De Leon Cupra is een serieuze speler in de klasse van de hot hatches. De hete versie wordt in ons land alleen in de meest krachtige variant geleverd - de Cupra 280 - met jawel 280 pk en 350 Nm aan koppel. Er is keus uit een 3-deurs SC of een 5-deurs carrosserie en vanaf april is er dus ook een hot estate. De Cupra's zijn in trek onder het Nederlands publiek, want de eerste honderd exemplaren van het nieuwste type hebben al een eigenaar gevonden. Reden voor Seat om een feestje te organiseren op Circuit Park Zandvoort.
Track Experience
Kopers van een Leon Cupra 280 konden zich naar hartenlust uitleven op ons vaderlandse circuit in de duinen. In samenwerking met Rensportschool Zandvoort organiseerde Seat voor de Cupra-clientèle namelijk een Track Experience. Kopers kregen de fijne kneepjes van het vak aangeleerd om op een veilige manier het maximale potentieel te benutten en bovendien optimaal gebruik te maken van de - voor velen wellicht nog onbekende - technologieën, zoals het mechanisch sperdifferentieel en de verschillende rijmodi, via het Cupra Drive Profile. En dat alles met de eigen auto in de hoofdrol. Om het feestje compleet te maken, werd er uiteraard ook een groepsfoto gemaakt, waarbij de Leon Cupra ST 280 opeens ten tonele verscheen. Of iedereen daar blij van werd, is nog maar de vraag. Want, wat wil het geval, de aanwezigen tijdens de Cupra Track Experience zijn allemaal als een blok gevallen voor de SC- of 5-deurs carrosserie, terwijl de ST misschien wel de meest complete van het stel is.
Mechanisch sperdifferentieel
Het grote pluspunt van de Leon ST Cupra 280 is natuurlijk het ruimte-aanbod. De hot estate verenigt het nuttige met het aangename, zoals een bagagevolume van 587 liter, te vergroten tot 1.470 liter, gecombineerd met dezelfde aandrijflijn als de hot hatch, 2.0 liter groot en voorzien van een flinke turbo. Ondanks het forse vermogen en koppel weet de Leon ST Cupra 280 zijn krachten prima over te brengen op het asfalt. Hieruit blijkt maar weer eens hoe goed het mechanisch sperdifferentieel in elkaar steekt. Een jaar of wat geleden reden we de Leon Cupra 310 Special Edition met weliswaar 310 pk, maar hij kon zijn krachten - zeker op een vochtig wegdek - absoluut niet kwijt en zag ze letterlijk in rook opgaan. Nee, dan biedt de huidige Cupra veel meer lol. Ook in bochten is er dankzij het mechanisch sper altijd tractie en blijf je controle houden over de voorwielen. Een feest om bochten te verslinden. Door iets meer gewicht op de achteras lijkt de station zelfs nog wat beter in balans dan de drie- of vijfdeurs Cupra.
Tolpoorten
In rechte lijn is de hot estate ook waanzinnig snel. Zo tikt-ie al binnen de 6 seconden de honderd aan. Het was telkens weer een feest om stevig te accelereren na het passeren van de vele tolpoorten op de Autoroute du Soleil. En dat geluid! De Seat-ingenieurs hebben een aardige sound gecomponeerd. Het is wel zaak om de Cupra-modus te activeren via het Cupra Drive Profile. In comfort modus blijft het 'motorgeluid' op de achtergrond. Wat dat betreft heeft de Leon ST Cupra 280 twee gezichten. Je kunt er serieus mee boenderen, maar ook beschaafd mee op pad met vrouw en kinderen (en hond).
De fabrieksdemo was voorzien van het zogeheten Color Pack met in dit geval oranje accenten op onder meer de buitenspiegels, de 19-inch wielen en typeaanduiding. Het valt wel op, dat zeker, in onze ogen is deze kleur zelfs iets te kermisachtig. Zo dachten we op de Autoroute du Soleil even tot de orde te worden geroepen door een viertal douaniers in een Renault Scénic. Het bleek mee te vallen. Ze waren vooral geïnteresseerd in de auto. Na een goedkeurende blik konden we volgas door.
Benen strekken
Praktisch en snel, dat zijn de twee belangrijkste kenmerken van de Leon ST Cupra 280. De ergonomie is dik voor mekaar. Op lange asfaltlinten jaag je er met gemak een volle tank brandstof doorheen, zonder te hoeven stoppen omdat je spieren een zekere mate aan stijfheid vertonen. Wellicht heeft dat ook te maken met het verbruik en de inhoud van de brandstoftank. Om de pakweg 400 kilometer moesten we sowieso de benen strekken om te tanken. Gemiddeld lag het verbruik tijdens onze roadtrip naar Barcelona op 9,5 l/100 km. Dat is aanzienlijk, maar gezien de gemiddelde snelheid begrijpelijk.
Behalve de prima stoelen, steekt het interieur kwalitatief ook prima in elkaar. Seat is wel ietwat behoudend te werk gegaan als het gaat om de look & feel van het binnenste van de Cupra. Afgezien van de sportstoelen en het iets sportievere instrumentarium is het interieur nagenoeg gelijk aan dat van een reguliere Leon ST.
Handbak of DSG-transmissie
De Leon ST Cupra 280 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, een DSG-automaat is optioneel. Na de vele honderden kilometers die we hebben afgelegd tijdens onze roadtrip op vooral lange asfaltlinten zijn we de handbak gaan waarderen. De pook ligt lekker in de hand en laat zich uitstekend bedienen. Vanwege het stevige koppel in de onderste toerenregionen kun je prima schakellui rijden. Bij tussenacceleraties hoef je niet telkens een tandje (of twee) terug te schakelen. Wel zo prettig. Zeker wanneer je de adaptieve cruise control hebt ingeschakeld.
Ook de variatie in onderstelafstemming hebben we als prettig ervaren. In Cupra modus is onder meer vering en demping behoorlijk stevig, terwijl in comfort modus oneffenheden meer glad worden gestreken. Een echte allemansvriend dus, deze Leon ST Cupra 280, die voor zijn kwaliteiten ook nog tegen een uiterst schappelijk tarief wordt aangeboden.
De Seat Leon ST Cupra 280 maakt zijn officiële publieksdebuut zoals gezegd op de AutoRAI, medio april. Bestellen kan al wel. De vanafprijs bedraagt 36.450 euro voor de versie met handbak. Met DSG-automaat is-ie twee mille duurder.
Schrijf een review