De Skoda Superb wordt al jaren gelauwerd om zijn riante beenruimte en prettige prijs. Bij het ontwikkelen van een nieuwe Superb moest Skoda met nieuwe troefkaarten op de proppen komen. Hoewel het vlaggenschip toch nog is gegroeid in breedte, wielbasis én lengte (nu: 4.86 meter!), legt de Superb toch zo’n 75 kg minder in de schaal. Hij heeft dat onder meer te danken aan het omruilen van de TwinDoor achterklep door een conventionele (ook elekrisch bediende) achterklep. Die weegt stukken minder en gaf designer Jozef Kaban – de Peter Schreyer van Skoda - meer vrijheid om een mooie daklijn te tekenen. Ook de overhangen van de carrosserie werden teruggedrongen. Toegegeven, de nieuwe Superb ziet er daardoor aansprekender uit en dat scoort meer punten dan een slimme klep. Sterker nog, juist door de looks van de nieuwe hatchback verwacht Skoda in Nederland meer animo voor deze variant van voor de Combi, die in september op de markt verschijnt.
Chauffeur
Skoda heeft de nieuwe Superb ook een moderne basis gegeven, het MQB-platform. Ook dit DNA bespaart weer wat kilo’s en maakt het interieur van de auto nog efficiënter in te delen, met meer ruimte ten gevolge. Zowel voor- als achterin zit de nieuwe Superb werkelijk riant. Zonder gekkigheid: een S-Klasse zou er jaloers op zijn. Hoogstens zou je kunnen noemen dat de hoofdruimte door de strakker getekende daklijn iets is afgenomen, maar wij kwamen met onze 1.83 meter niet in knel. Omdat ruimte an sich niet alles over comfort vertelt, is het zitcomfort van de achterbank positief het vermelden waard. De zitting is niet vlak en geeft veel ondersteuning, iets waar bijvoorbeeld een Tesla Model S door de mand valt. Om zich verder als chauffeursauto bij uitstek te bewijzen heeft Skoda ook weer een bedieningspaneel van de stoelverstelling van de bijrijder binnen handbereik gebracht. Wie achterin plaatsneemt kan zelf de stoel naar voren schuiven, of de chauffeur die opdracht geven. Zonneschermen omhoog en rijden maar, James! Is er regen? Vanaf de uitvoering Ambition heeft de Superb standaard een paraplu in beide voorportieren.
Veiligheid voorop
Het nieuwe DNA van de Superb komt ook tot uiting in de optiemogelijkheden. Het familiehoofd is daarom direct up to date met alle veiligheids- en assistentiesystemen zoals dodehoekdetectie, een waarschuwing voor kruisend verkeer bij achteruit rijden, adaptieve cruise control, vermoeidheidsdetectie, verkeersbordherkenning, Lane Assist met stuurcorrectie, Front Assist met City Emergency Braking noodrem, uitgebreide inparkeerhulp, grootlichtassistent, Hill Assist en Crew Protect. Dat laatste zorgt ervoor dat ramen en schuifdak gesloten zijn en de strak getrokken in geval van een dreigende aanrijding. Niet nieuw in de industrie – Mercedes heeft het al jaren – maar nu wel bij Skoda. De Tsjech heeft simpelweg vrijwel alle systemen van de nieuwe Passat op de lijst staan, met uitzondering van zoiets als Trailer Assist, een inparkeerhulp bij het rijden met een aanhanger. Daar kunnen we wel mee leven. Ook luxe als een head-up display of een digitaal instrumentarium gaat aan de Superb voorbij. Verschil moet er zijn. Wie weet verandert dat nog later in de levenscyclus van de auto, want Skoda heeft bijvoorbeeld ook een plug-in hybride versie van de Superb aangekondigd.
