Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter

Het nieuwe gezicht van de Rio is nog maar net opgedroogd, of de Kia Picanto is aan de beurt.

Ingrijpend kun je de facelift van de Picanto niet noemen. Wel brengt de update wat kleine aanpassingen, die hem net weer een beetje beter maken. Wij reden hem over de dijken rond Utrecht. Een eerste indruk.

First things first…

We rijden de Picanto First Edition, met de 1,0 liter met 69 pk. De First Edition is gebaseerd op de DynamicLine (het topmodel) en kost 12.995 euro. Drie mille meer dan de vanafprijs van de Picanto, maar de First Edition heeft dan ook meteen alle opties standaard. Geregelde airco, cruise control, lichtmetalen wielen, radio/cd speler, Bluetooth, LED achterlichten, rondom elektrische ramen en 14 inch lichtmetalen wielen. 

Onze testauto is rood metallic, Signal Red, zoals Kia het noemt. Eigenlijk is dit, samen met Dazzling Blue, een nieuwe kleur blauw, ook meteen de beste kleur op de auto. Hij kan namelijk wel wat kleur gebruiken. Het Nederlandse wagenpark ook, dus dat komt goed uit.

Verschillen

Motorisch is er niets nieuws aan de Picanto. De 1,0 liter is nog steeds sterk genoeg voor de auto. Ook is hij weer leverbaar met met LPG of met een 1,2 liter viercilinder met 85 pk. In de meeste gevallen is dat blok een euro of 800 duurder, tenzij je voor de automaat gaat, want dan kost hij opeens 16.999 euro. 

De Picanto is lekker wendbaar en de bediening is eenvoudig. De Picanto is als kleintje ook best comfortabel geveerd. Op klinkerwegen of slecht wegdek rammelt er niets. De vering vangt het keurig op en je kiezen blijven gewoon waar ze horen. Ook wanneer we de drempels over de Lekdijk moesten trotseren.

Van buiten moet je ook goed zoeken naar de veranderingen. Je kunt het zien aan de grille, de koplampen en achterlichten (afhankelijk van uitvoering krijgen ze namelijk LEDjes) en aan de achterbumper. Eigenlijk slim, want zo ziet de vorige Picanto er niet gelijk gedateerd uit.

Kia heeft in het interieur vooral ook aandacht besteed aan kleine details. Zo zijn de speakers van iets betere kwaliteit, kregen wat randjes een andere kleur, maar heeft de cruise control nu ook een snelheidsbegrenzer. Ideaal voor bijvoorbeeld de trajectcontrole, waar je toch af en toe even de cruise control af moet zetten, omdat er iemand in je baan schuift. 

Verbeterpunten

Zijn er dan nog verbeterpunten? Jazeker, zelfs na een facelift blijven er wat punten die beter zouden mogen. De zittingen blijven aan de korte kant en ook het stuur zou wat verder naar ons toe mogen komen. Heel veel langer dan 1.80 meter moet je niet zijn, wil je hem bijvoorbeeld ook voor lange vakantieritten gebruiken. Voor korte afstanden is het goed te doen, maar met 1.90 meter zaten we met onze linkerknie tegen een hard stuk van het portier. Niet comfortabel.

Hoge verwachtingen

Kia verkocht afgelopen jaar net geen 9.000 Picanto’s. Weliswaar bijna 2.000 minder dan het jaar ervoor, maar de totale markt was in 2014 ook gekrompen ten opzichte van 2013. De vernieuwde Picanto moet weer de vijf cijfers in gaan dit jaar. Kia heeft hoge verwachtingen van het model. De vanafprijs is in ieder geval goed, maar het loont om voor een iets duurdere te gaan.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (5)

Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter
PS: mijn beschrijving gaat over een Chevrolet Spark bi-fuel, niet over een Picanto.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

zoals genoemd zie onder

Minpunten

idem
Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter
probleemloze auto, bi-fuel, veel waar voor je geld.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

rijdt net zo goed op gas als op benzine. Nu ruim 200.000 km gereden en zo'n 13.000 euro bespaard door de lpg. Daarmee heb ik de nieuwprijs dik terugverdiend en is de auto gratis.
Dus wie wil een kleine auto op lpg? Ik!

Minpunten

stoel vind ik matig
geen trekhaak mogelijkheid
Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter
2 dingen in dit artikel waar uit blijkt dat de schrijver alleen zijn eigen beeldvorming volgt.1;waarom zou een particulier in een kleine auto niet veel kilometers willen rijden?dat is maar net hoe comfortabel je wilt rijden en hoeveel geld je er aan uit wilt geven.2;waarom zou er iemand behoefte hebben aan de lpg uitvoering?dat heeft ook met geld te maken,en comfort te maken.
mijn vrouw rijdt ca 30000 kilometer per jaar,vindt de picanto heerlijk rijden en heeft ook liever geen grote auto.met deze kilometers is op gas veel voordeliger rijden als benzine.de mrb is €20,-/kwartaal hoger dan een benzine uitvoering.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5

Pluspunten

comfort,betrouwbaar

Minpunten

klein gastankje,dus vaak tanken
Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter
Dit interview geeft een redelijk beeld van van de Aygo. Alleen mijn eindoordeel is anders. Ik heb hem als leenauto drie dagen gehad.

De 1e doodzonde is dat op de stoelen is bespaard. Voor mij een knockoutpunt. Ik start de motor en denk: heb ik een diesel? De acceleratie is inderdaad traag; het went ook niet echt na een aantal dagen. De spuuglelijke radio is van het ramsmateriaal, dat je kent van goedkope Chinese apparaten te koop bij de Action voor € 10. De geluidskwaliteit is dubieus.

Mijn indruk na een zeer beperkte tankbeurt van € 6 was dat de wagen erg zuinig was (1:30), maar dat kan een meetfout van mijn kant zijn. Maar 1:17,6 uit de test is zo onzuinig voor dit type dat je het concept van de kleine zuinige auto ter discussie zou moeten stellen. Mijn gewone auto is een 14 jaar oude Volvo S40 met 1,8 Mitsibishimotor (125 pk/1240 kg) en doet in de zomer 1:16 (winter 1:15). Dus ik heb altijd moeite als het zuinigheidssegment met lage cijfers uit de bus komt. Waar gaat het mis vraag ik me af of zijn de heren fabrianten wederom bezig met "Windowdressing"

De algemene indruk toen ik instapte in mijn 4 maanden jonge Agyo dat hij aanvoelde als 10 jaar oud. En dat overal op is bezuinigd is merk je. Voor mij krijgt deze auto een dikke onvoldoende. Ik check graag mijn mening (ben ik niet te kritisch) dus recent hoorde ik van een kennis dat zij eveneens een Aygo geleend had. Haar oordeel: "een rampauto".
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Uiterlijk
Zuinigheid

Minpunten

Motor
Stoel
Krenterigheid
Vernieuwde Kia Picanto: niet schokkend, wel beter
Buiten enkele puntjes zoals aan braam op nhet stuurwiel, een lekende hoofdremcylinder (die trouwens onmiddellijk vervbangen is) en een verbruik dat wat hoger lag dan.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5