel dan de versie waar wij mee reden, maar weegt ook beduidend minder: 1.455 kg tegenover 1.611 kg. Onze verwachting is dat hij dus niet heel veel anders zal rijden. Op de weg dan, niet in het terrein.

Deze Kadjar leasen? Klik hier voor de details bij LeaseAutoVandaag!

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.