Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas



Roadtrip: Van het Circuit Zandvoort naar de Ramblas met de Seat Leon ST Cupra 280.

Ook al vindt het publieksdebuut van de Seat Leon ST Cupra 280 pas plaats tijdens de AutoRAI, de snelle station was al heel even in Nederland te zien. Tijdens de Leon Cupra 280 Track Experience op Circuit Park Zandvoort stal de ST Cupra 280 de show. De fabrieksdemo werd de volgende dag echter al in thuishaven Barcelona verwacht. Dat betekende voor ons: volgas richting de Ramblas.

De Leon Cupra is een serieuze speler in de klasse van de hot hatches. De hete versie wordt in ons land alleen in de meest krachtige variant geleverd - de Cupra 280 - met jawel 280 pk en 350 Nm aan koppel. Er is keus uit een 3-deurs SC of een 5-deurs carrosserie en vanaf april is er dus ook een hot estate. De Cupra's zijn in trek onder het Nederlands publiek, want de eerste honderd exemplaren van het nieuwste type hebben al een eigenaar gevonden. Reden voor Seat om een feestje te organiseren op Circuit Park Zandvoort.

Track Experience
Kopers van een Leon Cupra 280 konden zich naar hartenlust uitleven op ons vaderlandse circuit in de duinen. In samenwerking met Rensportschool Zandvoort organiseerde Seat voor de Cupra-clientèle namelijk een Track Experience. Kopers kregen de fijne kneepjes van het vak aangeleerd om op een veilige manier het maximale potentieel te benutten en bovendien optimaal gebruik te maken van de - voor velen wellicht nog onbekende - technologieën, zoals het mechanisch sperdifferentieel en de verschillende rijmodi, via het Cupra Drive Profile. En dat alles met de eigen auto in de hoofdrol. Om het feestje compleet te maken, werd er uiteraard ook een groepsfoto gemaakt, waarbij de Leon Cupra ST 280 opeens ten tonele verscheen. Of iedereen daar blij van werd, is nog maar de vraag. Want, wat wil het geval, de aanwezigen tijdens de Cupra Track Experience zijn allemaal als een blok gevallen voor de SC- of 5-deurs carrosserie, terwijl de ST misschien wel de meest complete van het stel is.

Mechanisch sperdifferentieel
Het grote pluspunt van de Leon ST Cupra 280 is natuurlijk het ruimte-aanbod. De hot estate verenigt het nuttige met het aangename, zoals een bagagevolume van 587 liter, te vergroten tot 1.470 liter, gecombineerd met dezelfde aandrijflijn als de hot hatch, 2.0 liter groot en voorzien van een flinke turbo. Ondanks het forse vermogen en koppel weet de Leon ST Cupra 280 zijn krachten prima over te brengen op het asfalt. Hieruit blijkt maar weer eens hoe goed het mechanisch sperdifferentieel in elkaar steekt. Een jaar of wat geleden reden we de Leon Cupra 310 Special Edition met weliswaar 310 pk, maar hij kon zijn krachten - zeker op een vochtig wegdek - absoluut niet kwijt en zag ze letterlijk in rook opgaan. Nee, dan biedt de huidige Cupra veel meer lol. Ook in bochten is er dankzij het mechanisch sper altijd tractie en blijf je controle houden over de voorwielen. Een feest om bochten te verslinden. Door iets meer gewicht op de achteras lijkt de station zelfs nog wat beter in balans dan de drie- of vijfdeurs Cupra.

Tolpoorten
In rechte lijn is de hot estate ook waanzinnig snel. Zo tikt-ie al binnen de 6 seconden de honderd aan. Het was telkens weer een feest om stevig te accelereren na het passeren van de vele tolpoorten op de Autoroute du Soleil. En dat geluid! De Seat-ingenieurs hebben een aardige sound gecomponeerd. Het is wel zaak om de Cupra-modus te activeren via het Cupra Drive Profile. In comfort modus blijft het 'motorgeluid' op de achtergrond. Wat dat betreft heeft de Leon ST Cupra 280 twee gezichten. Je kunt er serieus mee boenderen, maar ook beschaafd mee op pad met vrouw en kinderen (en hond).