Van TDI tot KLPD
Tot die tijd is de Superb er met verschillende TSI- en TDI motoren, allen viercilinders en voorzien van een turbo. De vermogens variëren van 125 tot 280 pk, en wij hebben gereden met de 2.0 TDI 150 pk en de 2.0 TSI 280 pk 4x4. Stuk voor stuk zijn ze zuiniger dan hun voorgangers, waarbij nu zowel de 1.6 TDI (120 pk) als de 2.0 TDI 150/190 pk in aanmerking komt voor 20% bijtelling. Goed nieuws dus voor zakelijk rijders die een beetje pit willen combineren met fiscaal voordeel. De 2.0 TDI 150 pk is netjes stil – maar natuurlijk niet zo geïsoleerd als in een Audi A6 – en sleurt met 350 Nm goed vooruit. In het heuvelige Italië bemerken we wel een turbogaatje, dus houdt het toerental boven 1750 toeren. De zestraps DSG-automaat kan voor de souplesse uitkomst bieden, waren het niet dat die dan in de 25% bijtellingscategorie valt. Zakelijk rijden met een automaat en 20% bijtelling kan wèl in de Superb 1.6 TDI met zeventraps-DSG. Lijkt ons een lekkere combi, al is de meerprijs voor die automaat fors (3500 euro).
Het andere uiterste in de Superb-wereld is de Superb 2.0 TSI 4x4 in de Laurin & Klement uitvoering. De nieuwe tweeliter is met 280 pk ongekend krachtig in zijn soort en vervangt de 3.6 FSI V6 die 260 pk leverde. Onder genot van een licht turbogefluit brengt deze het beenruimtewonder in 5.8 seconden naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 250 km/u bedraagt. Iets voor het KLPD, soms? In combinatie met de donkerbruin metallic lak en specifieke L&K details maakt het de Superb ook aantrekkelijk voor de stille genieters. Caravanners zullen het trekgewicht van liefst 2200 kg waarderen. Je betaalt er weliswaar zo’n 56 mille voor, maar meer ruimte en luxe voor dit geld is er niet bij een ander merk te krijgen. Al zul je voor een enkel veiligheidssysteem nog wel moeten bijbetalen want ze zijn nooit allemaal standaard.
Adaptief onderstel DCC
Het verbeterde materiaalgebruik en de komst van comfortabele luxe zoals adaptieve dempers versterken de indruk van de Superb als serieuze zaken(reis)auto. We hebben de nieuwe telg alleen met dat adaptieve onderstel (DCC) kunnen rijden en dan is goed te merken hoe het rijcomfort aanzienlijk wordt verhoogd. Waar de vorige Superb niet meer dan een redelijk compromis was tussen stevigheid en soeverein zoeven, komt de Superb anno 2015 bijna deinerig uit de verf (in Comfort) en netjes beteugeld in de Sportstand. De normale rijmodus neigt meer naar comfort dan de sportieve stand. Later zullen we in Nederland rijden met een exemplaar zonder adaptief onderstel, om te zien of DCC zijn geld (950 euro) waard is.
Scherp geprijsd
Goed nieuws is in ieder geval dat de nieuwe Superb iets voordeliger is dan zijn voorganger. De dealer doet zaken vanaf 27.790 euro en dat is buitengewoon scherp voor een auto in dit segment. Ook de naar verwachting populaire 1.6 TDI staat met een prijs van 29.840 euro aantrekkelijk in de prijslijst. De 2.0 TDI is wat duurder (34.590 euro) en mengt zich qua prijs tussen bijvoorbeeld een Ford Mondeo, maar staat nog altijd op afstand van de Volkswagen Passat. Zakelijk rijders doen er slim aan te kiezen voor de Businessline, waarbij de Active Businessline feitelijk al alle courante luxe biedt zoals navigatie, bluetooth, en parkeersensoren voor prijzen vanaf 28.490 euro (1.4 TSI) en 30.540 euro (1.6 TDI).
Fotografie: Eric van Vuuren
Schrijf een review