Dat de nieuwe Smart ‘gewoon’ met een handgeschakelde vijfversnellingsbak op de markt is gekomen, vinden we niet heel vreemd. De gerobotiseerde vijfbak uit de eerste en tweede generatie (1998/2007) kon door zijn schakeltijden lang niet op ieders goedkeuring rekenen en bovendien is een handgeschakelde transmissie in het segment van de stadsauto’s gemeengoed gebleken. En goedkoper te leveren, bovendien. Door een ‘ouderwetse’ vijfbak te leveren biedt Smart een vertrouwde transmissie voor een brede doelgroep. Niets mis mee. Maar….
Goedkoper
Toch weten we wel waarom Smart de semi-automaat (noodgedwongen) een kans heeft gegeven: in de urban jungle (de stad, dus) wil je toch liever op het verkeer letten dan bezig zijn met het inleggen van de juiste versnelling? Maar een traditionele automaat was indertijd te zwaar, te inefficiënt en te duur. Destijds was de semi-automaat de enige oplossing. Nu de techniek van automaten met dubbele koppeling steeds beter te betalen is, qua efficiëntie goed mee kan komen en compact genoeg is voor toepassing in kleine auto’s, verzet Smart opnieuw de bakens.
70 of 90 pk
Het geheim van de slimste Smart is de automatische transmissie met dubbele koppeling, ‘twinamic’. Hij komt uit de schappen van Getrag en vindt zijn weg al bij ontwikkelingspartner Renault in de Clio ‘EDC’. De zestrapsautomaat is aangepast om toegepast te worden in de achterwielaangedreven Smart (en later in neefje Twingo) en wordt zowel leverbaar in de 70 pk als 90 pk versie. Omdat we bij de introductie van de fortwo hebben voorgeproefd in een twinamic prototype met 70 pk, reden we nu de definitieve versie met de sterkste variant. Is dit de lekkerste Smart met de praktische automaat voor in de stad en extra pit buiten de stad?
Het antwoord is ja. Zeker nu de nieuwe generatie fortwo een flink verbeterde wegligging heeft en meer comfort biedt, is de snel en naadloos schakelende automaat niet alleen praktisch voor in de stad, maar ook van toegevoegde waarde voor het rijplezier. Een sprintje trekken of even inhalen gaat zonder onderbreking en daarmee is ‘headbangen’ verleden tijd. Een aanwinst voor het vlotte en wendbare karakter van de tweezitter.
Sport/Economy
De twinamic heeft naast een extra verzet nog een troef om het verbruik laag te houden: een tweemassa vliegwiel. Met deze technische oplossing kan de driecilinder probleemloos laag in de toeren blijven zonder te gaan trillen of resoneren. Waar de motor zich bij de handgeschakelde smarts onder de 2000 toeren al wat nukkiger gaat gedragen, draait de motor in de fortwo met twinamic zonder gemor nog minder toeren. Het effect van deze innovatie: een Smart met twinamic verbruikt geen druppel meer dan een handgeschakelde; 4.1 l/100km.
Wie de nieuwe automaat in combinatie met een sportpakket bestelt, krijgt ook flippers aan het stuur om zelf te schakelen. Zolang je de versnellingspook in de manuele stand hebt gezet, kun je helemaal je gang gaan. In de gewone D(rive) stand neem je met de flippers tijdelijk het heft in handen en schakelt de twinamic na een paar tellen weer over naar zijn automatische programma. De twinamic werkt volgens een E(conomy) of S(port) programma – in te schakelen via een knopje bij de pook - maar omdat de turbomotor al bij 2000 tpm flink op stoom is en de gasrespons bijna nerveus is, vinden we het sportprogramma niet heel veel toevoegen.
BRABUS
Het sportpakket omvat helaas (vinden wij…) een verlaagd onderstel in combinatie met 16 inch wielen, want daarmee wordt de fortwo onnodig stugger, terwijl de wegligging er niet dynamischer op wordt. Het ESP blijft namelijk ‘beschermend’ ingesteld en dus zul je nauwelijks met hogere snelheid de bocht door kunnen, dwars gaan of piepende bandjes oproepen. We verwachten dat Smart met de fortwo BRABUS – die volgend jaar op de markt komt – wel voor meer speelruimte en meetbaar spektakel zal zorgen. Bij monde van technische experts liet Smart weten dat de twinamic ook voor het sportieve topmodelletje beschikbaar z al zijn. Aangezien de transmissie 170 Nm koppel kan verwerken en de geteste 90 pk turbomotor al 135 Nm levert, zal de fortwo BRABUS maximaal 25% sterker kunnen worden. Definitieve specificaties zijn nog niet onthuld.
Voor nu is de Smart Fortwo twinamic verkrijgbaar in de 52kw/70 pk uitvoering vanaf 13.060 euro. Wat de 90 pk versie gaat kosten is helaas nog niet bekend. Later komt ook de Smart forfour twinamic in de prijslijst.
Schrijf een review