De fabrieksdemo was voorzien van het zogeheten Color Pack met in dit geval oranje accenten op onder meer de buitenspiegels, de 19-inch wielen en typeaanduiding. Het valt wel op, dat zeker, in onze ogen is deze kleur zelfs iets te kermisachtig. Zo dachten we op de Autoroute du Soleil even tot de orde te worden geroepen door een viertal douaniers in een Renault Scénic. Het bleek mee te vallen. Ze waren vooral geïnteresseerd in de auto. Na een goedkeurende blik konden we volgas door.

Benen strekken
Praktisch en snel, dat zijn de twee belangrijkste kenmerken van de Leon ST Cupra 280. De ergonomie is dik voor mekaar. Op lange asfaltlinten jaag je er met gemak een volle tank brandstof doorheen, zonder te hoeven stoppen omdat je spieren een zekere mate aan stijfheid vertonen. Wellicht heeft dat ook te maken met het verbruik en de inhoud van de brandstoftank. Om de pakweg 400 kilometer moesten we sowieso de benen strekken om te tanken. Gemiddeld lag het verbruik tijdens onze roadtrip naar Barcelona op 9,5 l/100 km. Dat is aanzienlijk, maar gezien de gemiddelde snelheid begrijpelijk.

Behalve de prima stoelen, steekt het interieur kwalitatief ook prima in elkaar. Seat is wel ietwat behoudend te werk gegaan als het gaat om de look & feel van het binnenste van de Cupra. Afgezien van de sportstoelen en het iets sportievere instrumentarium is het interieur nagenoeg gelijk aan dat van een reguliere Leon ST.

Handbak of DSG-transmissie
De Leon ST Cupra 280 wordt standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak, een DSG-automaat is optioneel. Na de vele honderden kilometers die we hebben afgelegd tijdens onze roadtrip op vooral lange asfaltlinten zijn we de handbak gaan waarderen. De pook ligt lekker in de hand en laat zich uitstekend bedienen. Vanwege het stevige koppel in de onderste toerenregionen kun je prima schakellui rijden. Bij tussenacceleraties hoef je niet telkens een tandje (of twee) terug te schakelen. Wel zo prettig. Zeker wanneer je de adaptieve cruise control hebt ingeschakeld.

Ook de variatie in onderstelafstemming hebben we als prettig ervaren. In Cupra modus is onder meer vering en demping behoorlijk stevig, terwijl in comfort modus oneffenheden meer glad worden gestreken. Een echte allemansvriend dus, deze Leon ST Cupra 280, die voor zijn kwaliteiten ook nog tegen een uiterst schappelijk tarief wordt aangeboden.

De Seat Leon ST Cupra 280 maakt zijn officiële publieksdebuut zoals gezegd op de AutoRAI, medio april. Bestellen kan al wel. De vanafprijs bedraagt 36.450 euro voor de versie met handbak. Met DSG-automaat is-ie twee mille duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (31)

Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Half feb. nieuwe Leon fr gekocht bij Martin Schilder in Alkmaar besteld/gekocht. Erg mooie sportieve auto maar absoluut geen duitse degelijkheid waarmee ze lopen te pronken. Tijdens het inrijden gebonk bij het rijden over drempels, na onderzoek bleek dat ze vergeten waren om de transportblokken uit de vering te halen (foutje). Bij meer de 1500 touren geritsel in de motor. Er is een nieuwe turbo in gezet maar ipv dat het probleem verholpen is klappen de spiegels niet meer automatisch in (alle instellingen na gelopen aan/uit, werkt niet). Is aan de importeur door gegeven maar verder? Vandaar bij de rechtsbijstand geinformeerd wat mn rechten zijn en hun plichten, zal ze nog verbazen.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5

Pluspunten

Uiterlijk

Minpunten

Bij geluiden in de motor
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Het is een 1.6 TDI Ecomotive Technology. Onder de 2500 komt er geen vermogen uit, de auto versnelt zeer traag om boven de 2500 wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


na 95000km en tegen 50km/u ontploft de motor (2 cilinders door blok) ondanks mijn vrij rustige rijstijl. Na nieuwe blok en 115000 km het vliegwiel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


ik heb de seat leon nu een maand of 5 en ben er echt super tevreden over ik rij elke dag veel kilometers en.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


