Autonoom op pad in de Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion

Een rondje autonoom rijden met de S-Klasse uit 2030.

Met de Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion conceptcar laat Mercedes zien hoe autonoom rijden er in 2030 uit moet komen te zien. In San Francisco stapten we in en lieten de auto het werk doen.

Met de Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion conceptcar laat Mercedes zien hoe autonoom rijden er in 2030 uit moet komen te zien. In San Francisco stapten we in en lieten de auto het werk doen.
Mercedes-Benz F 015 Luxury in Motion

Bizar

In de verte zien we de F 015 een testronde rijden. Met de Bay Bridge en de skyline van San Francisco als decor lijkt het alsof we op een filmset van een futuristische film zijn gestapt. Het zilveren gevaarte rolt langzaam onze kant op. Hij stopt voor onze neus en geeft met blauwe lichtgebaren en een vriendelijk stemgeluid aan dat we voor hem langs mogen lopen. Veel futuristischer kan het niet. We lopen voor de auto langs en bekijken hem nog eens goed. 

De F 015 lijkt op het eerste gezicht geen ramen te hebben, maar dat is niet het geval. Er zit folie op, waar volgens Sylvain Wehnert, Advanced Design Exterior Designer, lange tijd naar gezocht is. “We wilden het laten lijken alsof hij uit één deel gemaakt is. Met deze folie zijn we dan ook heel blij.” De ruiten hebben een dot-matrix patroon in de kleur van de auto. Alleen als je er heel dichtbij bent, kun je zien dat het ruiten zijn.

Woonkamer

De enorme saloondeuren slaan open. Een houten vloer, draaistoelen en overal schermen. Het interieur van de F 015 Luxury in Motion heeft meer gemeen met een bijzonder luxe woonkamer dan met een auto-interieur zoals we het kennen. We zitten rechts achterin, zoals het hoort als je gereden wordt. 

De chauffeur draait zijn stoel om en toetst wat in op zijn scherm in het portier. De auto begint kalmpjes aan het parcours in San Francisco. Onze eerste meters als passagier van een autonoom rijdende auto zijn een feit. Je bedient de auto met de schermen in de deuren. Iedere deur heeft namelijk zijn eigen enorme display. De bestuurder kan overigens overal in de auto zitten. Met een aanraking is de besturing van de auto op te vragen, maar voor nu lieten we het over aan de expert.

Handgebaren

Mercedes-Benz heeft een aantal prachtige functies in de F 015 gebouwd, die we de komende jaren ook zeker hopen te gaan zien in andere modellen. Het hele dashboard is een display geworden en een middenconsole ontbreekt. Hoe stel je dan de temperatuur in? Met je handen en ogen. Door naar de temperatuur op het display voor je te kijken, licht hij het op. Door vervolgens je hand omhoog te houden en naar links of rechts te bewegen, stel je de temperatuur in. Zelfs als brildrager pakt hij op waar je naar kijkt, al moet je soms wat overdreven kijken. 

Waarom schermen? De schermen in de deuren hebben een hoge entertainmentwaarde. Als je zelf zou rijden is het veel te afleidend, maar als je toch achterover leunt is het fantastisch. Je kunt je contacten bekijken, gegevens opzoeken over bestemmingen, regelen wat voor route je rijdt, instellen hoe de auto moet rijden (van geduldig en ontspannen tot stevig doorrijden), maar ook bijvoorbeeld kijken waar vrienden nu zijn, door middel van 360 graden camera’s die de F 015 ook heeft. Je kunt zo ook je eigen Google Streetview spelen. Mercedes-Benz heeft ervoor gekozen om ze in de deuren te plaatsen, zodat ze nooit voor je zitten en ze zo ook voor iedere passagier in de auto te zien zijn.

Ontspannen

De tijd vliegt in de F 015 Concept. In het begin was het wat onwennig dat de auto alles zelf aan het doen was, maar toch voelt het niet onnatuurlijk. De skyline van San Francisco glijdt voorbij. De auto stuurt soepel een bocht door. Het gaat allemaal heel geleidelijk, het voelt nergens stoterig of houterig. Alsof er een keurige chauffeur achter het stuur zit. Dat draagt ook bij aan dat natuurlijke gevoel. We groeien er sowieso al langzaam heen. Kijk bijvoorbeeld naar de geregelde cruise control, die tot stilstand werkt en je ook van stilstand weer naar je oude snelheid brengt. Of naar de rijbaanassistent die je netjes in je baan houdt. Vooruit, ‘netjes’ is maar voor een paar auto’s een feit, maar het is al mogelijk. 

Die systemen zorgen ervoor dat autonoom rijden niet heel vreemd aanvoelt. We vertrouwen er nu al op dat een auto ons van 130 tot stilstand brengt, zonder dat we een pedaal aanraken. De F 015 Luxury in Motion moet een voorbode zijn van een S-Klasse over 15 jaar. We zitten ruim en ontspannen. Het is de perfecte mobiele vergaderruimte. Comfortabele stoelen, beenruimte te over en een heel fijne afwerking. Als dit de toekomst van de S-Klasse is, kunnen wij er goed mee leven.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (0)

Er zijn nog geen reacties. Plaats hierboven je reactie.