Compacte auto's zijn in trek bij het Nederlandse publiek. Niet vreemd, want ze verbruiken over het algemeen weinig, hebben relatief lage onderhoudskosten en zijn gunstig geprijsd. De Celerio is zo'n compacte auto, heeft veel weg van de Alto, maar heeft bij nader inzien toch meer in huis. Zo is de Celerio met een lengte van 3,60 meter en hoogte van 1,54 meter, 10 centimeter langer en 7 centimeter hoger dan de Alto. De wielbasis is ruim 6 centimeter groter. Als je beide modellen naast elkaar ziet staan, dan valt vooral de hogere daklijn van de Celerio op. Dit zullen voormalige Splash-rijders kunnen waarderen, want de Celerio is verder qua looks toch duidelijk geïnspireerd op de Alto. Wel is het neusje wezenlijk anders van vorm met een behoorlijk opvallende grille in de meest luxe Exclusive-uitvoering.
Ruimer
Ondanks het bescheiden formaat is de Celerio binnen aanzienlijk ruimer. Zowel voor- als achterin is ruim voldoende plek voor de ledematen; volwassenen kunnen een prima plek vinden achterin. Daarbij valt de hoofdruimte in positieve zin op, ook achterin, want daar schort het in de Alto aan. Wel is de rugleuning van de achterbank aan de lage kant.
Het interieur bestaat verder vooral uit harde plastic materialen. Weinig frivoliteit in het binnenste. Een leuk kleurtje hier en daar zou de boel aanzienlijk opvrolijken. Nee, wat dat betreft trekt Suzuki zich niets aan van de personalisatiedrift van menig concurrent. Gewoon doen is al goed genoeg.
De stoelen zitten verder prima, waarbij de bestuurdersstoel in hoogte verstelbaar is. Zelfs in de laagste stand, blijf je het ‘op de bok’ gevoel ervaren, net als in de Alto trouwens. Anders dan in de Alto biedt de Celerio achterin portieren met volwaardige portierruiten, die afhankelijk van de uitvoering elektrisch bediend kunnen worden. De Alto moet het stellen met klapraampjes achterin. En ook qua bagageruimte ben je in de Celerio stukken beter af. Het bagagevolume bedraagt 254 liter en dat betekent dat er bijna twee keer zoveel inpast als in de Alto. De nieuwe Japanner verslaat hiermee de Volkswagen Up en Hyundai i10.
Driecilinder
De driecilinder 1.0 liter benzinemotor met 68 pk is door Suzuki nieuw ontwikkeld, draait stationair vrij rustig en is redelijk stil. Toch voel je bij stationair toerental af en toe een trilling in het koppelingspedaal, maar hinderlijk wordt het nooit. Het blokje moet het op eigen kracht doen, een turbo vond de fabrikant niet nodig. Daardoor mis je wat puf bij lage toeren.
Voor de krachtsoverbrenging heeft Suzuki een nieuwe handgeschakelde vijfbak gebouwd. De transmissie realiseert 30 procent minder wrijving en 40 procent minder vermogensverlies, zo laat de fabrikant weten. Op snelwegtempo maakt de motor toch nog behoorlijk wat toeren. Goed voor eventuele tussenacceleraties, maar minder voor de rust in het binnenste. Optioneel is Auto Gear Shift, een nieuwe versie van de gerobotiseerde handbak.
In de stad is de Celerio helemaal op zijn plek. De bescheiden afmetingen zorgen ervoor dat je altijd wel een parkeerplek kunt vinden. Opvallend is ook de zeer kleine draaicirkel. Zo hoef je bijvoorbeeld veel minder te 'steken' bij keren op de weg. Het onderstel van de Celerio is ontzettend vergevingsgezind. Hij verslindt drempels en andere oneffenheden alsof ze niet bestaan en vermijdt ook de nodige tankstations met een keurig fabrieksverbruik van slechts 3,6 l/100 km. NB: Wij reden overigens met een demo-exemplaar dat gehomologeerd is op 99 gram CO2. Begin 2015 nemen we de allerzuinigste versie met 84 gram CO2 onder de loep.
Drie uitvoeringen
De Celerio is te koop in de uitvoeringen Economy, Comfort en Exclusive. De Economy biedt onder meer een in het dashboard geïntegreerd informatiedisplay, middenconsole met bekerhouders, neerklapbare achterbankleuning, bumpers in carrosseriekleur, LED-dagrijverlichting, ABS, remassistent, TPMS bandenspanningcontrolesysteem en ESP.
De Comfort-uitvoering voegt daaraan onder meer elektrische ramen voor, verstelbaar stuurwiel, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, airco, radio/CD-/MP3-speler, USB-aansluiting, twee speakers, Bluetooth en twee gordijnairbags toe. Tot slot verwent de Exclusive-uitvoering de inzittenden met onder andere 14-inch lichtmetalen wielen, elektrische ramen achter, vier speakers, een grille met chroomaccenten en mistlampen voor.
De Suzuki Celerio is inmiddels in de showroom gearriveerd. De prijslijst start vanaf 9.999 euro voor de 1.0 Economy. Deze prijs geldt ook in 2015, waardoor de Suzuki scherp in de markt staat. Een stapje hoger vinden we de Comfort voor 10.999 euro en de Exclusive mag mee voor 11.999 euro. Ook al vervangt de Celerio zowel de Alto als de Splash, beide modellen blijven in 2015 nog wel uit voorraad leverbaar.
Schrijf een review