Vernieuwde Audi A1 nu in nog meer smaken

Rijtest Audi A1 facelift met nieuwe 1.0 TFSI en Ultra-badge. Ook verkrijgbaar met opvallende bodykit.

Goed nieuws voor wie moeite had om een Audi A1 samen te stellen. Audi heeft namelijk het aantal uitvoeringen, kleurencombinaties en optiepakketten aanzienlijk uitgebreid. Er zijn meer dan een miljoen combinaties mogelijk in de vernieuwde A1, zo rekent de fabrikant ons voor. Belangrijk nieuws voor met name de klandizie in ons land vormt de komst van twee nieuwe driecilinders. Een primeur voor het merk.

De Volkswagen Groep, waarvan Audi ook deel uitmaakt, verstaat de kunst van het downsizen. Dat hebben ze al wel bewezen met de vele TFSi-motoren die we door de jaren heen hebben mogen beproeven. De 1.0 liter TFSI is helemaal nieuw en al een behoorlijke tijd geleden aangekondigd. Waarom de motor zo lang op zich heeft laten wachten, blijft een raadsel. Zelfs in februari, bij de marktintroductie van de vernieuwde A1, is de driepitter nog niet te bestellen. De importeur verwacht hem pas in het tweede kwartaal van 2015.

1.0 TSI met Audi-behandeling
Maar hij is het wachten waard. De eenliter turbobenzine vervangt de 1.2 TSI in de A1, levert 95 pk en 160 Nm aan koppel. Vanwege zijn geringe fabrieksverbruik van 4,3 l/100 km en 99 g/km CO2 krijgt hij een ultra-label opgeplakt. De driecilinder maakt een prettige eerste indruk, is mooi stil en loopt trillingsvrij. Hij pakt al vanaf 1.100 toeren vrolijk op, zonder te bokken. Dat maken we wel eens anders mee. In de tweede versnelling wegrijden is zelfs geen probleem. De motor levert zijn prestaties over een vrij grote bandbreedte, want ook in de hogere toerenregionen staat-ie zijn mannetje. Hij is misschien iets minder gretig dan de nieuwe 1.0 liter turbomotor van Opel, maar maakt een goede allround indruk. Dat geldt eigenlijk ook voor de versnellingsbak, in ons geval een handbak met vijf verzetten; een S-tronic automaat is optioneel. Op snelwegtempo waren we heel even op zoek naar het zesde verzet, niet zozeer om het geluidsniveau of toerental te drukken, maar meer uit gewenning.

De 1.0 liter driecilinder komt ook leverbaar in onder meer de Volkswagen Polo als 1.0 TSI, maar is door de Audi-ingenieurs volgens eigen zeggen verregaand aangepast. Zo is het motormanagement specifiek voor de A1 geprogrammeerd, zijn de motorsteunen afwijkend, wordt er meer geluidsisolatie toegepast en beschikt de A1 over een eigen uitlaatsysteem. Dat pakt voor de A1 in ieder geval goed uit, al hebben we nog geen vergelijkingsmateriaal met de Polo, want daarin debuteert de motor vermoedelijk medio volgend jaar pas.

Ultra-sticker
Eveneens nieuw én drie cilinders groot is de 1.4 TDI, in de A1 ook goed voor een ultra-sticker. Ook dat is te danken aan het geringe fabrieksverbruik van 3,4 l/100 km en 89 g/km CO2. Niet genoeg voor inschaling in de categorie van 14% bijtelling, wel ruimschoots binnen de grenzen van 20% bijtelling. Dat geldt trouwens voor alle motoren in de A1, met uitzondering van de 1.8 TFSI (die de 1.4 TFSI 185 pk opvolgt) en wildebras S1. Ook de diesel stelt zeker niet teleur en maakt bij lage toeren zelfs een meer levendige indruk dan de 1.0 benzine. Komt door het hogere koppel van 230 Nm, tegen 160 Nm voor de 1.0. Het levendige karakter blijkt van korte duur, want de diesel heeft een beduidend minder lange adem dan de benzine. Na pakweg 3.000 toeren neemt de puf snel af. Opvallend is wel de rust in het binnenste. Je hoort de motor nauwelijks. Ook voor de diesel vindt Audi een vijfbak afdoende en dankzij een wat langere vijfde versnelling kunnen we daar best mee leven.

De vernieuwde A1 maakt een solide indruk en is te herkennen aan een nieuwe, licht gewijzigde grille, andere koplampen en aangepaste lichtunits achter met afhankelijk van de uitvoering LED-techniek. Inderdaad, wijzigingen van bescheiden formaat. Ook het interieur is nauwelijks veranderd. Nieuw is wel de Audi connect-module in combinatie met MMI navigatie plus, dat internet in de auto brengt. Daarnaast zijn er zoals gezegd nieuwe uitvoeringen samengesteld (basis, sport en design) en is de active kit helemaal nieuw. De ‘bodykit’ bezorgt de A1 een iets ruigere uitstraling. Wie durft?!

Prijzen
Komen we tot slot bij de prijzen. De vernieuwde A1 is geen koopje met een vanafprijs van 20.900 euro voor de 1.4 TFSI met 125 pk. Een prijs voor de 1.0 is nog niet bekend, maar de verwachting is dat deze versie onder de 20 mille duikt. Dat mogen we hopen, want een prijsverschil van slechts duizend euro met de versie met vier cilinders is bitter weinig. De 150 pk sterke 1.4 TFSI met cilinderuitschakeling komt op 23.300 euro en de nieuwe 1.4 TDI begint bij 21.150 euro. De meerprijs voor de Sportback bedraagt 750 euro.

Deze autotest is fueled by Gulf

Reviews

Schrijf een review

Prijs:

Uiterlijk:

Degelijkheid:

Prestaties:

Reviews (2)

Vernieuwde Audi A1 nu in nog meer smaken
Geweldig fijne auto
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 5 / 5

Pluspunten

Geweldig fijne auto de A1

Minpunten

In overleg met mijn partner komen wij tot de conclusie : er zijn geen min-punten !
Vernieuwde Audi A1 nu in nog meer smaken
zeer leuke auto, vooral de stoere voorkant. dit is meer een auto voor twee personen want achterin kunnen alleen maar kinderen zitten. koffer is echt.. Lees volledige review.
Beoordeling
Uiterlijk:
Prestaties:
Degelijkheid:
Prijs:
Totaal: 4 / 5