First things first…
We rijden de Picanto First Edition, met de 1,0 liter met 69 pk. De First Edition is gebaseerd op de DynamicLine (het topmodel) en kost 12.995 euro. Drie mille meer dan de vanafprijs van de Picanto, maar de First Edition heeft dan ook meteen alle opties standaard. Geregelde airco, cruise control, lichtmetalen wielen, radio/cd speler, Bluetooth, LED achterlichten, rondom elektrische ramen en 14 inch lichtmetalen wielen.
Onze testauto is rood metallic, Signal Red, zoals Kia het noemt. Eigenlijk is dit, samen met Dazzling Blue, een nieuwe kleur blauw, ook meteen de beste kleur op de auto. Hij kan namelijk wel wat kleur gebruiken. Het Nederlandse wagenpark ook, dus dat komt goed uit.
Verschillen
Motorisch is er niets nieuws aan de Picanto. De 1,0 liter is nog steeds sterk genoeg voor de auto. Ook is hij weer leverbaar met met LPG of met een 1,2 liter viercilinder met 85 pk. In de meeste gevallen is dat blok een euro of 800 duurder, tenzij je voor de automaat gaat, want dan kost hij opeens 16.999 euro.
De Picanto is lekker wendbaar en de bediening is eenvoudig. De Picanto is als kleintje ook best comfortabel geveerd. Op klinkerwegen of slecht wegdek rammelt er niets. De vering vangt het keurig op en je kiezen blijven gewoon waar ze horen. Ook wanneer we de drempels over de Lekdijk moesten trotseren.
Van buiten moet je ook goed zoeken naar de veranderingen. Je kunt het zien aan de grille, de koplampen en achterlichten (afhankelijk van uitvoering krijgen ze namelijk LEDjes) en aan de achterbumper. Eigenlijk slim, want zo ziet de vorige Picanto er niet gelijk gedateerd uit.
Kia heeft in het interieur vooral ook aandacht besteed aan kleine details. Zo zijn de speakers van iets betere kwaliteit, kregen wat randjes een andere kleur, maar heeft de cruise control nu ook een snelheidsbegrenzer. Ideaal voor bijvoorbeeld de trajectcontrole, waar je toch af en toe even de cruise control af moet zetten, omdat er iemand in je baan schuift.
Verbeterpunten
Zijn er dan nog verbeterpunten? Jazeker, zelfs na een facelift blijven er wat punten die beter zouden mogen. De zittingen blijven aan de korte kant en ook het stuur zou wat verder naar ons toe mogen komen. Heel veel langer dan 1.80 meter moet je niet zijn, wil je hem bijvoorbeeld ook voor lange vakantieritten gebruiken. Voor korte afstanden is het goed te doen, maar met 1.90 meter zaten we met onze linkerknie tegen een hard stuk van het portier. Niet comfortabel.
Hoge verwachtingen
Kia verkocht afgelopen jaar net geen 9.000 Picanto’s. Weliswaar bijna 2.000 minder dan het jaar ervoor, maar de totale markt was in 2014 ook gekrompen ten opzichte van 2013. De vernieuwde Picanto moet weer de vijf cijfers in gaan dit jaar. Kia heeft hoge verwachtingen van het model. De vanafprijs is in ieder geval goed, maar het loont om voor een iets duurdere te gaan.
Schrijf een review