Greenline staat bij Skoda synoniem voor spaarmodel. De fabrikant heeft de nodige extra inspanningen geleverd om het verbruik en de CO2-uitstoot naar een zo gunstig mogelijk niveau te brengen. Volgens de papieren is dat gelukt, want het gemiddeld verbruik ligt op 3,2 l/100 km en de CO2-uitstoot op 85 g/km. Goed voor inschaling in de categorie van 14% bijtelling. De grenzen voor 14% bijtelling worden vanaf 2015 bijgesteld naar 82 g/km CO2, voor zowel benzine als diesel. Dat betekent dus vanaf 1 januari 2015: 20% bijtellen. Tenzij Skoda de trukendoos opentrekt en nog wat grammetjes van de uitstoot weet af te snoepen. Het zal niet de eerste keer zijn.
Trage starter
Het lage fabrieksverbruik is gerealiseerd door de gebruikelijke inspanningen als banden met een lage rolweerstand, een stop-/startsysteem op de handbak en maatregelen die de stroomlijn verbeteren. Ook het motormanagement is aangepast. De 1.6 liter TDI-dieselmotor levert 110 pk en 250 Nm aan koppel, een krachtbron die bijvoorbeeld ook in de Seat Leon ST ligt. De dieselmotor heeft van hogerhand duidelijke orders meegekregen en voelt vooral in de lage toerenregionen gewoon wat loom aan. Hij heeft moeite om op stoom te komen. Sterker nog, het kwam geregeld voor dat we de motor lieten afslaan bij wegrijden, vanwege te weinig adem (gas). Uitzonderlijk voor een diesel. Boven de pakweg 2.000 toeren wil de motor ineens wel vooruit, maar wie de bevelen van de schakelindicator opvolgt, zal dat nauwelijks ervaren. Die vraagt je namelijk al op te schakelen nog voordat de naald van de toerenteller ook maar in de buurt is van de 2.000 toeren. Gewoon negeren, want het komt de souplesse tijdens accelereren in ieder geval niet ten goede.
De zestienhonderd diesel is verder aangenaam stil, zeker als je je eenmaal op kruissnelheid begeeft. En daar blijkt de spatiëring van de handbak wel goed gekozen, want tussenacceleraties uitvoeren op snelwegtempo kan relatief vlot, zonder een versnelling terug te hoeven schakelen.
In de kofferbak
De grootste kracht van de Octavia Greenline zit hem in zijn ruimteaanbod. Skoda schermt met de grootste bagage-inhoud in zijn klasse. Zelfs modellen in een klasse hoger kunnen nog een puntje zuigen aan het bagagevolume. Met alle stoelen in gebruik kan er nog altijd 610 liter aan bagage mee en met de achterbank neergeklapt bedraagt het volume liefst 1.740 liter. De laadvloer is zelfs zo riant dat de kleinere medemens bijna in de kofferbak moet klimmen om voorwerpen uit te nemen die tijdens het rijden tegen de rugleuning van de achterbank zijn geschoven. Dat is dan overigens je eigen schuld, want Skoda voorziet in de nodige hulpstukken om de bagage te verankeren. Simply Clever, noemt de fabrikant dat.
Slimmigheden
Onder de noemer Simply Clever schaart Skoda nog veel meer slimmigheden, waaronder de bekende ijskrabber achter het tankklepje, een smartphonehouder en een voorbereiding voor een prullenbakje in het portiervak, waaraan je eenvoudig een boterhamzakje kunt bevestigen. Handig is ook de hendel in de kofferbak om de rugleuning van de achterbank te laten neerklappen. Het interieur oogt verder niet heel spectaculair, waarbij de kleur zwart de boventoon voert. Al heeft Skoda wel wat moeite gedaan om wat schwung te brengen in het dashboard met de ‘lagenstructuur’ en hier een daar een streepje aluminium. Het oogt allemaal heel degelijk en solide. Wat dat betreft fleurt de blauwe exterieurkleur van ons testexemplaar de boel wel wat op.
De Skoda Octavia Combi Greenline is vooral een rationele keuze onder het mom van ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’. Hij blinkt niet uit in rijdynamiek, maar stelt zeer zeker ook niet teleur. En al helemaal niet op het gebied van ruimte. Dat is zijn grootste troef. Net als een gunstig fabrieksverbruik, lage bijtelling en schappelijke aanschafprijs. De Octavia Combi Greenline is er vanaf 25.650 euro. Voor de zakelijke rijder is er de Businessline met extra’s als 17-inch lichtmetaal, navigatie en automatische klimaatregeling tegen een bedrag van 27.150 euro.
Schrijf een review