1.9 TDi Cupra4 2001 gekocht bij 150.000km, nu 310.000km op de teller. Chiptuning via Tunex bij aankoop. Wat een heerlijke auto is dit toch! Ook in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Ik heb mijn Leon nu ongeveer 1.5 jaar (overigens ook een LPG), maar ik ben zeer tevreden over de auto. Het enige kwaaltje wat ik.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Rijdt sinds kort in deze auto en hij bevalt prima!! vooral de wegligging is super... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Reactie op review Dhr. Verstegen: De SEAT Leon is door onze monteur en chef werkplaats gecontroleerd op afwijkingen in de wielophanging en deze zijn niet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


heb alleen problemen met de kleur heb wolken in de lak zitten en de dealer kan er niets aan doen zeggen ze ! !!!!! maar.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


In mijn eerdere schrijven heb ik melding gemaakt van de kachel - lpi en het stuurgedrag. De kachel (sensor) is inmiddels vervangen en de LPI- specialist.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Vanaf 20.000 al een fluitende turbo. Dat mag toch eigenlijk niet. Typisch VAG kwaaltje bij deze motor zegt men dan!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Seat Leon Ecomotive BusinessLine 1.9 TDI Ik rij deze auto nu 6 maanden en heb er ongeveer 30.000 km op zitten. Mijn mening is dat deze.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Heb de auto nu een half jaar (10.000 km) en hij valt mij zwaar tegen qua sturen en degelijkheid. De verwarming (climate control) heeft een eigen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Heb de auto als lesauto veel dode hoeken voor de leerlingen,moeilijke auto je moet goed van tevoren informatie halen.Alleen bij 70.000 km mijn turbo er.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Nog steeds geen spijt van mijn keuze, maar ik weet niet of ik nogmaals voor dezelfde motorisering zou kiezen. De 1.9 TDI Ecomotive kan ondanks.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


supergoede auto, we hebben nu 210000 op de teller en elk jaar weer zo door de keuring en geen gekke dingen met de onderhoud. de wagen.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Heb er nu 1100KM opstaan, moet eerlijk zeggen dat het een heelijke auto is, goede zetels, sportief karakter, lekker vermogen... wat me toto op heden.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Echt een geheimtip; een fantastische wagen. Standdard is er al 200 pk en 400 Nm gemeten op de testbank bij mijn exemplaar. Na een software update is.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Rij nu deze 1.9 weer een paar maandjes. Afgelopen 6 maanden mee in Spanje gereden waar ik een van de weinige ben die de 2.0tdi.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Net 10 maanden in mijn bezit en nog steeds verliefd als op de eerste dag! Heerlijke sportstoelen en sportonderstel waarmee je goed de bochten tegemoed kan! Motor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Super auto, mooi interieur, perfect zitcomfort (ben >2 meter), goed gooi en smijtwerk. Verbruik is nogal aan de hoge kant: Bij continu 130 km/uur (op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


na ruim 260.000 km rijd hij nog steeds perfect. zo langzaam begin ie wel olie te gebruiken, maar nog niet zo veel. De motor is prima... Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


goede wagen maar moet voor de 2 de keer mijn vliegwiel (kopeling) laten vervangen dit kost 1000 euro .ik heb het gevoel dat ik belazerd.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Met een kleine 12000 km op de teller is dit een erg fijne auto om in te rijden. De 147kW in combinatie met DSG bevalt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


mag wel iets goedkopen 25000 euro ofzo en mag wel iets minder benzine voor 100 km.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Hele fijne auto. Ik ben nu 2 weken in het bezit van deze auto en heb nog geen nadelen ontdekt, op het soms wat matige.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Mooie strakke auto, rijdt als een tierelier. Stuurt heerlijk en doet precies wat ik wil Motor geeft wat teveel lawaai bij 120 km/h. In het donker achteruitrijden op.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


heb hem nu 2 weken en rijd super.heb het dynamic pack erop en dit doet wel veel aan de verwachtingen 17" velgen sport zetels de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Fantastische auto met zeer plezierig weggedrag, echter het interieur had wat minder plastik gemogen. Rijdt fantastisch!.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Geweldige auto, veel waar voor je geld. De 2 liter turbo is een fantastische motor. Lust alleen wel wat olie en benzine ;-) Ik raak ook.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Seat Leon ST Cupra 280: volgas richting de Ramblas


Ik heb sinds kort de seat leon stylence 1.6. Ik kan er geen kwaad word over zeggen, alleen dat hij iets te prijzig was.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5