Ford Focus ST zoekt de perfecte balans

We reden met het bijtertje van Ford, de Focus ST. En hij is geheel volgens de ST-filosofie helemaal in balans.

Met het vernieuwen van de Focus is ook de Focus ST aan de beurt. Voor de verandering is de sportieve versie niet nog sneller, maar wèl helemaal in balans. En ietsje duurder.

In de ST-filosofie van Ford draait het niet om de meeste pk’s of snelste acceleratietijden. Ford vindt dat de ST-modellen moeten schitteren in de juiste balans van comfort, dagelijks gebruik, prestaties en verfijning. Kort gezegd: snel rechtuit of hard blèren is niet het enige dat telt. In een segment waarin minder dan 900 auto's per jaar worden verkocht, kiest Ford voor all-round zijn. 

Onderstelaanpassingen
Als we zien hoe Ford de Focus ST nu heeft verbeterd, valt die gedachte goed te staven. Terwijl de 2.0 EcoBoost met 250 pk slechts minimaal is aangepast, nu 20 Nm meer levert (360 Nm) en is uitgerust met Stop/Start-techniek, heeft Ford vooral werk gemaakt van het onderstel. Door de vering voor aan te passen en de demping rondom te wijzigen wint de Focus ST aan comfort, zonder in te boeten op rijprestaties. Om de aandrijfkrachten nog beter naar de wielen te krijgen is verder de tractieregeling Torque Vectoring slimmer geworden, terwijl het ESP nog eerder gripverlies kan herkennen en eventueel – subtiel – kan ingrijpen.

Een fijne snelle ronde in de omgeving van Barcelona leert ons dat de Focus ST onvoorstelbaar aan het asfalt kleeft. De grip is zowel rechtuit als in bochten fenomenaal, waardoor je heel stout al vroeg op het gas kunt zonder dat het vermogen in rook op gaat. Natuurlijk kunnen aandrijfreacties in het stuur niet altijd worden weggefilterd, maar wij vinden dat bij een hot hatch niet zo’n groot probleem. Spektakel is leuk, en als je vlak voor een bocht gas los laat, kun je zelfs de achterzijde een klein stapje opzij laten doen. Tegensturen, gas erop en dóór. De 2.0 EcoBoost gromt er met alle plezier op los. Tot de volgende bocht. Het geluid doet nog altijd een beetje denken aan de vijfcilinder die de vorige generatie Focus ST mee kreeg. Wat is zo’n Focus ST verslavend lekker. En dan komt die opgefriste, meer venijnige neus ook goed van pas.

Dieselen?
Maar er is nóg een Focus ST. Eentje met een dieselmotor. Dat zie je niet aan de badges op de achterklep, want Ford voorziet de 2.0 TDCi 185 pk gewoon van een rood ST-embleem. De turbodiesel is ten opzichte van de 150 pk versie uit de Focus softwarematig opgepept, terwijl de ST-uitlaat ervoor zorgt dat hij (toch) verrassend genoeg niet als een diesel klinkt. Toch is de feestvreugde in de Focus ST met dieselmotor wel ietsje minder. Hoe gretig de diesel ook is, door de korte versnellingen moet er veel meer worden geschakeld, omdat de toerenbegrenzer bij 5000 tpm nou eenmaal hardhandig ingrijpt. Bovendien zet het gehoor je op het verkeerde been omdat hij dan nog niet buiten adem klinkt. Verder is de diesel zo goed gemanierd, dat hij lineair sleurt in plaats van explosief aanvoelt. Had Ford niet het lef om de 210 pk versie van die motor (onder meer bestemd voor de Ford Edge SUV) te monteren? Die zou dan ook meteen de VAG-concurrentie (Leon, Golf, Octavia) op een tweede plan zetten. Aan de andere kant moeten we blij zijn met de 185 pk variant. Hij stoot precies 110 g/km CO2 per kilometer uit en komt daarom in aanmerking voor 20% bijtelling. En dát feit geeft de Focus ST met dieselmotor ook zakelijke kansen.

ST-2/ST-3
De Focus ST met dieselmotor is er in Nederland alleen als ST-3. Dit is de meest luxe versie met 18 inch wielen, bi-xenon, elektrisch verstelbare Recaro sportstoelen en lederen bekleding. De Focus ST EcoBoost is er ook als ST-2, waarbij de Recaro stoelen handmatig te verstellen zijn en bi-xenon ontbreekt. Optioneel is voor beide auto’s een set 19 inch wielen beschikbaar. Het staat de Focus ST erg goed, nog beter eigenlijk, maar heeft een keerzijde voor het comfort. En het ging toch om de perfecte balans, nietwaar? 18 inch nemen dus. Dat houdt ook de prijs nog een beetje binnen de lijntjes, want de Focus ST is wel iets duurder geworden. Prijzen beginnen bij 37.110 euro voor de ST EcoBoost (ST-2) en 40.260 euro voor de Focus ST met dieselmotor. (ST-3). Bochtjes pakken in een Wagon is altijd 1000 euro duurder.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (30)

Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
de volgende wordt zeker weer een ford eco snel zuinig betrouwbaar en veel ruimte. ook op lange afstanden voor mij comfortabel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Gelukkig lees ik veel andere negatieve ervaringen over dit wanproduct. Zelf heb ik vele verschillende .... gereden. Altijd naar tevredenheid. Fam.lid had een nieuw.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik was vandaag 20-1-2011 bij de garage voor een onderhoudsbeurt van mijn drie jaar oude CC met 80.000 km op de teller en heb terloops.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik heb inmiddels mijn 4e Ford Focus. 1e ervaring met de Focus was in 2000, toen ik een 1.8 TDDI sedan Ghia in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
toen ik m'n met oude focus st170 uit 2000 een ongeluk kreeg kocht ik een type2 focus full options terug. alles zit er op van.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Gisteren een 2dehands Focus Clipper 1.8D van 04/2007 gekocht. Een nog betrekkelijk jonge auto dus, heeft wel al 170000 km op de teller. De auto ziet.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Sinds 1984 rijden we al Ford. Natuurlijk is er net als bij elke auto wel wat en door de jaren heen zijn er ook wel.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik heb in 2002 een focus wagon 1.6 (benzine) gekocht. Bij aankoop stond er 120.000 km op de teller. De auto is stil, erg stil.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Focus 1.8 flexifuel, tweede nieuwe ford in mijn leven en ook voor de tweede keer een groot drama. Nooit meer een ford voor.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Inmiddels mijn vierde Focus. Sinds februari van dit jaar een 1.8 flexifuel wagon, met alle opties. Auto rijdt prima, voice control is een leuke gadget.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Auto is vanaf nieuw(lease) in de familie. tot ruim 80.000 km (3.5 jaar) nog geen reparaties nodig gehad waarvoor ford verantwoordelijk is. heden airco problemen. -.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Waardeloze auto. Hoge kosten aan reparaties. Bougies staan constant onder water door constructiefout: afdichting motorkap. Veel mankementen bij laag kilometrage. Remschijven, stuurpomp/leiding, bekleding, kop, koppeling.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 2 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Na jaren VW gereden te hebben ben na arrogant gedrag van meerdere VW dealers overgestapt naar de Ford Focus Dit is nu mijn 2de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Zomer 2009, een Focus wagan 2.0 gekocht uit 2007, blauw Bluetooth was na 6 maanden kapot, en het gaspedaal gaat na het starten vaak boven de.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Nu een maaand in bezit. Zelfs met dit weer ( rond het vriespunt) een genot om open te rijden. Auto is erg compleet, leer, bluetooth,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik heb sinds een maand een Focus wagon 2.0 TDCI titanium uit 2005 met 117 000 op de teller na 10 jaar vw te hebben.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Heb een wagon 1.6 TDCI (2006) sinds vorig jaar juni. Bevalt uitstekend. Technisch zeer stabiel. Enige minpunt is de koplampverlichting, is onvoldoende. Wegligging, interieur, stoelen,.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik rij sinds dec 2008 een nieuwe focus, vanaf het begin al erg veel problemen. De auto staat nu op de 120.000km en valt regelmatig.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ruilen over enkele weken onze 4e Focus (alle nieuw gekocht, laatste drie waren wagons) in voor de volgende wagon. Je kan dus zeggen dat we.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Ik heb onze Focus station 1.8 HDi (bj 2002) 4 jaar geleden als 2e hands gekocht. Toen met 90.000 op de teller, nu 220.000. Heerlijke.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
leuke auto, maar komt iets eenvoudig over.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Een complete wagen met een uitstekend weggedrag. Vliegwiel blijkt een zwak punt te zijn. Buiten de normale vervangingen van uitlaat, remblokken en banden geen excessieve.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Nu 3 jaa rin bezit van focus 1.6 station. Met 43000 gekocht en nu zit ie op 91000. Ik ben een stevige rijder en het.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 3 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Goede auto, enorm goed weggedrag, goede inruilprijzen. Dit is mijn 3e Focus, deze ik nieuw heb gekocht in 2006. Wilde m inruilen voor een nieuwe,.. Lees volledige review.
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Heerlijke wagen zit goed alleen jammer dat de middearmsteun niet in hoogte verstelbaar is maar dat mag de pret niet drukken. De 1.6 tdci is een.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Tja ik rij al vanaf 1999 de ford focus station ( zakelijk ). Zelf had ik de eerste ford focus op grijs kenteken.Gekocht.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Heb de auto gekocht met 20.000 km op de teller. Ondanks alle waarschuwingen toch die met de 1600 motor. natuurlijk geen strepetrekker maar valt in.. Lees volledige review.
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Focus 2002 TDDI 215000 km 1e eignaar. geen noemenswaardige problemen, eerder multieriem verv met waterpomp in garantieperiode. Wateroverlast via interieurfilter onder rechterstoelmat !! zelf opgelost.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5
Ford Focus ST zoekt de perfecte balans
Deze Ford Focus rij ik zakelijk, ik heb een leasecontract overgenomen van een collega. Het is leuk om een cabrio te rijden, zeker in.. Lees volledige review.