Voor Ford zijn elektrische auto’s en hybridetechniek helemaal niet nieuw. Sterker nog, in Amerika is Ford op Toyota na het grootste merk dat met deze categorie auto’s de bühne op gaat. In Europa zet het merk sinds kort de eerste stapjes met de Focus Electric en Mondeo Hybrid. Daar komt nu de C-MAX Energi Plug-in Hybrid bij – en die is meteen de belangrijkste van het stel. Waarom? Plug-in hybrides scoren in de boekjes een hele lage CO2-uitstoot, waardoor ze in Nederland doorgaans gunstig geprijsd zijn. Niet in de laatste plaats scoort de C-MAX 7% bijtelling, en gezien het succes van de Outlander en V60, en de interesse in de Golf GTE en A3 e-tron, staat Ford er eveneens direct mee in de kijkers. Helemaal omdat de C-MAX Energi op dit moment de enige plug-in hybride MPV is.
Struikelblok
Is de C-MAX Energi daarmee de ideale aanwinst voor de zakelijk rijder met gezin? Dat ligt er aan hoeveel ruimte je nodig hebt. Ford verraadt met de C-MAX dat de auto niet vanaf de tekentafel is ontwikkeld om een plug-in hybride te zijn. Het accupakket is namelijk in de bagageruimte gelegd en niet op allerlei slimme manieren verstopt – zoals bij een Prius Wagon. Een blik in de bagageruimte is voldoende om te zien dat hier serieus een offer is gebracht. En dat is feitelijk doodzonde. Toch biedt de C-MAX nog altijd maximaal 1356 liter bagageruimte, omdat de achterbank worden neergeklapt. De dealer verkoopt je met alle plezier een dakkoffer als de wintersport of zomervakantie er aan komt. Mocht je daar op zitten te wachten, uiteraard.
Na dit bijna letterlijke struikelblok volgt verder louter optimisme. Hardware zoals de 120 pk sterke elektromotor, de CVT-automaat en de 2.0 liter motor ‘Atkinson’ viercilinder benzinemotoren beloven veel goeds. De C-MAX Energi mag ‘leeg’ dan wel 1725 kg wegen, met 185 pk totaalvermogen presteert de plug-in hybride tijdens onze eerste kilometers probleemloos adequaat. De aandrijflijn heeft ruim voldoende kracht en laat zich niet al te veel verleiden om snel in de toeren te loeien als er moet worden geaccelereerd. Een speciale ECO-knop om extra zuinig te rijden is overigens niet. Wel kan de EV-modus worden ingeschakeld om de techniek bewust elektrisch te laten rijden. Bij een vol accupakket kan dat ongeveer gedurende 44 km, maar tijdens de testrit was de accu niet compleet geladen. De elektrische topsnelheid van 137 km/u vinden we schappelijk. Veel harder wil je toch niet je energie ‘verspillen’. Het extra gewicht maakt de C-MAX Energi onderweg wel iets zwaarlijviger, maar je zoeft comfortabel en stabiel zonder ruimhartig overhellen.
Verbruik
Een goede verbruiksindicatie houd je van ons tegoed. We weten dan binnenkort ook hoe zuinig de C-MAX Energi nog is als de accu’s léég zijn. En dat is gezien de beperkte elektrische actieradius bij plug-in hybrides een reëel vraagstuk. Het feit dat Ford een ‘Atkinson cycle’ motor gebruikt stemt positief; met dit verbrandingsconcept – ook toegepast door Toyota – heeft een benzinemotor minder vermogen maar werkt deze wel efficiënter. Een uitstekend concept voor een (stekker)hybride.
Prijs en uitrusting
Alle 1200 exemplaren die Ford dit jaar naar Europa haalt (en állemaal naar Nederland stuurt!) zijn identiek uitgerust, met veel opties zoals SYNC navigatie, achteruitrijcamera, 17 inch velgen, parkeerassistent, keyless entry, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en lederen bekleding met stoelverwarming. De auto’s verschillen op details vanwege bijvoorbeeld een afwijkend instrumentarium en het ontbreken van voorruitverwarming. Daarentegen heeft de C-MAX Energi wèl standverwarming (regelbaar via smartphone app), een panoramadak en een elektrisch bediende (of met een voetbeweging te openen) achterklep.
Van buiten is de plug-in hybride direct te herkennen aan de afwijkende neus, die een dubbele grille heeft. Onopvallend zijn de aerodynamische tweaks aan de dakstijlen, motorkap en wielkasten. De C-MAX Energi is er voor 34.995 euro en duikt daarmee net iets onder andere plug-in hybrides. Zakelijk rijders profiteren van slechts 7% bijtelling.
Fotografie: Louis Blom
Schrijf een review