Op onze Twitter-pagina kwam het al even aan bod. Het is zoeken naar de verschillen als we de vernieuwde Kia Rio en het model uit 2011 bij elkaar zetten. De facelift stelt in de neus niet méér voor dan een iets dieper raster in de grille en chromen accenten in de mistlampbehuizingen. Wie goed kijkt ziet dat de voorbumper ook anders is. Achteraan de Kia Rio valt het bumperdesign rond de kentekenplaat wel meteen op, maar dat is dan ook het enige. Zijn we voor deze ontdekking naar Rotterdam gereden?
Net even anders
Bij de presentatie blijkt al snel dat de vernieuwde Rio iets meer nieuws in huis heeft. Op de optielijst prijken nieuwe 17 inch wielen, terwijl het dashboardpaneel nu in hoogglanszwart is uitgevoerd. Diverse randen zijn voortaan met matchroom afgewerkt. Het geheel is niet per se mooier of beter dan voorheen, maar gewoon net even anders.
De Koreanen grijpen de Rio-update niet aan om nieuwe motoren te introduceren, zoals de 1.0 T-GDI turbomotor (want die is voor de C’eed facelift bestemd). Daarom is de Rio opnieuw bestelbaar met de 1.2 CVVT of 1.4 CVVT benzine of de 1.1 CRDi diesel. Omdat Kia in Nederland met name de 1.2 CVVT aan de (particuliere) man brengt, rijden we opnieuw met deze motorisering.
Meer rijplezier
De viercilinder verrast ons. Terwijl hij nu voldoet aan de Euro6-emissienorm, reageert de motor vinniger op het gaspedaal dan voorheen. De wat lijzige indruk die we bij de introductie konden vaststellen is nu verdwenen. Ook al heeft de 1.2 CVVT met zijn 84 pk geen riante hoeveelheid vermogen, je komt er prima mee weg. Het is een fijne basismotor die het verlangen van de 1.0 liter turbomotor voor lang niet iedereen zo dringend maakt. Al zeggen wij daar geen nee tegen.
Blij zijn we ook met het stuur. Dat ziet er nog steeds hetzelfde uit, maar is prettiger bekrachtigd en niet meer zo ‘plakkerig’. Het maakt sturen in de Rio meer verfijnd en dat zien we graag. Ook omdat de lat in dit segment heel hoog is gelegd door bijvoorbeeld de Renault Clio en Ford Fiesta, twee geduchte concurrenten die ook ongeveer hetzelfde kosten.
Ruimte
De Rio is ten opzichte van die twee wel de meest comfortabele. Ook heeft de Kia door zijn relatief grote wielbasis de meeste ruimte op de achterbank te vergeven. De Rio scoort hier punten omdat volwassenen prima achter zichzelf kunnen zitten. Opmerkelijk genoeg is dat in deze klasse nog geen vanzelfsprekendheid.
Prijzen
Kia prijst de Rio vanaf 13.995 euro als 3-deurs EconomyLine met de 1.2 CVVT motor. De ComfortLine (15.295 euro) staat een trede hoger en is gezien zijn uitrusting (airco, elektrische ramen, cruise control, radio/cd/mp3/aux, en een lederen stuur) het meest interessant. De importeur verwacht echter veel van de DynamicLine, omdat die uitvoering slechts 500 euro duurder is maar ook een reservewiel, Bluetooth, een uitgebreider instrumentarium, chromen grille-accenten, privacy glass en LED-achterlichten en LED-dagrijverlichting te bieden heeft. Voor die uitvoering is ook een geintegreerd navigatiesysteem leverbaar. In combinatie met een set 17 inch wielen is er ook de First Edition voor 16.990 euro. Full-options is de Kia Rio ExecutiveLine er voor 17.495 euro, al dan niet met automaat.
Schrijf een review